• LabLover

Lurad av bilförsäljare? Behöver råd!

Igår hämtade vi vår nya bil och det blev mindre kul. Istället för att den gått 4 000 mil (som det stod i annonsen på nätet och i köpeavtalet) visade det sig att den gått 6 500!

Jag var så arg att hade kunnat strypa försäljaren! "Det är ett skrivfel" säger han och menar att "det står ju i den här tidningsannonsen (som jag inte har hittat bilen via) att den har gått 6 500 mil".

Jag vill helst inte lämna tillbaka bilen utan hoppas på någon sorts kompensation. Han erbjöd mig nästa service gratis men det är en skitservice med endast oljebyte!

Nu sitter jag och väntar på att Konsumentvägledaren i min kommun ska ha telefontid. Är det någon här som vet något om sådana här frågor? Informationen på deras hemsida är ju inte särskilt specifik.

Självklart inser jag att jag borde kollat mer noggrant men gjort är gjort. jag är naiv, jag vet. Jag får magsår!

• Svar på tråden Lurad av bilförsäljare? Behöver råd!
  • TheBlueRose

Du har en ångervecka som det heter även på bilar (dvs 2v, om den lagen finns kvar nu). Det här är ett solklart fall. Han har gått ut med falska uppgifter. Har du kvar anonnsen från nätet?. Om den inte är borttagen skriv ut den bums så du har bevis.

• HumDis

Du bör kunna häva köpet, speciellt om det står i köpeavtalet att den gått 4000.

• LabLover

Tack för era svar! Jo, jag har sparat annonsen från nätet och i köpeavtalet står det klart och tydligt 4 000 mil.

Grejen är den att jag letat länge efter just den här bilen och vill gärna ha kvar den men vill ju så klart att han ger mig kompensation!

Ikväll ska det handla om manipulerade mätare på Insider på TV3. Det hände ju inte mig men ändå intressant...

aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,716585,00.html

• HumDis

Säg att du vill ha avdrag på priset och se hur han reagerar. Kolla upp vad motsvarande bil som gått 6500 mil kostar.

• JsN
    Med en uppfattning om vad bilen borde kosta om den gått 6500 mil och ditt kontrakt som säger att bilen har gått 4000 mil bör du ha ett bra förhandlingsläge. Bilen har ju gått >50% mer än vad kontraktet säger, det lär inte anses vara negligerbart!
    Lycka till!
  • snysop

När vi lämnade in vår bil så sa försäljaren att den inte får rulla mer än 100 mil än vad vi angett. Om den hade gjort det så får vi betala extra för varje mil. Något sånt borde din försäljare göra, m.a.o ge dig kompensation. Är det en riktig försäljare i en märkesbutik eller är det en sån där p-platsförsäljare?

• LabLover

Jag visste att det var för bra för att vara sant. Andra bilar som gått lite längre kostar nämligen ungefär vad vi gav!

Han ville igår endast ge mig nästa service som kompensation. Ska bli intressant att höra vad Konsumentvägledaren säger...

• JsN

Då får du titta på %-satser! Hur mycket billigare brukar en bil som gått den sträckan längre vara jämfört med de som inte gått så långt?

• Linda1976

Insider var förra veckan!

Men då snackar vi skruvade bilar från 30 000 mil till 12 000 osv.

Svar på tråden Lurad av bilförsäljare? Behöver råd!