• LabLover

Lurad av bilförsäljare? Behöver råd!

Igår hämtade vi vår nya bil och det blev mindre kul. Istället för att den gått 4 000 mil (som det stod i annonsen på nätet och i köpeavtalet) visade det sig att den gått 6 500!

Jag var så arg att hade kunnat strypa försäljaren! "Det är ett skrivfel" säger han och menar att "det står ju i den här tidningsannonsen (som jag inte har hittat bilen via) att den har gått 6 500 mil".

Jag vill helst inte lämna tillbaka bilen utan hoppas på någon sorts kompensation. Han erbjöd mig nästa service gratis men det är en skitservice med endast oljebyte!

Nu sitter jag och väntar på att Konsumentvägledaren i min kommun ska ha telefontid. Är det någon här som vet något om sådana här frågor? Informationen på deras hemsida är ju inte särskilt specifik.

Självklart inser jag att jag borde kollat mer noggrant men gjort är gjort. jag är naiv, jag vet. Jag får magsår!

• Svar på tråden Lurad av bilförsäljare? Behöver råd!
  • snysop

Vad var det för butik/försäljare?

• LabLover

snysop: Precis! Om det var en inbytesbil som rullat så mycket mer så hade den enligt kontraktet varit värd 7 000 kr mindre!

• LabLover

Det är en Peugot-Nissanförsäljare som sålde en Toyota till mig som de fått som inbytesbil.

• Linda1976

men det kanske är repris ikväll...

I ditt köpekontrakt står det 4000 och eftersom det inte stämmer så ska du som de andra här säger får kompensation på nåt sätt, om du inte vill häva köpet.... Vet inte hur det funkar rent rättsligt, men moraliskt. Och är det en seriös blihandlare som vill behålla (?) ett gott rykte, så fixar det sig säkert.

Är det ett mindre nogräknat bilföretag, så kanske det kan bli knivigare...

• snysop

Har bilen vinterdäck osv? Annars är det en bra grej att slänga med i köpet. Men då skall det vara MÄRKESDÄCK. Företag verkar vara mer villiga att ge ut varor än kontanter eftersom de kan dra moms osv... Och vinterdäck på fälg går ju ca 1500 per däck... Men om det är en inbytesbil så kanske den redan har det dock...

• JsN

Då är det 7000 du förhandlar om! Eftersom du har rätt att häva köpet gäller det att du har en plan för vad du är beredd att acceptera. Bilförsäljaren vet att du vill ha bilen...

• snysop

Hans argument håller ju inte... annonsen på nätet kan han själv ändra hur mkt han vill och att det står fel i köpebrevet är ju helskumt... Fuling han den där försäljaren!

• LabLover

JsN: Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar...

Vi gav 175 000 för vår som gått 6 500 mil. Exempel på likvärdiga (samma årsmodell och utrustning) hos "seriösa" bilhandlare på marknaden just nu:
    * 159 000 som gått 7 350 mil
    * 168 000 som gått 9 100 mil
    * 179 500 som gått 7 500 mil

• TheBlueRose

Begär 3mån garanti på den. Förmodar att det är en hyffsad ny bil med dom milen.
    Det spelar ingen roll om om den är begangnad. Du kan förhandla fram max 3mån på den sån bil.

• LabLover

Bilen har redan allt jag vill att den ska ha. Det jag funderar på att be om är nästa lilla OCH stora service samt tonade rutor därbak. Det borde motsvara 7 000 kr ungefär.

• LabLover

Bra tips men man har ju 6 månader enligt Komsumentköplagen. Vad kan jag få för ytterligare garanti menar du? EN bättre förstås men hur kan den se ut?

• LabLover

Tack alla som svarat. Nu vaknade dottern och snart är klocka 10 och kan förhoppningsvis få svar på mina frågor!

Jag återkommer!

• JsN
    JAg menade att om du tittar på begärt pris för "samma" bil som gått ca 4000 respektive ca 6500 mil (samma årsmodell) Hur mycket brukar det då i % skilja? Är det 10-15-20%? Säg att det är ca 10%, då använder du det som argument att en bil som gått 6500 mil normalt kostar 10% mindre än en som gått 4000 mil och att du därför tycker att de som kompensation för att bilen inte är den som du har köpt enligt kontraktet så vil du ha ett prisavdrag på 10%.
    Eller som du sa att om din bil gått 2500 mil mer än vad du sagt så skulle du fått ett prisavdrag på 7000 kr (inte mer för så många mil så tidigt?) Då begär du det i rabatt!
    Men som sagt du måste vara beredd på att bilförsäljaren säger nej. VAd gör du då?
  • TheBlueRose

Om bilen är bra så ska säljaren kunne ge dig den garantin. Förhandla dig fram längre än dina 6mån istället .

• LabLover

Nu har jag pratat med Konsumentvägledaren och enligt henne har jag inte mycket att sätta emot. Hon rekommenderar mig att inte gå vidare med frågan. Mina enda alternativ är att förhandla med handlaren eller lämna tillbaka bilen.

Så, det verkar som att jag får anta hans erbjudande om nästa service men jag ska försöka få mer! Behålla bilen vill jag ju!

• snysop

VA!? Det låter helt absurbt!! Helt sjukt..................... STÅ PÅ DIG!!!!

Sa hon varför??

• LabLover

Tack alla! Är nyss hemkommen från försäljaren och pratade mig till nästa två servicetillfällen till ett värde av 6 600 kr! Känns helt OK.

Konsumentvägledaren sa att de kan hävda att jag borde förstått att den gått så lite kunde vara fel och att skrivfel är vanliga i annonser. Så, det var bättre att ta så mycket jag fick och ha det överstökat. Orkar inte kriga om det när hon inte trodde att jag kunde få något ändå!

• snysop

Tycker också att det var en bra deal! Grattis!! Du gjorde allt du kunde iaf, huvudsaken är att man är nöjd och det hade jag nog varit i din sits också. Service är inget kul att betala.

Hoppas du blir nöjd med din Toyota! Vi har just köpt en 05'a Corolla Verso som vi är jättenöjda med!

/Toyota-fan

Svar på tråden Lurad av bilförsäljare? Behöver råd!