• Fuga

okej, jag fiskar efter beröm ... men hur "bra" är det att springa 5 km på 37 minuter?

Hi, hi ... jag tycker själv att jag är extremt duktig ;)

Jag är inte jätte van vid att springa/jobba men har varit ute två gånger och sprungit en runda på 5 km, första gången tog det 40 minuter och i dag 37 minuter. Jag tränade lite i våras på Friskis så jag har väl lite grundkondis.

Dock har jag inget att jämföra med när det gäller tid och distans. Så om någon har lite expertutlåtanden så kommentera gärna.

Tjing!

• Svar på tråden okej, jag fiskar efter beröm ... men hur "bra" är det att springa 5 km på 37 minuter?
  • Smulan 89

Jag är inte den som tränar, men jag åker på "Tjejgåing" varje år. Det är 5 km och man får bara gå, inte springa. Jag går i rask takt och det tar mig 40-45 min att gå 5 km. Det har varierat lite mellan gångerna.

• Smulan 89
    Smulan 89 skrev 2010-06-27 20:16:59 följande:
    Jag är inte den som tränar, men jag åker på "Tjejgåing" varje år. Det är 5 km och man får bara gå, inte springa. Jag går i rask takt och det tar mig 40-45 min att gå 5 km. Det har varierat lite mellan gångerna.
    Kan ju tillägga att jag inte har någon kondition överhuvudtaget.
  • Catbride

Jag har som bäst sprungit 1 mil på 1 timma å 2 minuter. Å det tyckte jag var fantastiskt bra!!! Så var glad å nöjd att du kunde jogga 5 kilometer - det tror inte jag att jag skulle klara av i dagsläget... Kanske 2km  med mycke vilja å motivation!!

• IsadorasMamma

Det är ju bra att du orkar springa 5 km. Men tiden är jämförelsevis med ngt mer vana löpare inget att skryta med.

• Fuga

Jasså, då kom jag ju ner på jorden lite ;)

• IsadorasMamma
    Fuga skrev 2010-06-27 20:24:00 följande:
    Ska kanske tillägga att jag inte ens orkar springa så långt & säkert  många med mig. Så det är ju en bedrift.
  • SoStylish

Visst är det en bedrift att du orkar springa 5 km för det är det ju verkligen inte alla som orkar. Sen hur fort du springer behöver du ju inte lägga ner mest fokus på! Ju fler gånger du springer desto snabbare kommer du säkert orka springa!

• Kalycia

Jag har sjukt dålig kondis och jag går 5 km i någorlunda snabb takt på 40 minuter, jag hoppas kunna förbätta det så jag kan gå i rask takt på iaf 35 min.

• Tokstolla
    Fuga skrev 2010-06-27 20:24:00 följande:
    Nja, det är ju ganska bra att du orkar hålla igång 37 min! =) För även om det gick förhållandevis sakta så är det en bra prestation om du lyckades springa hela tiden.
  • Novemberstjärnan

Kämpa på TS! En annan skulle kunna springa i tio minuter..

JAG tkr du är duktig, jag åandra sidan har noll koll på löpning.  

• Ciliaja

jag springer 5 km på 20 min, 

men har sprungit ett tag så har ju konditionen. nu har jag inte sprungit på några veckor. ska bli spännande att börja igen sen! 

The only thing worth stealing is a kiss from a sleeping child.
  • Saywhaaat

Jag springer 5K på 25 minuter om jag tävlar, men då har jag andra som går in på mindre än det.

• Trollmoj

Jag tycker att det låter bra! Att springa i 37 minuter är bra, kan tänka mig att farten ligger en hel del i teknik.

Öva på att springa länge istället och sen när du kan springa riktigt länge så kan du börja öva upp farten med intervallträning och fartlek och annat.

Din löparglädje smittar av sig!!

• Fuga

Tack för svaren! Men är det inte konstigt att folk kan gå ungefär lika snabbt som jag joggar ... det fattar jag inte riktigt. Nästa gång jag springer ska jag inte stå och söla vid rödljus och sås ska jag inte springa i värsta värmen.

Återkommer med nu tid ...

• gastronomer

Det är superbra att du orkar springa hela sträckan! Sen, att "powerwalka" 5 km på ca 30-35 minuter är inget ovanligt det heller. För en ovan motionär så är det mycket mer ansträngande att springa än att gå, vilket kan göra att springtakten liknar rask promenadtakt. Du förbränner troligtvis ändå mer, övar upp bättre kondition, balans och spänst på att jogga än att gå.

Håll tågan uppe! Ju mer du springer desto bättre kondis får du, och desto bättre och effektivare blir ditt löpsteg. Snart kommer det kännas enkelt att springa 5 km på 20 min.

Svar på tråden okej, jag fiskar efter beröm ... men hur "bra" är det att springa 5 km på 37 minuter?