• Mom2006

Hur nattar man barn som inte tar nappen?

Sonen är nu 4 månader och har fram till nu tagit napp kanske inte stormförtjust men nu tvärvägrar han och blir arg när vi ger nappen.

Han har även några kvällar nu inte somnat till amningen och då blir hela kvällen fel.

Så är det ikväll. Ammade precis och han somnade inte men han är jättetrött och då gick jag inte och la honom i min säng (på hans kudde) och provade stoppa in nappen och ge snutte. Blir hysterisk... Provar sjunga lite men det hjälper inte, han blir jätteledsen. Lägger honom till sist på magen och då lugnar han ner sig. Har tagit upp honom och satt honom i sittern och nu sitter han bredvid mig och tittar lite på mig och lite på tvn. Han är så trött men han ska inte sova. Blir ledsen ibland och då tar jag upp honom för att se om han vill sova men han blir bara arg.

Hur ska jag natta honom när han inte tar nappen?

(Vill bygga på något som blir bra i framtiden så han själv kan somna sen).

• Svar på tråden Hur nattar man barn som inte tar nappen?
  • gullunge1

ja du, svårt de där...
    våran dotter har aldrig tagit napp o från början fick vi vagga henne, ibland upp till en timme...
    nu e hon 3 månader o äter sista målet ca kl 19 o sen brukar hon sitta i sin sitter o somna där, då bär ja upp henne i hennes säng. på natten har hon nu lärt sej att man äter, rapar o läggs i sängen, då somnar hon om själv nu mer, innan kunde vi sitta uppe i 2 timmar, inte så skoj. men det e nog en vane sak, han kommer nog lära sej ganska snabbt tror ja. kanske inte var till så mycket hjälp men de blir bättre.
    på dagen iaf när hon sovit lite o e övertrött o inget passar o hon behöver sova utan att hon själv vet om de brukar ja sätta henne i sittern med vibratorn o sätta på musiken på den o sen vagga lite på den, då kan hon gnälla o skrika lite grann o sen brukar hon somna till slut. då kan ja ha bytt blöja på henne, matat henne, vaggat henne, lekt me henne, låtit henne ligga på golvet o sprattla runt m.m. men då låter ja henne bara sitta där i sittern o gungar på den så somnar hon till slut efter mycket om och men hehe
    tror att när han vant sej av helt me nappen så kommer de andra bli lättare automatiskt =)

Tova 100317
  • eviz08

Önskar att jag hade något bra svar till dig. Min dotter vill inte heller ta nap, kan någon gång ligga och leka med den men inte mer än så. Jag ammar henne liggandes i sängen och sen så somnar hon alltid så, men det är ju absolut inget att bygga på inför framtiden utan något jag håller på att försöka vänja henne av med. Idag var första gången hon somnade själv. Då såg jag till att hon var mätt, ny blöja och trött. Sen låg vi bara i sängen tillsammans tills hon somnade.
    Men om någon har några bra ideer så vill jag gärna också ha lite råd.

• Guerita

Min son tog aldrig napp och jag vet inte att vi provade något nämnvärt heller. Jag måste få fråga eftersom jag inte har en aning: Somnar de automatiskt med napp eller? Tycker inte napp låter som något vidare alternativ om man vill bygga för framtiden eftersom man då måste vänja dem av med den.

eviz08's förslag låter som bra ideer däremot. Ge honom närhet och trygghet om det är vad som behövs. Vill han somna på magen kanske du kan låta honom göra det om det går att vända honom när han väl somnat? Prova att humma monotont (ganska högt) i stället för att sjunga, det funkar för vissa barn då det påminner om ljuden i livmodern. Vår son fick vi oftast gå runt och vyssja rätt länge (om han inte somnade av amningen), men ibland gick det att använda vagnen på ojämnt underlag för att få honom att somna i den åldern. Idag (2.5 år) somnar han på egen hand om än inte ensam men han har alltid velat ha mycket mycket närhet och jag tycker inte det är något problem att ligga bredvid honom 20 min tills han somnar.

Jag tror heller inte det är någon bra ide att sätta honom framför tvn eftersom det är en distraktion. Hyfsat mörkt rum så det inte finns något intressant att studera, gör natten till en tid då man inte gör annat än sover.

Bara några ideer från en som hade ett svårsövt barn :)

• Flickan och kråkan

Mitt tips är att inte krångla till saker och ting innan han har passerat separationsfasen....alltså sådär runt 10 månader, då brukar de flesta barn få bättre ordning på sin sömn automatiskt. Här har vi ammat och burit till sömns. Lillebror är 14 månader nu och somnar fortfarande i famnen. Stoppar i honom i bärselen och han slocknar för det mesta lugnt och fint inom 5 minuter max 10. Sedan lägger jag ner honom i sängen och han sover hela nätter vanligtvis. Oftast är sömnen som risigast mellan 5-9 månader och att hålla på med en massa "lära-sig-somna-själv"-grejor då tycker jag inte är annat än dumt. Tar bara en massa energi och frustration (från föräldrar och barn) alldeles i onödan. Fundera på vad du tycker är viktigt.....är det att han somnar själv, att han sover hela nätter, att han somnar nöjd och glad etc. och ha inte för bråttom .

Svar på tråden Hur nattar man barn som inte tar nappen?