• carolina36

Startar med provera/pergo idag....

Jag ska ta första tabl m provera idag, ska äta 10 dagar och sen börja med pergo på cykeldag 5. Usch jag är lite nervös för biverkningar, verkar som det är många som mår uslet när de äter provera, illamående, huvudvärk, vallningar och humörsvängningar... låter ju inte så lockande men vad gör man inte?

Fler som börjar nu i dagarna?

• Svar på tråden Startar med provera/pergo idag....
  • carolina36

Va tråkigt att den inte kommit än, hur många dagar efter proverakuren brukar man börja blöda?
    För mig är det första gången så jag har dålig koll.

Jag har en adopterad son men blev man gjorde varken titthålsundersökning el gav mig några alternativ innan de sa att jag inte kunde bli gravid pga att jag varken hade egen menstruation el ägglossning. Provera och pergotime läste jag själv om och tog upp det med min gynläkare i början av året, inga problem att få det utskrivet men jag är besviken på att hon inte kunde informerat mig om att detta fanns för 16 år sedan. Jag älskar min son över allt annat men att få ett brev hemskickat av  en läkare att jag aldrig kan få biologiska barn, utan några förklarningar el få veta vilka möjligheter som faktiskt finns... var hemskt.

Nu får vi se om det här funkar, det vet man ju inte men man vill ju försöka iaf, skulle vara en otrolig lycka att även få bära ett barn i magen.

Börjar man känna av biverkningarna av proveran direkt? Hur är det med pergotime, många biverkningar även med dem?

• carolina36

Det här med att starta med pergo dag 3 el 5, varför säger de olika? Min gynläkare har sagt dag 5 till mig men har läst här att vissa har blivit tillsagda att börja med dem på dag 3, vilken dag börjar ni?

• carolina36

ok, då kanske jag börjar ta dem dag 3 istället.

• carolina36
    Mini Söderling skrev 2010-06-29 13:29:18 följande:
    Hej igen
    I dag kom mensen :)
    jag har alltid börjat pergotime på dag 5 och dom runt om kring mig har också gjort det , vad har din doktor sagt åt dig att du ska göra?
    Jag tror detta med biverkningar är så olika för alla jag själv är jätte känslig känner direkt blir påverkad i humöret , lättare ar ledsen gått upp i vikt , första gången jag åt provera blev jag väldigt väldigt deppig min läkare berättade då att jag kan ta en kur på bara 8 dagar i stället för 10 .
    Jag känner av pergon också väldigt mycket , men är ju också en sådan som blir väldigt påverkad av hormonerna  dom gånger jag varit gravid.
    Hoppas du slipper biverkningarna
    Hej,
    Skönt att mensen kom iaf! :o) Får man samma effekt då, om man bara tar pergo 8 dagar istället för 10? Jag hoppas slippa de värsta biverkningarna.
  • carolina36
    MD77 skrev 2010-06-30 07:08:16 följande:
    Vanligast är att du bara äter pergo i 5 dagar, enkel, dubbel eller trippeldos, inte 10 dagar!
    Provera och Primolut äter man i 10 dagar. 
    Miss av mig, jag menade förstås provera
  • carolina36

Kanske va det proveran jag började känna av igår då, humöret va inte det bästa... Blev arg på min kille för en skitsak och kände mig ledsen.

Fick ett brev hem från gyn igår, med en remiss om blodprover som jag ska ta. Ett S-SFH prov och ett kromosomansalysprov för att kontroller äggstockarnas funktion, Detta pga att "det finns vissa tveksamheter om äggstockarnas funktion"  stod det i brevet :o( Vad betyder nu detta? Usch känner mig ledsen och deppig idag. Känns inte bra alls...

• carolina36
    carolina36 skrev 2010-07-01 08:26:51 följande:
    Kanske va det proveran jag började känna av igår då, humöret va inte det bästa... Blev arg på min kille för en skitsak och kände mig ledsen.

Fick ett brev hem från gyn igår, med en remiss om blodprover som jag ska ta. Ett S-SFH prov och ett kromosomansalysprov för att kontroller äggstockarnas funktion, Detta pga att "det finns vissa tveksamheter om äggstockarnas funktion"  stod det i brevet :o( Vad betyder nu detta? Usch känner mig ledsen och deppig idag. Känns inte bra alls...

S-FSH ska det förstås stå
  • carolina36

En fråga till... Jag slutade med min p-piller för snart 2 månader sedan. Jag fick många konstiga symtom i kroppen när jag slutade bla mkt molnande värk runt äggstockarna. Det försvann för ca 2 veckor sen men de sista dagarna nu är det tillbaka igen, kan det vara pga av provera tabletterna? Har ju bara ätit dem 4 dagar ännu...

• carolina36

Dag 6...  Har gått upp i vikt sen jag började med provera! Rynkar på näsan Inte alls kul, känner mig pluffsig... Flera som gått upp i vikt av dem?

• carolina36

Ja man får tänka så men är så orolig för att det inte kommer fungera ändå. Skrev fel förresten, va på dag 7 igår, idag tog jag den åttonde tabletten, 2 dagar kvar alltså sen invänta mens... hur många dagar efter brukar den komma? Nu ska man ju va positiv men det är svårt, känns som att det inte kommer lyckas...

• carolina36

Om inte blödningen kommer då?

• carolina36

Ok, bara att hålla tummar och tår då.

• carolina36

Ingen mens ännu... inte ens några känningar av att den är på gång heller Rynkar på näsan

• carolina36

Det är 2 dagar sen jag slutade med provera

• carolina36

Ingen mens ännu :( Kände dock av lite molvärk på f.m idag men borta nu... 

• carolina36

9 dagar sedan jag slutade nu och fortfarande ingen mens! Jag hade värk i går kväll och i morse men nu ingenting igen... varför kommer den inte???

• carolina36

Ja, får ringa nästa vecka om den inte kommer i helgen men nu har jag ont igen... konstigt, kommer och går.

• carolina36

Mensvärk och massor av finnar men ingen mens....

• carolina36

Hej,
    Har inte fått tag på min gynläkare, ska försöka i morgon igen. Har fått massor av finnar på hakan nu                       :o(    Mensvärken kommer och går. Får se vad hon säger när jag får tag på henne. Känns inte som man får så värst bra respons från henne alls inför att prova behandlingar och det är tråkigt. Har ju inte ens gjort ngn titthålsundersökning.

Svar på tråden Startar med provera/pergo idag....