Hur sent kan ett barn lära sig krypa och gå?
Hej!
Hej!
Har hon varit på mage någonting? Det kan hjälpa. Vet inte hur sent "sent" är när det gäller krypa, men ett år tycker jag låter "sent".
Alla barn kryper inte. Det finns de som hoppar över det. De brukar hitta andra tekniker att ta sig fram på, t.ex. hasa på rumpan. Det anses dock bra att barn kryper eftersom det övar upp deras förmåga att samordna höger och vänster kroppshalva.
Ett barn lär sig normalt att gå innan 18 månader.
Om du känner dig orolig tycker jag att du ska prata med din BVC. De är vara att göra utvecklinsbedömningar.
Gå innan 18 mån
Krypa vet jag faktiskt inte, min son kryper inte utan hasar sig fram på rumpan - har hört nånstans att sådana barn i regel lär sig gå senare.
Gå innan 18 mån
Krypa vet jag faktiskt inte, min son kryper inte utan hasar sig fram på rumpan - har hört nånstans att sådana barn i regel lär sig gå senare.
Min äldsta dotter var 11mån när hon började åla/krypa och 19 mån när hon började gå. Det kommer när det kommer. Vet att min bror var sen som min dotter och var runt 18mån han med.
De flesta går innan 18 månader, och en del lite senare än så. Men BVC bryr sig inte innan 18 månaderskontrollen.
Här är en länk med en bra tabell över barns utveckling i den åldern. www.growingpeople.se/templates/Page.aspx
Svar till Snug:
Den övre gränsen för att det vara inom ramen för när det är normalt att barn går är vid 2 års ålder. Att krypa är det många barn som hoppar över. Du behöver med andra ord inte alls känna någon oro!
Tack alla som har svarat det känns bättre nu. Minst ett halvår till och kanske även upp till två års ålder kan alltså vara normalt att de inte går.
Hon hatar att ligga på mage och är dålig på att lyfta sig med armarna. Hon kanske har klena muskler än så länge...
Ja ja det ordnar sig nog. Tar det lilla lugna just nu och försöker öva lite då och då med henne.
Förresten, när lärde sig era stjärthasare att hasa då?