• Snug

Hur sent kan ett barn lära sig krypa och gå?

Hej!

Min dotter har precis fyllt ett år och gör ingen som helst ansats till att vilja krypa eller gå. Hon sitter nöjd på golvet och trivs med tillvaron.
    Jag undrar var den över gränser går på hur sent ett barn lär sig krypa eller gå innan det räknas som onormalt? Nöär ska jag börja oroa mig?
    Från att hon var ca 3 månader så stod hon upp i mitt knä eller på andra ytor man sattte ned henne på men detta upphörde runt 9 månader och nu "sitter hon bara i luften" om man försöker få henne att sätta ned fötterna på en golvyta eller liknande.
  • Svar på tråden Hur sent kan ett barn lära sig krypa och gå?
  • allakantralla

Har hon varit på mage någonting? Det kan hjälpa. Vet inte hur sent "sent" är när det gäller krypa, men ett år tycker jag låter "sent".

• Emeli

Alla barn kryper inte. Det finns de som hoppar över det. De brukar hitta andra tekniker att ta sig fram på, t.ex. hasa på rumpan. Det anses dock bra att barn kryper eftersom det övar upp deras förmåga att samordna höger och vänster kroppshalva.

Ett barn lär sig normalt att gå innan 18 månader.

Om du känner dig orolig tycker jag att du ska prata med din BVC. De är vara att göra utvecklinsbedömningar.

• Sandra N

Gå innan 18 mån
    Krypa vet jag faktiskt inte, min son kryper inte utan hasar sig fram på rumpan - har hört nånstans att sådana barn i regel lär sig gå senare.

• Emeli
    Sandra N skrev 2010-06-28 13:36:33 följande:

Gå innan 18 mån
    Krypa vet jag faktiskt inte, min son kryper inte utan hasar sig fram på rumpan - har hört nånstans att sådana barn i regel lär sig gå senare.

Ja, det verkar logiskt att "stjärthasare" hör till dem som börjar gå senare eftersom de barnen inte får samma motoriska träning som "kryparna".

Två av mina tre barn har krupit, det tredje hasade på rumpan. De två som kröp lärde sig gå vid 11 resp. 12 månader, stjärthasaren väntade tills h*n var lite mer än 18 månader. I ett längre perspektiv kan jag säga att det barn som övade upp den bästa kryptekniken är den som har bäst grovmotorik öht, den som åker skidor bäst, klarar lagsporter bäst osv. Den som också kröp men lite långsammare, är en aning klumpigare grovmotoriskt, och den som hasade på stjärten har klart sämst muskelstyrka och koordinationsförmåga. Däremot har h*n god kondition.

Krypa eller inte, och gå sent eller tidigt, har såvitt jag vet ingen koppling till barnets intelligens. Jag ser i alla fall inget sådant samband när det gäller mina barn. Däremot ser jag ett visst samband när det gäller koncentrationsförmåga. Den som var bäste kryparen är den som orkar koncentrera sig längst och bäst, som kan fokusera bäst och avskärma sig bäst när det gäller. Jag vet inte om det finns något sådant samband dokumenterat. Ska googla lite på det och se vad jag hittar.
  • Zanna1983

Min äldsta dotter var 11mån när hon började åla/krypa och 19 mån när hon började gå. Det kommer när det kommer. Vet att min bror var sen som min dotter och var runt 18mån han med.

• Katarina76

De flesta går innan 18 månader,  och en del lite senare än så. Men BVC bryr sig inte innan 18 månaderskontrollen.

• Birgitta L

Svar till Snug:

Den övre gränsen för att det vara inom ramen för när det är normalt att barn går är vid 2 års ålder. Att krypa är det många barn som hoppar över. Du behöver med andra ord inte alls känna någon oro!

• Snug

Tack alla som har svarat det känns bättre nu. Minst ett halvår till och kanske även upp till två års ålder kan alltså vara normalt att de inte går.
    Hon hatar att ligga på mage och är dålig på att lyfta sig med armarna. Hon kanske har klena muskler än så länge...
    Ja ja det ordnar sig nog. Tar det lilla lugna just nu och försöker öva lite då och då med henne.

• Snug

Förresten, när lärde sig era stjärthasare att hasa då?

Svar på tråden Hur sent kan ett barn lära sig krypa och gå?