Inlägg från: Anonym (fan åxå) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fan åxå)

Misstänker att min 3 åring svalt stora muttrar

Min 3 åring har en byråaktig möbel i sitt rum, imorse hittade jag den omkull, han hade vält den. Vid 9 tiden gick han till dagis, så jag passade på att städa hans rum, hittade 3 stora mutteraktiga muttrar på golvet, 1 x 1,5 cm stora. Tittade på möbeln och såg att det fattades 7 st, gick igenom hela hans rum, alla leksaker, sängen allt. Hittade inga fler...Fick en klump i halsen...tänk om han svalt resten...de är inte precis små de muttrarna....FAAAN!!!!

• Svar på tråden Misstänker att min 3 åring svalt stora muttrar
  • Anonym (fan åxå)

vad fan skall jag göra? han e på dagis nu, hur vet jag om han svalt dem eller inte??? det är ju farligt!!!

• Anonym (fan åxå)
    Amazina skrev 2010-06-28 12:45:06 följande:
    Har de hunnit ner i tarmen finns risken att man kanske måste operera. Annars räcker det nog med gastroskopi i narkos...
    men jag vet ju inte säkert att han har svalt, men jag misstänker starkt det, för det låg 3 såna stora vassa muttrar på golvet och det fattades (om det inte fattats sen tidigare)....
    jag har magont nu och känner mig yr av nervositet, försöker få tag på sambon men han svarar inte.
    har ingen bil att åka till sjukan med, vet inte vart jag skall ringa eller åka, vilken avdelning.
    jag kan inte tänka klart just nu...
    konstigt att han inte visade några symtom, men nu när jag tänker efter så var han väldigt hostig på morgonen...kan ju vara för att han råkat svälja.
  • Anonym (fan åxå)
    suziz skrev 2010-06-28 12:50:05 följande:
    Det troliga är väl att han stoppat ner muttrarna i något? Skulle själv inte misstänka att barnet svalt flera muttrar för det skulle ju göra ont då den första slank ner och då fortsätter han/hon troligtvis inte att svälja muttrar? Går din treåring att fråga så kan du ju ringa till dagis och be att de försöker luska ut vad han gjort av muttrarna.
    jag har gått igenom hela hans rum, jag hittar inte resten av muttrarna!!!
  • Anonym (fan åxå)
    suziz skrev 2010-06-28 12:50:05 följande:
    Det troliga är väl att han stoppat ner muttrarna i något? Skulle själv inte misstänka att barnet svalt flera muttrar för det skulle ju göra ont då den första slank ner och då fortsätter han/hon troligtvis inte att svälja muttrar? Går din treåring att fråga så kan du ju ringa till dagis och be att de försöker luska ut vad han gjort av muttrarna.
    och han är en hejjare på att stoppa allt i munnen. och nej han pratar inte så bra...
    men jag kan ju inte heller säkert veta att alla muttrarna fanns i byrån innan den hamnade i hans rum, för byrån har vi haft i många år.
  • Anonym (fan åxå)
    Amazina skrev 2010-06-28 13:01:03 följande:
    Men du- lugna bananer! Ingen panik! Den stora fördelen är ju att du nu som mamma varit uppmärksam och faktiskt upptäckt det! BRA! Tänk alla de barn som sväljer både de ena och det andra och ingen har en aning om att stenkulorna, batterierna, skruvarna eller pengarna saknas!!

Muttrar är ju inga vassa föremål så de kommer inte sticka hål på varken mage eller tarm, däremot är de ju lite svårsmälta och är de stora riskerar de ju att inte kunna passera genom nedre magmunnen, ner i tolvfingertarmen och då kan man få ont i magen. Ring till sjukvårdsupplysningen och förklara lungt och sansat att du skulle vilja göra en röntgenundersökning eller ett ultraljud för du tror att ditt barn har svalt muttrar. (Då riskerar du inte att bli hänvisad till en vårdcentral där de inte har dessa apparater och därmed måste skicka er till ett annat ställe). Så snart du kan hämtar du sonen på dagis och tar antingen bussen, bilen eller cykeln till det stället sjukvårdsupplysningen tyckte du skulle åka. Har han inte ont är det ingen fara! Försök INTE utlösa kräkning men om du kan så skippa mat och dryck tills du fått honom undersökt.

/Amazonas Sjuksköterska Akut/IVA
    jo de här muttrarna är inga små utan på ena sidan är det två vassa kanter, som två spetsar, har aldrig sett sådana tidigare. och de är höga. så det är inga vanliga muttrar.
  • Anonym (fan åxå)

har googlat, mer skruvbult-aktig. sitter i kö till sjukvårdsupplysningen nu. kan min son dö nu?!!? faaaan att jag inte får tag på min sambo, får åka buss in i så fall.

• Anonym (fan åxå)

nu har jag ringt sjukvårdsupplysningen. hon sa att sjukhuset gör ingenting i nuläget och att oftast kommer det ut den naturliga vägen. skulle hann få ont i magen eller klaga på magont eller inte kan bajsa eller så, så skulle vi åka in.
    hon sa att sjukhuset vill helst inte röntga i onödan, utan endast om det är behövligt....

• Anonym (fan åxå)

hon sa också att de tar inte ens in barn om de har svalt glas för det kommer också ut den naturliga vägen utan det är enbart om barnet får ont eller så. låter sjukt tycker jag.

• Anonym (fan åxå)
    Amazina skrev 2010-06-28 13:49:55 följande:
    Jo, vassa föremål måste man ha koll på om man vet att de svalts. Problemet är att glas, trä och vissa plastbitar inte syns på röntgen. De är röntgengenomskinliga. Det gör att man hur som helt inte kan hitta dem förrän de orsakat skada och då spårar man helt enkelt smärtan. Nu jobbar jag inte i Sverige utan i Schweiz, och jag är helt säker på att man här hade tagit in er för en undersökning. Visst- man vill inte utsätta barn för röntgenstrålning i *onödan*, men ultraljud är totalt ofarligt och är snabbt fixat.

Om ni tagit beslutet att inte åka in tycker jag ändå att du ska hålla koll på din son. Skräm honom inte och provocera inte fram ett "Ja" på frågan om ont i magen, utan observera bara och om han bajsar på pottan tycker jag du ska kolla de närmsta tre dagarna om det kommer ut något. Om du ger fiberrik föda så polstrar det föremål bättre än vanlig mat.

Jag har haft många patienter med främmande föremål i magtarmregionen. Tyvärr är de flesta vuxna människor som av olika anledningar fått upp grejer bakvägen. Ett problem nu för tiden är att alla silikonleksaker är röntgengenomskinliga hur stora de än är.
    nej vi har ju inte beslutat oss för att inte åka in utan lyssnade bara på vad sjukvårdsupplysningen sa att de kommer inte göra något om vi åker in.
Svar på tråden Misstänker att min 3 åring svalt stora muttrar