• Tanna

Ni som fått missfall, vad har ni fått för hjälp ?

Tyvärr så har jag fått missfall....Eller fostret har inte kommit ut..
    V 7 såg allt fint ut. V 9 hade allt dött. Läkaren skickade hem mig bara. Veckan efter var ja hos läkaren igen, då skulle han skicka remiss till SÖS.  Nu har det gått 3 veckor sen det dog.... Jag har inte fått nån hjälp överhuvudtaget, ringer till SÖS och dom säger bara att nån ska ringa upp mig. Ev kunde jag få tid nästa vecka. Vilket innebär att jag gått med nåt dött i mig en månad ! Ska det vara såhär ? Det kan ju inte vara bra för kroppen ?
    Vad ska jag göra ??

• Svar på tråden Ni som fått missfall, vad har ni fått för hjälp ?
  • Quartz

Är i samma situation som du. Allt såg bra ut i v7(6+5), man såg ett hjärta picka, men när jag var på återbesök så i förra veckan så var det pickande hjärtat borta. Har fått 2 stycken extra läkarutlåtande efter det, senast idag.
    (Ska tillägga att jag har ett antal missfall i bagaget........) 
    Jag fick välja mellan tabletter(kommer inte på vad de heter) eller skrapning. Jag valde tabletter. Jag fick en i dag och sak ta resterande två på onsdag.

Jag tycker det är MYCKET konstigt att du inte har fått någon hjälp alls.
    Var du på gyn när undersökningen gjordes?? Det var jag.
    Jag tycker att du ska stå på dig och kräva din rätt i vården. Du har rättigheter.
    De kan ju inte bara strunta i dig, även om de har mycket att göra. DU har lika mycket
    rätt att få vård saom alla andra.
    Ring upp dom igen och säg att du kräver att få hjälp. Du ska inte behöva gå så här.

Stort lycka till

• Tanna

Ledsen för din skull.

Bägge gångerna har jag vart hos min gyn, samma som ger mig hormonbehandlingar. Första ggn skickade han bara hem mig, sa bara tråkigt att det vart så, sen typ putta ut mig. Andra ggn att det var dött och att han skicka remiss, inget mer. Nu har han gått på sem och jag är inte hans problem längre... Helt sjukt ju!
    Idag skulle en läkare ringa upp mig från SÖS, men nopp, ingen har ringt...
    Grymt besviken på allt detta..... Det är ju redan jobbigt nog med att det inte vart nåt barn för oss... Ska man dessutom sen behöva "bära" det i en månad också...

• Quartz

Det ska inte få gå till så här. Bara för att han går på semester så kan han ju inte bara skita i det. Ring och försök att få en tid till en annan läkare. Bästa läget till att få komma till någon annan som bryr sig, eftersom han är på semester.
    Stå på dig och kräv din rätt.
    De kan ju inte gå ifrån sjukvårdsgarantin och vad den innebär.

Tycker att din behandlande läkare inte tar sitt ansvar. Det är ju han som till och med har gett dig hormonbehandling. Om inte detta löser sig NU, så tycker jag att du ska anmäla honom.

Tänker på dig och hoppas du får komma till en läkare I DAG.....
    Lycka till

• Tanna

Jag åkte in till akuten idag. Berättade vad som hänt, och plötsligt vart det fart på alla. Inom 2 timmar hade jag träffat 2 sköterskor och 2 läkare. Fick tabl och väntar  på att blödningen ska sätta igång nu.
    Har berättat allt om min läkare, vad som hänt, vart han jobbar, namn osv.
    På måndag ska jag tillbaka till akutgyn för att se om allt kommit ut.
    Tråkigt att man vart tvungen att gå denna väg.....

• Quartz

Ja, det är tråkigt att det ska behöva gå så här.
    Det var ju "skönt" att det blev lite fart på personalen när du kom in, och att du fick den hjälp du är berättigad till.

Väntar också på att blödningen ska komma igång. Ska ta två tabletter i morgon igen så då drar det nog igång. Jag ska också in på måndag och se så att allt kommit ut.
    Jag hoppas att det går bra för oss BÅDA

Vad sa läkarna på akuten om den läkare som behandlat dig innan?
    De måste väl hållt med om att han inte har behandlat dig rätt, utan gjort fel på
    många sätt.........

• Tanna

Jag fick ta 4 tabl på en gång, tog ca 1 timme sen satte blödningen igång. Gjorde rätt ont ett tag, men har fått sova hela natten, vaknat bara några gånger av lite kramp i magen. Nu har jag bara som mensvärk, och blöder bara lite.

Jag håller mina tummar för dig att det ska gå lika smärtfritt !

Jo pers på akuten undrade ju hur min läkare hade tänkt att detta skulle lösa sig, skicka iväg sin patient hem bara utan nåt..... men det blir väl ingen anmälan.... Jag är tveksam till om jag orkar göra nåt, jag vill bara kunna gå vidare och börja planera när vi ska försöka igen. Dock är jag väldigt tveksam till att gå till denna läkare igen... Så måste börja leta efter en annan...

• färnik

Jättekonstigt att det ska ta sån tid!!! Vid min ma i v8, lades jag in och skrapades omgående...

• Quartz

Vilken HELVETES dag!!!  Fy fasen vilken smärta.
    Värktabletterna jag fick från gyn ihop med Sytotecen, hjälpet inte ett dugg. Jag var tvungen att ringa hem min man från jobbet, för jag visste inte om jag skulle svimma eller inte. Värkte så jag inte visste om jag skulle sitta, ligga eller stå. Genomsvett ena sekunden sedan i andra sekunden så frös jag som en gnu..... 
    Usch och fy......................
    Nu känns det bättre, en väldans mensvärk, men det går bra.
    Vet inte om jag kommer att välja denna metod om det händer igen. Då kommer jag nog välja skrapning direkt.

Tanna: Skönt att höra att det gick ganska smärtfritt för dig och att du ändå fick sova rätt så OK i natt. Jag skulle kunna gå och lägga mig nu, för detta tog riktigt kraften ur mig......

Ha en fortsatt bra dag.

• Tanna

Återbesök idag på gynakuten och here we go again..... Fostret har kommit ut förra veckan, dock fanns det en del slemhinnor kvar som måste ut. Så ikväll måste jag göra om det igen....Blää, känns ju måttligt roligt, men bättre än att bli skrapad iaf.

Quartz, hur har  det gått ? Fick du ut allt ?

• Quartz

Jag var på återbesök igår. Hinnsäcken hade kommit ut men precis som du så var det
    lite slemhinnor kvar. Jag ska tillbaka nästa måndag och har det inte kommit ut tills dess så får jag skrapas.
    Det var ju som värst på onsdagen, men resten av dagarna efter det så har jag bara haft lite mensvärk från och till.

Ska du ta fler tabletter? Det fick inte jag som alternativ......konstigt att det kan skilja sig så från olika läkare.
    Man kan ju tycka att de har samma behandling. Allt skiljer ju sig så mycket......

Hoppas nu att allt kommer ut så man slipper skrapning. Gör det inte det och om man hade vetat så
    kunde man ju lika gärna skrapats direkt. Känns så ogjort på något vis.....

Hur känns det idag??

• Tanna

Jag fick 2 st tabl igår. Tog dom och det har faktiskt inte hänt så mycket. Lite kramp i magen, men inte mer blödning än vad det var innan. Idag mår jag rätt bra,  lite yr och ont i huvet, men inget farligare än så. Läkaren sa att om man får mens så kommer det "sista" ut då, men eftersom jag inte har mens alls så därför fick jag fler tabletter. Jag vill inte bli skrapad för att jag har knappt några slemhinnor och allt är redan så svårt så dom vill inte riskera skrapa sönder nåt, för då blir det ju ännu svårare att få barn...

sen så var läkaren lite orolig för att man går och blöder i denna värme, att man får nån infektion och det är ju inte direkt skoj heller att blöda..... Jag vill ju kunna njuta av sommaren och bada ! Så hoppas att det slutar snart.....

Håller tummarna för dig så du slipper bli skrapad, precis som du sa, onödigt att ens ta massa tabl om man ändå måste bli skrapad sen....Hoppas du slipper....

• Quartz

Ok, jag förstår att du inte vill bli skrapad om du har tunna slemhinnor. Hoppas allt kommer ut med tabletterna.

Nu har det slutat blöda, kom ut en liten klump i tisdags så jag hoppas att det var det sista.

Håller med om att det inte är kul att gå och blöda i denna värmen, man vill ju kunna bada snart
    Hur länge tror du att man måste vänta med att bada efter det att man slutat blöda??
    Det är sådana frågor man glömmer att fråga på gyn när man väl är där. Det kommer man på när man går därifrån......typiskt mig

En lite personlig fråga, du behöver inte svara.......har du några barn?? Har du haft många missfall??
    Jag har inga barn men flera missfall och 2 IVF:er i bagaget........
    När detta är över så ska jag(vi) bli utredda av Lennart Blomqvist. Känns bra att bli tagen på allvar.....man blir ju liksom inte yngre......

Ha en fortsatt bra dag. Hoppas du mår bra.

• Tanna

Skönt att det slutat blöda för dig... Jag blöder bara lite nu. Läkaren skulle ringa mig imorgon och se hur jag mår, ska fråga om badandet då, för jag kommer inte heller ihåg....

Inga barn, och jag misstänker att jag fått missfall en gång förut för några år sen. Blödningen var väldigt lik denna.... Jag har ju inte mens, eller har nu inte haft det på över 2 år, och innan dess ca 1-2 ggr/år.
    Så jag går på hormoner för att framkalla ägglossning. Så "felet" ligger hos mig....
    Får jag fråga vad som är ditt "fel" ?

Står i kö till IVF till nästa vår, men jag önskar och hoppas att vi kommer bli gravida och få barn innan dess...

Tack detsamma, hoppas du mår bra !

• Quartz

Hej
    Hoppas det är bra.
    Var på kontroll på gyn idag. Det satt fortfarande kvar den där "slemhinnan" eller vad man nu ska kalla det.
    Fick göra ett gravtest och det var negativt så det är inte graviditetsrester i alla fall. Det var inte farligt att det var kvar tills det kommer ut med nästa mens. Det jag skulle vara uppmärksam på var om jag fick feber eller smärta i magen. Läkaren ville helst inte göra en skrapning eftersom det inte tydde på att det var grav.restester som satt kvar. Och jag vill helst inte skrapas heller om det inte behövs.

Våran historia är i korthet.......
    Jag opererade hypofysen för 5 år sedan, då jag hade en tumör där. Den var godartad och de fick bort hela tumören med operationen. Men i och med operationen så skadades min egen produktion av tillväxthormon så jag får det via medicin nu. Men det troliga är att jag har för låg dos för att det ska räcka till när man är gravid. Denna brist är inte något som kan gör att vi inte kan bli gravida, utan det är kanske när man har blivit det och hur hög dos jag ska ha för att kunna bära barnet fullt ut.
    För övrigt så är det inget fel på oss. Vi har gjort 2 stycken IVF:er efter operationen, men det var innan jag visste att jag hade tillväxthormonbrist, det fick jag först reda på förra året. Så nu ska jag till Lennart i Borås för lite mer undersökning, dels med blodproppar och dels mitt tillväxthormon.
    Man blir så frustrerad. Alla andra i vår bekantskapskrets bara "ploppar" ut bebisar, men inte vi......man undra ibland vad man har gjort för ont här i världen. Har man det för bra förövrigt, jag menar med att man har hittat den "rätta" att dela livet med, man har ett fint hus med bra läge, god ekonomi, fasta jobb, och många nära och kära. Man blir lite deprimerad. Skulle gärna avstå endel av ovanstående bara det gick bra med en enda graviditet. Får vi ett barn så är vi nöjda. Tänker inte "planera"  för barn nr 2 om det ska gå så här hela tiden. Det tar på psyket. Då får det bli som det bli, bara man har ett barn. Hoppas du förstår hur jag menar. Så himla svårta att förklara i text.......

Vart ska ni göra IVF?? Nästa vår?? Det var lång väntetid.
    Vi var/är på Sahlgrenska. Vi har 5 stycken embryo i frysen som vi kan använda om vi vill.
    Men vi får se vad Lennart säger först.

Ha det så skönt i värmen. Liiiiiite föööör varmt. Vågar inte bada än, så det går ju inte direkt att svalka sig......

Svar på tråden Ni som fått missfall, vad har ni fått för hjälp ?