• my2girls

"Pendla" Mellan Sthlm och Eskilstuna?

Hej!

Jag står inför ett litet "problem", det är så att jag sökt till högskolan till hösten varav där en skola jag sökt ligger Eskilstuna och jag/vi bor i Stockholm.
    Jag har två små barn (som går på dagis) och en man . Jag har ingen erfarenhet alls av att Pendla eller Bila till Eskilstuna och undrar nu om det är värt det? Orkar man det flera dagar i veckan? Anledningen till att jag undrar är att det är störst chans för mig att komma in på skolan där pga av mina dåliga betyg!

• Svar på tråden "Pendla" Mellan Sthlm och Eskilstuna?
  • MammaTove

Jag har delar av min släkt i Eskilstuna, och visst är det en bit att åka.

För egen del skulle jag väga in lite olika saker i det hela:
    - hur lång utbildningstid pratar vi?
    - bor ni så att det är smidigt att pendla med SJ (55 min)?
    - hur många dagar/vecka rör det sig om?
    - går det att lösa dagis (hämtning/lämning) med studietider och makens jobb?

• daddybear

jag sitter i en liknande sitts, sitter och pendlar från närligggande ort till mitt jobb i stockholm, åker tåg, så man kan gossa ner sig med en laptop i knät eller en bok,men kan säga det är slitit fysiskt och mentalt, det värsta är att vara borta från fru och barn så mycket, jag måste göra en 8 timmars arbetsdag på jobbet kan inte tillgodoräkna mig någon del av restiden vilket många kan göra. så det blir upp 5 innanför dörren kl 19 tidigast.kan vara okej om man gör som du och ska ta det för en begränsad period med en utbildning men rekommenderar det nog inte för ett jobb utan slut i siktet.lite bitter på mitt pendlande idag kanske märksSkrattande

• annkar78

Hej

Jag studerade en termin i Eskilstuna och bodde i Sthlm. Vi var några som pendlade och jag tyckte det fungerade mkt bra.

• my2girls

Hej MammaTove.

Självklart är det fler frågor som jag måste fundera på , precis som du skriver...

Utbildningen är på 3 år och det tar väl c.a 20 min till pendeln från mig och hur många dagar i veckan det handlar om har jag faktiskt ingen aning om än.
    Sen så verkar min man inte riktigt ha bestämt sig för om han ska arbeta eller studera i höst...tyvärr. Men vi har släkt runt om som skulle kunna ställa upp med hämtning om det skulle vara så.

• my2girls

Oj nu ser jag att ni är fler som hunnit svara! Kul .

Daddybear: Jag förstår hur du menar. Det är säkert mer påfrestande när man inte "ser ett slut" på det. Detta gäller ju som sagt 3 år...men det verkar bökigt ändå

annkar78: Åkte ni pendel? Och isf hur bra matchade tågtiderna med skolans tider?

• annkar78

Vi åkte pendeltåget och de passade bra in med skoltiderna! Nu var det några år sedan men jag antar att de har kvar samma så att det skall passa in, låter dumt annars!

• MammaTove
    my2girls skrev 2010-06-28 21:51:30 följande:
    Hej MammaTove.

Självklart är det fler frågor som jag måste fundera på , precis som du skriver...

Utbildningen är på 3 år och det tar väl c.a 20 min till pendeln från mig och hur många dagar i veckan det handlar om har jag faktiskt ingen aning om än.
    Sen så verkar min man inte riktigt ha bestämt sig för om han ska arbeta eller studera i höst...tyvärr. Men vi har släkt runt om som skulle kunna ställa upp med hämtning om det skulle vara så.

Jag tror absolut att ni kan lösa det - ingenting är omöjligt (för att citera Gunde)..
    Tror också att det är mycket lättare då man ser ett slut/mål, och kan ni som du skriver få lite hjälp på vägen så blir det ju ännu lättare..

• MammaMisse

Är det sjuksköterskeutbildning så kan du ju alltid försöka begära överflyttning till någon av utbildningarna i Stockholm efter en eller två terminer. Det är inte alltid det går att flytta över, men du kan ju alltid försöka. Det kanske går att försöka byta även på andra utbildningar, men det vet jag inget om.

• my2girls

MammaMisse: Precis! Det är ssk-utbildningen jag pratar om. Vet fler som har kunnat byta till Sthlm efter 1-2 terminer. Men är inte det svårt??

• spirituality

Kan tillägga att högskolan i Eskilstuna ligger två minuters gångväg från stationen, så det är inte så att de behöver ta dig från stationen till skolan i Eskilstuna. Men det kanske du redan visste :) Och ca 1 1/2 timmes pendling är ju inte så farligt. Är ni flera från Stockholmshållet kan ni ju jobba ihop på grupparbeten osv, utan att kanske behöva åka så långt de dagar ni inte har föreläsningar/seminarier. 

• my2girls

Tack för alla svar!

Måste bara ställa en till fråga, tycker ni att det är bättre att åka tåg eller bil fram och tillbaka mellan Sthlm och eskilstuna? Går tågen ofta? Försökte se tabellen på SJ men tyckte den var svår att tyda...det var sommartider också.

• solskina

är det inte i höst som det är buss som gäller för ombyggnad ?

Att parkera i Eskilstuna är dyrt. Eftersom skolan ligger centralt. Dok inga problem att hitta parkering.
    Tågen har fungerat till och från, med att hålla tider mm.
    Det finns bussbolag som har bra prislistor. tex swebuss

• JA77

Klart att du ska tacka ja till platsen om du får den! Bara efter att ha provat så vet du om det är något som funkar eller inte. Jag vet flera som pendlat till Eskilstuna, du kommer garanterat ha flera kursare från Stockholm!

• sparvensvingar

hej
    Jag pluggar i eskilstuna och ska börja termin 5 av sju nu till hösten. åker tåg men det funkar superbra! tågen har hittills gått en gång i timmen och vi har föreläsning 2-3 dagar i veckan.
    det negativa med att åka tåg är att det kostar en del.

• mjuik
    my2girls skrev 2010-06-30 13:08:15 följande:

Tack för alla svar!

Måste bara ställa en till fråga, tycker ni att det är bättre att åka tåg eller bil fram och tillbaka mellan Sthlm och eskilstuna? Går tågen ofta? Försökte se tabellen på SJ men tyckte den var svår att tyda...det var sommartider också.

Det går rätt många tåg. På pendlingstiderna (morgon och eftermiddag) går det flera tåg i timmen. Just nu är det sommartidtabell så den stämmer inte med hur tågen kommer gå i höst.

Det är banarbete på sträckan nu men det ska vara klart i augusti. De håller på att bygga dubbelspår på en del av sträckan och en ny mötesstation.
    Just nu får man åka över Västerås eller åka buss men det är bara nu i sommar.
  • andraadvent

Om du bor på södra sidav av pendeltåget så kan du åka till södertälje syd och ta tåg därifrån. Kostar 76-78 kr för en vuxen enligt SJ och något mindre för studerande eller om du skaffar ett TIM-kort därifrån. SL kort måste du ju dock förmodligen ha också då dock. Från Sthlm C vuxen är det ca 122 kr när jag kollade.

Svar på tråden "Pendla" Mellan Sthlm och Eskilstuna?