Förresten, visst är det jag som genomgår de flesta undersökningar och behandlingarna. Men de är ju rent kliniska, medicinska. Mannen tvingas däremot lämna spermaprov i tid och otid, hemma eller på obehagliga behandlingsrum med galonsäten och äckliga porrtidningar (min mans beskrivning av provtagningstoaletterna på KS). De första gångerna tyckte han att det var fruktansvärt obehagligt, nu börjar han vänja sig och skakar det lättare av sig. Men jag tycker att man lätt glömmer bort att för män hör fertilitetsutredning och behandling ihop med sexualitet på ett annat sätt än för kvinnan. Och det är nog inte helt lätt. Själv skulle jag aldrig klara av att onanera (ursäkta, men ni fattar vad jag menar) på en sjukhustoalett. Vi hanterar det här genom att hålla isär fertilitetsbehandlingarna och vårt kärleksliv så mycket som möjligt, för att inte vårt sexliv också ska kännas sterilt och kliniskt och osexigt - särskilt för min man som måste "prestera". Jag tycker att sjukvården generellt har väldigt lite förståelse för det här, och beter sig som att det är det naturligaste i världen för en man att få utlösning i en platsburk på en offentlig toalett. Men som sagt, på Andrologen på Sophiahemmet är de jättebra.