• Bullebulle

F*bannade fläsk, nu ska det bort! Men funkar NÅN diet?

Jag funderar på att testa en diet, kanske Flygvärdinnedieten eller Danska Rikshospitalets diet. Vill fasen inte va mjuk och fluffig i midjan mer, ha tjocka armar osv.. Mina gamla kläder kommer jag inte i trots att tösen är dryga året. Så nåt måste ske...

Frågan är om det finns nån diet som funkar? Alltså, visst jag tror jag går ner i vikt, men förmodligen upp åxå efter några veckor av vanlig mat.
    Har du testat en diet och lyckats hållt vikten sen? Vilken diet var det?!!

Tack på förhand:)

• Svar på tråden F*bannade fläsk, nu ska det bort! Men funkar NÅN diet?
  • La Lola

Det bästa är ju att äta rätt o motionera,

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • stjierna

Ingen diet fungerar om du går tillbaka att äta din vanliga kost (dvs, det du äter nu) efteråt. Om en diet ska fungera och du ska hålla dig på vikten du har gått ner, så måste du ändra dina matvanor efteråt också, och som La Lola sa - röra på dig!

Dieter som ger snabbt resultat: Varannan dag-dieten, soppdieten (typ: Allevo, Xtravaganza osv).
    Diet som ger långsiktigt resultat: LCHF (dyrt), GI (relativt dyrt).

• Bullebulle

Jag har problem med Ischias i höger sida och klarar inte att träna eller röra på mig så mycket nu, normalt tränar jag ganska bra.
    Sen jag har varit föräldraledig har jag fikat alldeles för mycket och kommit in i ett socker/brödsug. Om jag skulle tappa några kg skulle nog min motivation bli bättre och jag skulle ha lättare att ändra om min kost. Jag är FULLT medveten om att en diet inte rädda mig om jag fortsätter äta som tidigare.
    Har tidigare varit med i Viktväktarna 4 ggr occh vet egentligen hur jag ska äta. Det är bröd och socker som ställe till det lite, tillsammans med min dåliga karaktär:(

• Idoli

Hej!

Jag gick ner ganska mycket i vikt för 6 år sedan med hjälp av sopp-dieter.
    jag tycker att Allevo är super bra. Även jag behöver den där motivationen av att se att några kilon rasar snabbt, sen blir det för mig lättare att fortsätta + att man bryter dåliga ätvanor.

Jag har lyckats behålla min vikt mer eller mindre de senaste 6 åren. Jag promenerar, tänker på vad jag äter och dricker fortfarande ganska ofta soppor. Inte flera gg/dag, men byter ut ett mål då och då när jag känner att det har blivit mkt skräp.

• Bullebulle
    Idoli skrev 2010-06-29 10:04:59 följande:
    Hej!

Jag gick ner ganska mycket i vikt för 6 år sedan med hjälp av sopp-dieter.
    jag tycker att Allevo är super bra. Även jag behöver den där motivationen av att se att några kilon rasar snabbt, sen blir det för mig lättare att fortsätta + att man bryter dåliga ätvanor.

Jag har lyckats behålla min vikt mer eller mindre de senaste 6 åren. Jag promenerar, tänker på vad jag äter och dricker fortfarande ganska ofta soppor. Inte flera gg/dag, men byter ut ett mål då och då när jag känner att det har blivit mkt skräp.
    Tack för ditt svar!! Jag testade Allevosoppor/Shaker för några år sen. Då hade jag choklad,jordgubb och thaisoppa. Jag var när att spy at thaisoppan på jobbet en gång så jag fortsatte med shakerna. Det funkade ganska bra men jag var lite yr och jag hatade att inte få tugga:) Kul att du håller vikten!!!
  • stjierna

Nutrilett har en supergod shake (förutsatt att man gillar kaffe ;)) som är Cafe Latte-smak. Det är den ENDA av alla olika soppor/shakes jag kan äta.
    Du kan ju annars kombinera det - börja med soppdiet i två veckor (så försvinner sockersuget och du går ner några kilo snabbt i vikt!) och sen kör varannan dag - varannan dag soppa (500-600 kcal) och varannan dag vanlig mat (frukost, lunch, mellanmål, middag). Tänk bara på att på de dagar du får äta mat så håll det ändå relativt kalorifattigt - ca 1500 kcal brukar vara en bra start. :) Och glöm för jösse namn inte att dricka massa vatten (2 liter, minst) VARJE dag!

Jag är i precis samma sits som du - fast jag har problem med mitt knä som begränsar min träning. Mammaledighet, för många fikor, för mycket gott att välja på och så sitter jag här med 30 kg för mycket nu ;)

• stjierna

Glömde säga att perfekt snack om du vill tugga om du går på soppdiet är att skiva upp lite solmogna tomater och gurka och strö lite flingsalt på. MUMS! ;)

• ToK

Om du vet hur man ska äta, och tror att du kan äta bra men bara behöver en liten spark i ändan och extra motivation de första dagarna skulle jag rekommendera 4 dagars dieten!
    Då får man verkligen en rejäl motivation att fortsätta.
    Jag slavade lite med dieten och tryckte i mig rätt mycket jordnötsringar på dag 2, men hade ändå gått ner 2 kg på 4 dagar. Följer man dieten sägs det att man ska gå ner 5 kg på 4 dagar men jag skulle tippa att snarare 3-4 kg verkar mer rimligt.

Eller om du vill ha en tydlig markering att "nu börjar mitt nya liv" så fasta. Ät ingen fast föda utan drick bara. Drick juice, buljong, te, mjölk och vatten i ca 7 dagar. Jag fastade förut i 7 dagar och jag mådde verkligen toppenbra under alla 7 dagar. Första och andra dagen var svårast och sen gick det jättelätt. Jag jobbade som vanligt och mådde jättebra.
    Jag gick ner 4kg den veckan. Gick inte upp allting efteråt men efter 6 månader hade jag gått upp 3 kg igen.... Åt mycket tårtor under den perioden ^_^

• Bullebulle
    stjierna skrev 2010-06-29 10:21:23 följande:
    Nutrilett har en supergod shake (förutsatt att man gillar kaffe ;)) som är Cafe Latte-smak. Det är den ENDA av alla olika soppor/shakes jag kan äta.
    Du kan ju annars kombinera det - börja med soppdiet i två veckor (så försvinner sockersuget och du går ner några kilo snabbt i vikt!) och sen kör varannan dag - varannan dag soppa (500-600 kcal) och varannan dag vanlig mat (frukost, lunch, mellanmål, middag). Tänk bara på att på de dagar du får äta mat så håll det ändå relativt kalorifattigt - ca 1500 kcal brukar vara en bra start. :) Och glöm för jösse namn inte att dricka massa vatten (2 liter, minst) VARJE dag!

Jag är i precis samma sits som du - fast jag har problem med mitt knä som begränsar min träning. Mammaledighet, för många fikor, för mycket gott att välja på och så sitter jag här med 30 kg för mycket nu ;)
    Det lät ju som ett alternativ faktiskt! Tackar, jag ska fundera på det! Jag har inte 30 kg att gå ner, vilket egentligen gör det hela lite klurigare. Då måste man va hyfsat strikt för att hålla vikten om man har få kg att förlora. Jag vill bara gå ner 3-4 kg, bli lite fastare occh fin igen. Styrketräning och lite deff.
    Egentligen är vikten ointressant här, det är min storlek som jag ogillar stakt! Hoppas du lyckas! Vi får kanske ta och peppa varandra!!
  • Bullebulle
    ToK skrev 2010-06-29 10:26:27 följande:
    Om du vet hur man ska äta, och tror att du kan äta bra men bara behöver en liten spark i ändan och extra motivation de första dagarna skulle jag rekommendera 4 dagars dieten!
    Då får man verkligen en rejäl motivation att fortsätta.
    Jag slavade lite med dieten och tryckte i mig rätt mycket jordnötsringar på dag 2, men hade ändå gått ner 2 kg på 4 dagar. Följer man dieten sägs det att man ska gå ner 5 kg på 4 dagar men jag skulle tippa att snarare 3-4 kg verkar mer rimligt.

Eller om du vill ha en tydlig markering att "nu börjar mitt nya liv" så fasta. Ät ingen fast föda utan drick bara. Drick juice, buljong, te, mjölk och vatten i ca 7 dagar. Jag fastade förut i 7 dagar och jag mådde verkligen toppenbra under alla 7 dagar. Första och andra dagen var svårast och sen gick det jättelätt. Jag jobbade som vanligt och mådde jättebra.
    Jag gick ner 4kg den veckan. Gick inte upp allting efteråt men efter 6 månader hade jag gått upp 3 kg igen.... Åt mycket tårtor under den perioden ^_^
    Jag ska googla 4-dagarsdieten! Egentligen är jag helt emot dieter men jag blir lite desperat när min siluett blir större och större och min kropp får mer och mer ont... och det vore så underbart att slimma till sig nu under bikinisäsongen och känna sig fräsch!
Svar på tråden F*bannade fläsk, nu ska det bort! Men funkar NÅN diet?