Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Sassa A

Sova i babysittern...

Jag har sedan lillen kom till världen använd babysittern då den är väldigt avlastande för mig när jag är ensam hemma. Lillen sitter i den ofta och älskar att sitta i den. Han somnar jättelätt i den och kan även sova en bra stund i den... han är dryga 3 veckor..

Har testat att ta honom till sängen när han har somnat, men då vaknar han till och börjar skrika. Han lugnar ner sig så fort jag sätter honom o sittern igen.. har även försökt med att lägga honom på ett sådant babygym.. så han ligger på golvet.. men han bli jättestyrig när han ligger ner... sprattlar med ben o armar.. o han försöker vända på sig...

Men nu har jag läst att man inte ska ha sin baby i en babysitter långa perioder.. Visst, nu sitter han inte i den konstant hela dagarna, men ibland sitter han i den rätt länge..

Hur ska jag göra... eftersom han trivs så mycket i babysittern.. måste jag vänja av honom.. eller är det egentligen ingen fara om han sitter i den ofta!? Eller han snarare ligger i den..

• Svar på tråden Sova i babysittern...
  • Bellini

När min tjej började med babysitter var hon en månad gammal.....fick då rekomendationer av bvc läkaren att börja med korta stunder. Frågade dock inte varför, de va dumt av mej...nån som vet?

• SABL

Ludvig sov ofta nån timme eller två i babysittern, vet att rekomendationerna från BVC är att dom inte ska ligga i den så länge. Men jag valde att ignorera det då han sov så gott i den till skillnad från säng, babygym och madrass (dagtid)

• Sassa A
    SABL skrev 2010-06-29 09:15:51 följande:
    Ludvig sov ofta nån timme eller två i babysittern, vet att rekomendationerna från BVC är att dom inte ska ligga i den så länge. Men jag valde att ignorera det då han sov så gott i den till skillnad från säng, babygym och madrass (dagtid)
    Det e samma här... under natten ligger han gott i sängen och då är det inga problem.. men dagtid går det inte..

Din son har inte fått några problem med motorik o dylikt?
  • SABL
    Sassa A skrev 2010-06-29 09:20:20 följande:
    Det e samma här... under natten ligger han gott i sängen och då är det inga problem.. men dagtid går det inte..

Din son har inte fått några problem med motorik o dylikt?
    Nej inte så vitt jag kan se. Han är 11 månader, står själv, kryper i racerfart, går med gåvagnen och leker och busar precis som andra barn. Tror inte själv att 2-3 timmar av 24 timmar borde vara skadligt...
  • MissDahl

Jag har en tjej på 3 månader som också älskar sin babysitter. Hon somnar där ibland och sover en stund och det har hon gjort sedan hon var liten. 
    Jag skulle rekommendera dig att gå på din magkänsla. Varför man inte ska ha dem i babysittern för länge är för att det kan belasta deras ryggar. Men jag tror stenhårt på att de säger till om det inte är bekvämt eller om det gör ont. Bebisar gör inget som inte känns bra.

Jag brukar sätta henne i babysittern när jag märker att hon börjar bli trött men ändå inte vill somna i vagnen. Och sen när hon är pigg och glad men att jag ändå måste få lite fria händer lägger jag henne i babygymmet alternativt på täcke på golvet.

När Lilly var 3 veckor gillade hon inte heller babygymmet men ett täcke med lite saker runtomkring så att det blir ombonat gillade hon.

Lycka till!  

• Superbia

Det beror kanske på vad man har för babysitter. Mina killar har använt sina väldigt mycket från att de var två månader (och gör fortfarande nu vid 8 månader), men de kan ligga nästan helt plant i sina. De går att ställa in i olika lägen. Det finns väl såna som bara har ett läge och att de då sitter upp lite mer, det är väl det som inte är bra för ryggen när de är för små.

Morten & Vidar 091029
  • Kajsa79

Mina två barn har suttit MYCKET i babysitter de första månaderna. De har inga problem med sina ryggar eller något annat idag :) Den ena är 2,5 år och den andra 5 månader gamla. Jag tror absolut att du inte behöver oroa dig, låt bebisen sova där den sover bäst!

• karet

Det rekommenderas ju att inte börja med babysitter förrän barnet är litenäldre. Anledningen sägs vara att deras ryggar inte orkar det. Men det beror ju helt på hur just er babysitter ser ut.
    Om den är så att den inte är alltför upprätt tycker jag inte det bör vara något problem.

Vi hade babysittern från början och lovis är nu 11 månader och kan både sitta, krypa och gå på egen hand. Inga problem med nånting alls.

• Phlippan87

jag är av åsikten att bebisar klagar om det är obekvämt så så länge han är nöjd så tror jag inte det är någon fara...
    våran är väldigt ställbar dock, och dottern har sovit i den och suttit i den sedan hon var en eller ett par veckor utan några problem. nu är hon 6 månader och ahr absolut inga motoriska problem so far. sitter själv, plockar med saker mellan händerna, drar saker till sig, drar sig framåt osv...

28/12 2009 föddes vår lilla Therese | phlippans.blogg.se
  • resemamman

Min lilla tjej ligger och sover i sin sitter just nu. Och trivs kalasbra med det! Vi har en Baby Björn 1-2-3, och när hon somnar ställer jag den i nästan plant läge. Så i den tror jag det går alldeles utmärkt att sova även längre stunder.

• Butikslager

Jag tror också att barnet säger ifrån om det blir obekvämt! Såklart.

När gossen var sjuk och hade svårt att andas rekomenderade sjukhuset att vi skulle ha honom sovande i babysittern under natten så huvudet kom upp ordentligt.

Han sov hela natten i den och det gick superbra. Då var han kanske sex veckor gammal.

• strojes

Mina två yngsta tjejer tillbringade mycket tid i babysitter i början. De var kräkbebisar så att lägga dem på golvet gick inte men i babysittrarna fick de behålla maten (iaf en liten stund längre...). De är idag 2,5 år och det är inga som helst problem med deras motorik, varken grov- eller finmotoriken.

• Mary Jo

Min tjej har alltid sagt till när hon inte orkat sitta längre. Jag tror inte en 2-3 timmar spelar så stor roll när han sover så gott!:)

• Bambiblogg

Jag kan lugna dig med att min son SOV i sin babysitter om nätterna i början. Han sov bäst där helt enkelt. Han är nu 2 år och har inga problem alls med motoriken eller nåt... har aldrig haft...

Jag tror att dom där rekommendationerna är extremt överdrivna. Oroa dig inte, låt honom sova i den om han sover bäst där.

• Sassa A
    Bambiblogg skrev 2010-06-29 20:33:16 följande:
    Jag kan lugna dig med att min son SOV i sin babysitter om nätterna i början. Han sov bäst där helt enkelt. Han är nu 2 år och har inga problem alls med motoriken eller nåt... har aldrig haft...

Jag tror att dom där rekommendationerna är extremt överdrivna. Oroa dig inte, låt honom sova i den om han sover bäst där.
    Det låter lugnande... försökte med sängen idag igen eftersom man blev lite nojjig.. men han vaknade redan efter några minuter o började härja... nu ligger han och stensover i babysittern.. :) Där får han minsann stanna...
  • VincentsmammaBf2010 April

går din babysitter att läggas ner helt?, för är den halvsittande som t ex bilstol, så kan det vara för lugorna kan dra ihop sig sa dem till mig där vi bodde innan och att det itne va bra för ryggen,

Men här jag bor nu sa dem att det var jätte bra att ha det, och gör inget att dem ligger i långa stunder i den

• 0028

tänk alla dom små barn som får sitta i bilstolen jätte länge när man kör bil och sen så sätter man bilstolen och har som vagn och kör runt på den flera timmar i stan, bebisen får juh inte vila ryggen på flera flera timmar då, men ändå görs dom och folk använder dom...tror din babysitter är helt ofarlig!!

• ALO

Vad jag har förstått så har dom ändrat dom "reglerna". Nu säger dom att barnen själva säger till när dom får ont och inte vill sitta längre (detta gäller även bilstolen)

Så tror inte du behöver oroa dig det minsta!!

Ella 2009-04-21 Lillebror Bf 2010-06-29
  • Cinderellla01

Det är bra att sova i babysittern tror jag.
    Bra för hjärta och lungor, tror inte på att det är bra att dem ligger för mkt.
    När min kille var 5 veckor blev han rejällt förkyld och man rekomenderade då att han skulle sova i babysittern för då blev det lättare med andningen och han hade lättare för att hosta än om han låg ner.
    Som någon annan sa, små bebisar säger till om det är obekvämt.

Svar på tråden Sova i babysittern...