Hej,
Här på familjeliv sitter jag för att svara på frågor som mental tränare men eftersom jag är utbildad kostrådigvare ska jag ge dig lite tips angående kosten också. Den mentala träning är också jätteviktig för att kunna gå ner i vikt, det är den som hjälper dig att förändra ditt beteende på sikt vilket inte kortsiktiga dieter gör.
Det är inte lätt att veta om man ska köra en diet eller vilken man ska välja eftersom det kommer så mycket saker i kvällstidningarna hela tiden. Vissa dieter är mer extrema än andra. Jag har jobbat i många år med mammor som vill gå ner i vikt efter graviditeten där många har kört diverse dieter men sen gått upp igen. Anledningen är att man inte kan leva på den typen av kost i en lägre period. Man kan göra så att man startar med en diet för att få igång det hela om man jättegärna vill göra det, men då är det väldigt viktigt att man sen har en plan över hur man ska fortsätta äta sen när dieten är över. Saken är den att de flesta går ner jättemycket i vikt genom att bara lägga om sin kost och få in träning. Dvs. Planera för en vecka vad du ska äta till frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och middag. Du ska alltså äta ca 5 ggr om dagen. I varje mål bör du äta protein, fett och kolhydrater. Bra protein kommer från t.ex. lax, ägg, kyckling. Bra fett är t.ex olivolja, rapsolja, nötter (dock inte jordnötter) och bra kolhydrater är det som har lågt GI. Du behöver alla dessa för att du ska fungera i längden. Som du förstår är jag därför inget större fan av LCHF eftersom du då får i dig alldeles för lite kolhydrater i längden och även protein. Ska du försöka få barn är det jätteviktigt också att du får i dig protein.
Oavsett vad du väljer att köra så skulle jag vilja tipsa dig om att börja med att kostregistrera dig ärligt i några dagar. Skriv ner allt du äter. Du kommer då att klart se var det är du får i dig de flesta kalorierna och kan på det viset ta bort dem. Planera in 5 mattillfällen/dag. När du är extremt godissugen testa att byta ut "vanligt" godis till mörk choklad (över 70%), nötter (tänk dock på att de är energirika) eller någon söt frukt.
Gå in på min blogg catharinalindstedt.blogspot.com/ och se under länkarna kring mål och kring affirmationer. Där kan du då få hjälp att sätta ett realistiskt mål. Det är också viktigt att du ger dig bra feedback när du lyckats stå emot någon godsak och det är viktigt att du stannar upp när du äter. Fråga dig varför du äter det här godiset? Är det för att du är på en fest så känns det säkert mer ok än om det är så att du sitter hemma själv en vardagkväll. Om du sitter en vardagskväll och äter själv, vad är det då som gör att du gör det? Får du känslan av att du ändå är värdelös? Argumenterar du att du ska börja med det nya levnadssättet nästa dag? Det här är bara hypotetiska frågor så de kanske inte passar dig, men du förstår min tanke. Det är först när vi stannar upp i ett destruktivt beteende som vi kan börja förändra det och just därför är också den mentala träningen så viktig när man ska gå ner i vikt. Har du fler frågor får du gärna höra av dig här eller till min mail catharina@salveohealth.com för jag vet att det kan vara svårt att komma igång, men jag vet också alla tjejer som lyckats och du är absolut en av dem.
Mvh,
Catharina