Hej,
Här på familjeliv sitter jag för att svara på frågor som mental tränare men eftersom jag är utbildad kostrådigvare ska jag ge dig lite tips angående kosten också. Den mentala träning är också jätteviktig för att kunna gå ner i vikt, det är den som hjälper dig att förändra ditt beteende på sikt vilket inte kortsiktiga dieter gör.
Det är inte lätt att veta om man ska köra en diet eller vilken man ska välja eftersom det kommer så mycket saker i kvällstidningarna hela tiden. Vissa dieter är mer extrema än andra. Jag har jobbat i många år med mammor som vill gå ner i vikt efter graviditeten där många har kört diverse dieter men sen gått upp igen. Anledningen är att man inte kan leva på den typen av kost i en lägre period. Man kan göra så att man startar med en diet för att få igång det hela om man jättegärna vill göra det, men då är det väldigt viktigt att man sen har en plan över hur man ska fortsätta äta sen när dieten är över. Saken är den att de flesta går ner jättemycket i vikt genom att bara lägga om sin kost och få in träning. Dvs. Planera för en vecka vad du ska äta till frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och middag. Du ska alltså äta ca 5 ggr om dagen. I varje mål bör du äta protein, fett och kolhydrater. Bra protein kommer från t.ex. lax, ägg, kyckling. Bra fett är t.ex olivolja, rapsolja, nötter (dock inte jordnötter) och bra kolhydrater är det som har lågt GI. Du behöver alla dessa för att du ska fungera i längden. Som du förstår är jag därför inget större fan av LCHF eftersom du då får i dig alldeles för lite kolhydrater i längden och även protein. Ska du försöka få barn är det jätteviktigt också att du får i dig protein.