• Sophie

Växelvis boende - gjorde jag fel?

Hej!
    Jag behöver verkligen råd!
    Jag drar en kort bakgrund:
    Jag och mitt ex flyttade isär för 1.5 år sedan. Vi har tillsammans en nu drygt 6-årig flicka. Mitt ex jobbar oregelbundet vilket innebär att vi inte kan ha vecka-vecka schema utan att perioderna blir oregelbundet långa.

Vår dotter fungerar jättebra och är trygg med oss båda (hon har dock alltid varit lite mammas flicka). Vi (jag och mitt ex) bor ca 700 meter isär och vi har haft målet att dottern ska kunna behålla samma kompisar och gå mellan våra hus i framtiden.

För några månader sedan bad dottern mig att ringa när hon var hos pappa och det har jag gjort (typ var tredje dag för att säga godnatt). Nu, de senaste två perioderna (som har varit ganska långa (nästan 2v var)) har hon sagt att hon tycker att det är för länge hos pappa och att hon saknar mig emellan. Hon har bett mig komma och hälsa på henne. Jag har då (vid två tillfällen) tagit en hundpromenad till henne och passat på att stanna en halvtimme-timme för att umgås med henne.

Tidigare har hon (dottern) inte uttryckt att hon har tyckt att perioderna är för långa så jag har inte haft någon anledning att hälsa på när hon är där (även om jag vill hålla en bra relation till mitt ex och respekterar hans privatliv).

Andra gången (igår) belv dottern ledsen när jag skulle gå och grät. På kvällen ringde exet och sa att han inte ville att jag skulle varesig ringa och prata med dottern eller komma förbi när hon är hos honom (vill betona att jag bara gått förbi 2 ggr på 1.5 år och att dottern har bett mig att komma förbi dessa gånger). Han tycker att det hindrar honom från att få en bra relation med dottern.

Är det någon som upplevt något liknande? Ska jag låta bli fast hon ber mig? Och vad ska jag då säga till henne? Jag vill bara att hon ska må så bra som möjligt i slutändan!

Snääälla, om ni har några råd så dela med er!!

• Svar på tråden Växelvis boende - gjorde jag fel?
  • mia maria

Oj så svårt!!
    Men kanske ska du iaf testa att inte höra av dig eller gå förbi, utan försök att prata med dottern om detta innan hon ska till sin pappa nästa gång (hon är ju ändå så pass stor) - o kanske låt henne ta kontakt med dig, ifall hon vill, under tiden som hon är hos pappa.

Men förstår att det känns svårt - o att du vill respektera pappans privatliv också.
    Men kanske kan du testa vid nästa umgängestillfälle att inte höra av dig - o sen höra med pappan hur det har gått för dottern, o vad hon har sagt?

• Paulina Paulina

Kort svar - sen kväll ;)

Har haft lite liknande, har en dotter snart 6 år som bor varannan vecka hos mig /hos pappan. Ibland har vi träffats på pappaveckorna - eller tvärtom - tagit en fika (för att hon el jag längtar...), hälsat på lite kort (t.ex. för jag skulle hämta nåt) etc. Och periodvis, ffa på sistone, har det blivit rätt stökigt både i och med att vi ses alla tre och när jag ska gå. Pappan var inne på att hon fick "skärpa sig" och att om inte gjorde det skulle vi lägga ner att ses så här. Jag var mer inne på att hon får ha sina reaktioner och att vi vuxna får hjälpa henne att hantera situationen.. ;) Han och jag pratade om det och har kört mer på min linje (dock utan att vara så väldigt samspelta...). Så det är mitt tips! ;)  Prata med pappa, hjälp dottern att hitta ett sätt som funkar, prata med henne också!

Svar på tråden Växelvis boende - gjorde jag fel?