• Ogi

Födelsedagstårta - tips på hur man kan göra med färdiga bottnar

Vi ska ha kalas i helgen och jag tänkte göra 2-3 tårtor av färdiga bottnar som man kan köpa i affären. Det gamla vanliga med grädde, vanijkräm och jordgubbssylt känns så himla tråkigt så jag undrar om det finns någon som har tips och idéer på andra goda tårtor som man kan göra av färdiga bottnar.

Eventuellt om någon har tips på snabbakade tårtor som man gör från grunden (har lite ont om tid, tyvärr). 

• Svar på tråden Födelsedagstårta - tips på hur man kan göra med färdiga bottnar
  • BillyX

Vi gjorde en igår med chokladmousse och inlagda mandariner som fyllning på ena lagret, och tinade frysta hallon med lite grädde på andra lagret. Enkelt och gott.
    Annars är ju mixade bär och frukter också gott som fyllning :)

Vit choklad och sockrat passionsfruktsinnanmäte är också en kanonkombination.

• BuoBä

Kolla i tårttrådarna efter recept på olika fluff.

Två småtrista men enkla alternativ jag gjort:

* Mosad banan och chokladmousse (från pulver tex Ekströms).

* Lemon curd blandad med grädde och jordgubbssylt.

• Ogi

Har läst om fluff nu och jag tror jag kommer köra på det :D Det låter ju helt supersmaskigt!

Vit choklad och passionsfrukt lät också helt underbart. Kanske får bli en av varje. 

• VirrAnna

Fluff blir jätte gott.

Kan rekomender after eight fluff tillsammans med päronmousse till en tårta. Guda gott!

Hallonmousse och vitchokladmousse är också mumma.

Att göra moussetårtor alltså bara en tunn botten och sen tockare med mousse går också rätt snabbt men de ska ju stå kallt ett bra tag för att stelna till. Gjorde en citronmousse tårta med hallon och kiwi på för ett tag sen. Blev otroligt gott. Tror jag hittade receptet på hemmets journals hemsida.

• Petrellie

Två av mina favoriter är citronkräm och jordgubbar (den sötsyrliga citronkrämen på ena lagret och skivade jordgubbar med lite grädde på andra) och hallon/chokladmousse. Kör hallongrädde på ena lagret och en sådan där Ekströms chokladmousse med små chokladbitar i på andra. Tar en kvart att fixa typ. Garnera med grädde och jordgubbar respektive hallon och flisad choklad t ex.

Kräm
    4 äggulor
    1 dl socker
    1 msk mjöl
    1 dl grädde
    75 g smör
    1 pressad citron

Lägg alla ingredienserna utom smöret i en kastrull. Vispa och sjud - ej koka - tills krämen tjocknar. Tag av från plattan och klicka ned smöret. Låt krämen kallna.

Svar på tråden Födelsedagstårta - tips på hur man kan göra med färdiga bottnar