• Potato

Dom får mig att må så dåligt!

Jag är så trött, känner mig otroligt ledsen!

Fick min son för 3 veckor sedan, han har fått ersättning sedan 1 vecka tillbaka.
    Jag kan verkligen inte få igång amningen, har jätte lite bröstmjölk och han vägrar ta rätt tag om bröstet så jag sitter och gråter varje gång jag försökt, det gör så djävulskt ont. Nu har jag lagt ner att försöka, känner att allt bara blir jobbigt..det blir  ingen mysig stund alls mellan mig och honom när jag ska försöka amma. Det gör bara ont och han gråter hysteriskt för han inte får tillräckligt med mat. Så nu har vi gett honom flaskan och det funkar jätte bra! Han mår som en prins och även pappa kan mata honom..jätte mysigt!

MEN, så fort jag går till bvc så får jag bara höra klagomål på att jag inte försökt tillräckligt, att ersättningen inte är bra alls jämfört med bröstmjölken, att han kan få kolik osv..Jag blir så ledsen för jag önskar att jag kunde amma, jag önskar att jag hade tillräckligt med mjölk, jag önskar att folk kan se att min pojk mår bra, att dom ska sluta få mig att känna mig som en dålig mamma :(

Vad gör man? Är jag så hemsk som dom få mig att känna? Min lilla kille får mat, är det inte huvudsaken?

• Svar på tråden Dom får mig att må så dåligt!
  • Pickeli

Vilka okänsliga och oproffsiga BVC-are! Jag hade sagt till på skarpen och berättat för dem hur jag känner. Det är ju föjävligt rent ut sagt!

Det är nog känsligt i början med ett litet barn och allt vad det innebär, tycker det är dåligt att hoppa på dig så med tanke på att det faktiskt inte är någon betydande skillnad på ersättning och bröstmjölk nu för tiden.

Google it!
  • BackinBlack

Instämmer med föregående och säger detta: ditt barn mår inte bra om inte du gör det. Du blir ingen bättre mamma för att du försöker ännu mer med något som inte fungerar och som du mår dåligt av.

BVC var på mig också och det kändes väldigt förlegat och enligt gamla riktlinjer. Mina barn blev inte mätta, jag mådde inte bra och de fick aldrig rätt grepp. Med ersättningen blev allt lugnare och mycket bättre för oss.

Det finns som sagt ersättning och det betyder att ditt barn kan äta sig mätt och du får må bättre. Alltså blir er relation bättre och ni kan ha närhet och mysa utan att du ammar. Och som sagt så kan pappan kan även få ta del av den närheten.

Mamma till Uma 060316 och Vincent 081209
  • Ida1990

Det hade kunnat vara jag som skrivit den här tråden. Min lille fick ersättning en vecka efter de han föddes. Min amning ville inte heller komma i gång och hela amnings procedutern blev bara ett rent helvete för både mej och bebis. Och inte nog med det så vägde han lite när han kom ut och behövde så fort som möjligt öka vikten.Dom på BB försökte hjälpa mej dom på BVC jag tog även hjälp av ammningshjälpen, men det blev bara värre av all press jag kände. Tillslut sa min farmor till mej att jag skulle skita i amningen helt och börja ge ersättning. Hon fick göra det med sitt första barn, detta var då för över 50 år sen. Kan du tänka vilken skamm det måste vart på den tiden. BVC har komenterat mitt beslut att sluta amma några gånger också, men jag säger bara att det är mitt val, och att det är bästa för både mej och mitt barn. Du ska inte skämmas! Alla kan inte amma, så är det bara. Vi är ju inte mer än människor. Jag änganr hellre lite mer tid att leka och busa med min lille än att försöka få till amningen flera timmar i sträck. Min son är 5 månader nu och är helnöjd.

Leo 2010 02 05
  • parvati

Fy f-n vilka dumma och okunniga BVC-sköterskor. Deras roll är bara att komma med råd om man frågar. De ska inte bestämma elelr ha en massa egna påhittade saker för sig. Usch ring och klaga hos deras chef, byt bvc eller bvc-sköterska. Vill du så kan du strunta i att gå dit elelr bara klargöra att du bara är där för att väga och mäta och inget annat.

Kram på dig passa på och mysa med din bebis. Hoppas du får träffa andra trevliga mammor i mammagruppen så får du ut något av BVC.

• yodi

säger bvc tanten så? jag är mållös.

huvudsaken är att han går upp i vikt som han ska och att ni mår bra och trivs.

• Helene70

Herregud vilja okänsliga skatorFörvånad

Du behöver inte ens diskutera matningssituationen med BVC-personalen om du inte vill. Deras jobb är att mäta, väga och kontrollera så att han utvecklas som han ska.

Om du ammar eller ger ersättning ska dom bara skita i. Själv så slutade jag att amma helt efter 3 månader (delammade innan dess), trots att jag hade mycket mjölk, eftersom jag tyckte att det var smidigare med flaska. Som tur hade jag en BVC-sköterska som uppmuntrade mitt val eftersom hon tycker att det viktigaste är att familjen mår bra och att man ger sig tid (utan en massa ångest) att knyta an till det lilla knytet. Jag ska tillägga att vår BVC-sköterska berättade att hon själv har gett ersättning till sina barn eftersom hon är allergisk och var rädd för att även barnen skulle utveckla allergier genom amningen. Detta berättade hon efter att jag sagt att jag har slutat amma helt.

Nästa gång dom kommenterar ditt val av matning så säg ifrån vänligt och bestämt att det är du och din man som bestämmer hur erat barn ska få mat och ingen annanGlad.

• marriz99

Jag slutade amma efter 3 veckor, lillan sög för dåligt fick inget tag. Sedan pumpade jag tills hon var 2 månader.

Min BVC sköterska sa att jag gjort ett kanonjobb som pumpat så länge men att jag gjorde rätt i att sluta och börja ge ersättning 100 %.

Hon sa att man ska göra det som funkar bäst för sin familj. Om mamma mår bra mår barnet bra. Ersättning kanske inte är lika bra som bröstmjölk men det är ganska marginellt. Om barnet växer och mår bra så är det huvidsaken sa hon till mig.

Det är förlegade tankar att amningen är det enda. Idag finns det så himla bra alternativ!!

Så kör på med ersättning du och ta det lugnt!

Emmy 100212
  • pluppen200

håller verkligen med föregående talare hela högen alltså. Okänslig sköterska. Men skit i vad dom säger för det är inte sant. Men dom är lärda att ammning är det som ska marknadsföras som bäst för ditt barn. Om det inte vore för ersättning skulle jag vara en knäckt mamma idag. Jag insåg tidigt att jag inte hade mjölk till min son för att han skulle växa som han skulle, det gjorde mig stressad trött och ledsen. Jag sa direkt när jag var på bvc att vi får börja med ersättning så att jag delammade men gav mer ersättning. Resultatet gav en gladare o piggare mamma. Pappan kan hjälpa till mer och kan stötta på ett helt annat sätt när det gäller matningen och det är inte bara jag som måste kliva upp osv osv.

Som min bvc sköterska sa en om mamma mår bra så mår oftast bebis så du är helt enkelt inte den som alltid måste komma i andra hand, för det är ju bara början, det kommer fler resor efter vägen som man som förälder ska kämpa sig igenom så ta inte ut alla dina krafter nu utan tro på dig själv nu att du gör det bästa för ditt barn för det är ju liksom det du vill. Tala om för din bvcare att du har kämpat men hellre låter ditt barn känna sig mätt och nöjd och glad än att vara grining och inte gå upp vikt osv för du kommer dom ju liksom hitta något mer att gnälla på.

Kämpa på och lycka till

• Skogsflickan

Skit i vad idioterna tycker! Jag svarar folk som ifrågasätter mig med: ja hellre ser jag till att min son är mätt o belåten än att leka halleluja mamma!

Jag kunde inte heller amma då jag endast hade 20-40ml mjölk per dygn o sonen var skakig o skrikig vilket berodde på lågt blodsocker. jag hade gärna ammat om jag kunnat men nu går det inte o bvc har inte ifrågasatt ngt heller utan han går upp i vikt o ligger över kurvan i både vikt,längd och utveckling så jag är nöjd o han är glad.

• Silverkatten06

Allvarligt, den BVC-tanten hade jag anmält till högre instans. Inte nog med att hon är enormt okänslig och oproffsig, men hon säger ju saker som det inte finns nåt som helst belägg för och inte får man fara med osanning om man jobbar på BVC?

Svar på tråden Dom får mig att må så dåligt!