Inlägg från: marsmarsmåne |Visa alla inlägg
  • marsmarsmåne

30+ som väntar första barnet i början av 2011

hej nybliven här på forumet, 30+ och Bf 9/3. Vågar inte berätta mer än så än, har inte berättat för de närmaste. Hört talas om detta forum genom någon i bekantskapkretsen och då jag inte kommer ihåg vem så vore det lite okul at inte få berätta nyheten personligen.

• marsmarsmåne

tack :)

hur tidigt får man graviditessug/cravings? är ständigt sugen på kardemummakrans! men vet inte om det riktigt räknas. slukade en i går på 5 minuter.. lyckades spara en liten bit till partnern men det var otroligt svårt. vansinnigt sugen idag med, men rädd för gå upp förmycket på sådarna onyttigheter, är ju redan lite överviktig.

• marsmarsmåne

Jag har börjat tänka igenom min bekantskapskrets och insett jag inte har någon som väntar barn eller ens har småbarn. Någon enstaka kusin möjligtvis men de har jag inte så bra kontakt med längre, var ju annat när man var barn.
    Jag har liksom tappat kontakten/växt ifrån/blivit i från växt, med/av mina vänner allteftersom de fått barn.
    De jag i dag umgås med är antigen ofrivilligt barnlösa par, frivilligt barnlösa par, emsamstående utan barn och ensamstående med stora barn som flyttat hemifrån.
    Är lite orolig at jag kommer tappa kontakten med dem jag i dag känner, då min situation förändras.
    Samt jag skulle villja ha någon vän att diskutera graviditet, barn mm med.

Någon som har bra tips på hur man hittar andra gravida i ens bostadsområde?
    Och hur låter man bli att bli tråkig i sina vänners ögon som inte själva har/har haft barn och inte är intresserade ens?

• marsmarsmåne
    Kattflickan skrev 2010-08-21 10:09:35 följande:
    Jag var på ett vaginalt ultraljud i torsdags och fick se den lilles hjärta och såg hur han plötsligt vände sig. Jag började nästan gråta av lättnad. Gjorde det hos en gynekolog för att jag varit så orolig då jag inte tycker jag har så mycket symptom. 

Nu känner jag mig mycket lugnare och gladare så det var det värt! Nu kan jag också glädjas åt att jag inte är illamående, innan var jag mest orolig för att det var ett dåligt tecken.

oh vad kul, var på liknande för några dar sen. Har inte heller haft några direkta symtom och grav inte känns verklig därmed. Jag såg bara hjärtat dock, resten förklarade han vad det var, men det var svårt att urskilja.
  • marsmarsmåne

lägger till mig med

Riza - 30, BF 14/1 2011, barn 1 och 2, Jönköping
    Hanni

- 33, BF 14/1 2011, barn nr 1
    Erka
     - 30, BF 29/1 2011, barn nr 1, Piteå
    Minea
     - 32, BF 14/2 2011, barn nr 1, Oslo
    Tussebus 33, BF 22/2-11, barn nr 1, Sthlm
    Rynna - 31 BF 1/3 2011, barn 1, Göteborg
    Quirall-30, BF 5/3 2011, barn nr 1, Västkusten
    marsmarsmåne-
    31, BF 9/3, barn 1, Jkpg
    Kalaspuffan 
    - 34, BF 12/3 2011, barn nr 1, Sthlm
    Millan75- 35, BF 18/3 2011, barn nr 1, Uppsala
    Rundabullar-31, BF 18/3, barn nr 1, Belgien

vart på ul igen, men fostret ville inte samarbeta med sköterskan så hon lyckades inte göra nackmätnigen, cub eller vad det hette. Ska dit igen nästa vecka i stället igen. Men fick se bebbe igen och h*n vinkade så sött åt oss, en riktig bus unge är det visst.

Men nått en Milstolpe, idag gick vi in i v12 :)
    Börjar dock bli trött på alla frågor om vilka symtom jag har, har inga, skämms nästan för att säja det får alltid upprepa det, det är som de inte tror mig första gången. Får väll betala för symtomfriheten med en xtra lång och smärtsam förlossning i stället :/

• marsmarsmåne
    Sensa skrev 2010-08-26 15:44:13 följande:
    13+6 är den magiska gränsen, därefter är det för sent.
    Eftersom det sällan går att vara helt säker på hur långt gången man faktiskt är, vill de gärna att man gör KUB-UL:et lite tidigare för att vara säkra på att man håller sig inom gränsen.

Så förklarade min BM det för mig, och jag hoppas de kan mäta när det är dags för mig.

Frågan är hur man snällt talar om för det lilla livet att vara medgörligt när det väl är dags? ;)
    Ja hörde samma att gränsen är 13+6, där efter går det inte att mäta.
    Men jag tror att anlednigen till jag fick återkomma var för jag hade tid på mig, min undersökning drog ut på tiden och hon hade väntrummet fullt med folk med tid som väntade, så då var det lättare att ge min osammarbetsvilliga unge en tid veckan efter.
    Men du kan hjälpa till undersökningen genom att vara ordentligt kissnödig, jag fick tipset att dricka mycket mer vatten innan. Jag råkade gå på toa på morgonen (gick på rutin, hade inte hunnit vakna riktigt) men trodde det skulle var ok endå, då jag skulle dit vid lunch, men min urinmängd var anigens i underkant, trots jag kände mig ordentligt kissnödig.
    Tror inte de skickar hem någon från en så viktig undersökning om man är så långt gången som du är då. Trilskar beben tror jag de tar sig tid du hur många som än väntar på sin bokade tid.
  • marsmarsmåne
    Rundabullar skrev 2010-08-26 14:28:38 följande:
    Äh, det är ju ingen tävling i vem som mår sämst! Tror du får betala symptom-friheten med att alla frågar..Flört 

Grattis till 12e veckan! Det känns verkligen som det är en milstolpe.Glad 
    Tack
    men jag lider mer er som inte mår bra, känner mig orättvist förfördelad

Tar gärna lite av ditt illamånde så jag kan få ett kvitto varje morgon på att bebben fortfarande lever, oroar tokmycket pga bristen på livstecken innefrån magen.
  • marsmarsmåne
    Sensa skrev 2010-09-01 21:33:33 följande:
    Hejåhå; det var väl inte så dåligt? FVP rekommenderas väl först vid ett resultat på 1:200?

Vad menas med något förhöjt värde för din ålder?
    Jag är också 31 och gör KUB-UL nästa torsdag.
    Till mig sa de vid mitt ul att gränsvärdet för fvp är 1:300

Lyckades skrämma upp mig rejält dagen innan med att youtuba trisomi13 och 18.
    Jag hade 1:10 000 så glad jag slapp undan fvp
  • marsmarsmåne

jag köpte ett par jättehärliga mjukisbyxor gott om plats och mjuka på HM, var på slutrea så billigt dessutom :)

Ångrar bara jag inte köpte något mer par så jag har något att byta om med. Alla mina gamla byxor är oanvändbara nu. 
    Kroppen min har omformat sig jag var lite överviktig redan förut men hade en ordentlig midja ialla fall, den är nu spårlöst försvunnen. I stället för timglas form har jag fått en kula fram runt naveln som under naveln övergår till en hängsäck. Känner mig inte direkt snygg och sexig längre.. är ju bara v14 så värre blir det...

• marsmarsmåne

Millan 75- beklagar sorgen, ska tänka på dig i morgon

• marsmarsmåne

Har börjat synas på mig nu, är i v15,  fått 2 frågor från kvinnor i bekantskaps kretsen om jag är gravid.

eller snarare den ena sa: "- har du lagt på dig mycket över sommaren eller ser jag rätt i att du är gravid?"
    svaret blev   "eh båda"

och så 3 dar senare en annan bekant: "-och du är gravid ser ja"
    jag: "-eh jo"

har det börjat synas på er så folk börjat fråga? eller har ni berättat för alla i närheten eller har djungeltrumman gått?

• marsmarsmåne

Minea- råkade ni få se eller gick ni dit för att ta reda på?

Jag är kluven om jag vill ta reda på könet. Skulle vara så mycket lättare att sy och sticka fina saker, slippa sy allt könsneutralt. Samt vi har ju en släktsjukdom som ena könet drabbas av och andra bara blir bärande av, så det skulle vara skönt att veta.
    MEN man förstör ju överaskningen för sig själv och släkten, roligast är väll berätta den dag bebin föds vad det blev för något.
    Men å andra sidan skulle det vara lättare att knyta an till den lilla redan under fosterstadiet, ge dess namn redan nu för namnfrågan blir ju lättare när man bara har hälften så många namn att välja på...

Är kluven.

Någon som ska ta reda på kön? isåfall vilka själ väger tyngst för er?

• marsmarsmåne

Just berättat via telefon för mina syskon, fy vad nervös jag var att de skulle hinna ringa varann innan jag hann ringa upp dem alla och berätta för dem en och en.

storasyster1: fan vad skoj, när ska du få? hur har du mått? ringer dig efter jobbet föresten
    storebror: oj är du så gammal redan, ja grattis antar jag.
    lillasyster: moster? vem ska få? jaha du, oj det trodde jag aldrig, grattis eller något då.
    storasyster2: ii vad kul!!! grattis grattis grattis!! jag ska bli moster!!

ska berätta för kusinerna såsmåningom med, sen lär nog djungeltrumman gå

• marsmarsmåne

Jag har vart på RUL!!
    Blev gråtfärdig av glädje av få höra fostret såg bra ut samt av smärtan när BM tryckte med maskinen på ligameten mina.
    Fick behålla mitt BF-datum, han växt finfint sen förra gången, och alla organ var rätt antal och rätt storlek. Kön fick vi inte reda på, men denna Bm sa också "han" men förklarade även det var mansnorm att säja "han" om alla med okänt kön.

Så skönt! känner mig så lättad, har drömt så mycket lustiga mardrömmar om denna dag. Och så är allt finfint :)

Även vart och handlat vinterjacka med gott om plats för magen att växa i, en svart från Vera Moda, mamalicus.
    Samt massa nya underkläder gravidtrosor och BH i 2 storlekar större än före grav. Så underbart skönt det är med gravidtrosor, de klämmer inte åt varken över magen eller under som vanliga trosor.. doch är de gigantiska och man vill ju helt inte visa sig i dem ens för pojkvännen, men så sköna!

• marsmarsmåne

är så kissnödig!
    Ska till BM om några timmar så får inte kissa, måste ha med mig morgon urin. Har rotat runt överallt nu och letat efter något att kissa i och ta med mig, men hittar inget, vill inte typ kissa i ett glas och sen råka kalka till lite och det skvimpar upp på vantarna.
    Någon som har en bra snabb lösning?

• marsmarsmåne

Vart hos BM. inget socker i urin, och sockret i blodet var på 4 (6 högsta normala siffra) så det var ju skönt.
    Men så trött jag blev, kände mig svimfärdig när blodtycket togs, men det var normalt det med.
    Därimot vägrade busen i magen att samarbeta, vägrade låta sig lyssnas hjärtljud på. BM såg så fokuserad ut jag började bli orolig något var fel, men så sparkade krabaten henne och hon bara skarattade.. så hjärta slår. men lyckas lyssna funkade inte idag. BM förklarade att jag har sån fin stor moderkaka fram som isolerar förbra, så det var inte helt fostrets fel.

Det där mer speciell låt, min mor tesade det på min lillasyster från att hon låg i magen. När hon var född så spelades låten (4 årstider, vivaldi) vid läggdags, och hon somnade så fint. Hade man glömt kassetbandet henna när vi skulle sova i sommarstugan eller hos släkt, var det dock e h-vete att få henne att somna.

Svar på tråden 30+ som väntar första barnet i början av 2011