• Hejåhå

30+ som väntar första barnet i början av 2011

Hej hej,

Hur har jag missat denna tråd?

Jag fyller 31 i år och väntar första barnet. Plussade i lördags efter 6:e försöket Glad
    BF 9/3 så jag gick just in i 6:e veckan Jag bor i Stockholm, norrort.

Jag har inte så mycket symptom, annat än ont i brösten och lite luktkänslig.

Jag kommer gå till privat MVC för att kunna ha frihet att välja om man vill göra extra tester.
    Jag skulle vilja göra UL innan v 12 och KUB-test.
    Jag är extremt orolig och nojjar över allt. Suger åt mig som en svamp all info. Så mycket nytt och så kul!

BF 9/3-2011
  • Hejåhå

Jag oroar mig för att jag inte känner några andra symptom än mensvärk och ömma bröst.
    Är i v 6 (5+3) idag. Jag är inte speciellt trött och känner mig inte illamående.

Läste Lennart Nilssons "ett barn blir till igår" och oj, då blir man ännu mer uppskrämd för missfall. På varenda sida fram till v 6 stod det att det var hög risk för missfall.  Är jättenojjig!

Är det någon som vet statistik procentuellt andelen gravida som får missfall innan v 12?
    Jag har hört en siffra en tredjedel, men den vill jag liksom inte tro på. Läste det här någonstans på FL, men försöker hitta mer vetenskapliga källor.
    Jag skulle även vilja se vilka veckor missfallen äger rum. Statistiskt borde missfallen minska exponentiellt i takt med tiden.

BF 9/3-2011
  • Hejåhå
    Kattflickan skrev 2010-07-12 09:25:37 följande:
    Hejsan,

Jag är 35 år och fick mitt plus imorse! Får jag vara med här?

Jag känner igen en del av er från vänta barn trädarna. Känner mig så glad, fast är grymt trött efter helgen när min syster gift sig.

Vi hade försökt i 4 månader innan plusset kom idag, så egentligen gick det rätt fort! Nu får man bara hoppas att det håller i sig! Plusset var aningens svagt, fast ändå tydligt, men jag har ju BIM idag så det kommer väl att bli starkare, tänkte ta ett nytt test om några dar!

Har känt av lite håll i sidan och lite större bröst men annars inget. Men det är ju så tidigt!

Millan 
    Grattis! Ja, du kommer nog känna många här, man hänger i många trådar. Har ett enormt kunskapssug just nu och läser och läser allt, allt som bara går. Solig
    BF 9/3-2011
  • Hejåhå
    Quirall skrev 2010-07-12 11:12:42 följande:
    Grattis Millan! Vad kul att ni lyckats nu, då kan ju du och din syster följas åt nu om jag inte minns fel?

Själv sitter jag och är orolig för foglossning, har sedan ett par dagar tillbaka ont i svanskotan och ner i ena skinkan, tror inte att det är ischias då jag haft det i många år och det inte känns likadant nu, shit, vart skall det här sluta om det börjar redan nu! I övrigt har jag ett jobbigt illamående som sitter i nästan hela dagarna och får krama toastolen ett par gånger om dagen, brösten har varit ömma sen ägglossningen men nu har de även börjat bli tyngre och fylligare, vet att jag för någon vecka sedan ville ha mera symtom för att känna mig gravid "på riktigt" men nu när jag fått alla symtom så känns det ändå inte på riktigt haha är iaf i V.6+1 nu och bara längtar till 11 augusti när jag skall på inskrivning.
    Oj, låter inget vidare med illamående och ev. foglossning.  Jag sitter här själv och önskar mig lite fler symptom annat än ömma bröst och lite mensvärk, kanske kommer? Är i v 5+4 idag. Undra hur länge man kommer hålla exakt koll på vilken vecka och dag man är i. Det känns som att nu i början räknar man dagarna för att komma över den magiska v 12 gränsen.
    BF 9/3-2011
  • Hejåhå

Jag ska på tidigt UL nu på onsdag. Är också jättenervös!
    Jag har inte haft några komplikationer men betalar för det privat för att få en extra titt.
    Syrran har haft utomkveds sent i gravven (v12) och var nära att stryka med. Jag är rejält uppskrämd över detta och syrran rekommenderade mig att göra en tidig koll för att slippa gå genom detsamma.
    Jag har dock lite dåligt samvete över att det blir ytterligare ett UL för pyret. Har hört att det kan vara stressande.
    Jag vill ju även göra KUB-test så där är det ytterligare ett UL över det normala.

BF 9/3-2011
  • Hejåhå

Jag var på UL i morse och är så glad. Pyret sitter där det ska och hjärtat pulserar. Skrattande
    Jag blev förvånad att det gick göra UL på magen så tidigt och var beredd på VUL innan jag gick dit.
    Hon flyttade bak mig 4 dagar, men jag förstår inte hur man kan mäta så på exakt på mm. Jag vidhåller därför att jag fortfarande är v6+6 så att jag kan gå in i v7 imorgon, hehe!
    Lilla pyret är bara 5 mm, så liten, liten!
    Det kändes så verkligt att göra UL på magen, VUL har man ju gjort några gånger tidigare på vanliga gyn.

BF 9/3-2011
  • Hejåhå
    lier1979 skrev 2010-07-22 08:26:00 följande:
    Jaha då ska den andra trimestern var påbörjad är i vecka 12+0 idag så då är det väl så om jag inte fattat fel! Jättehäftigt! Har lyssnat på hjärtljuden hemma en gång och skickade till mina föräldrar via mobilen. Dom lyssnar på dom hela tiden och blir så rörda! Söta dom!

På måndag blir det nog en liten tripp till Ullared, tror nog inte att jag kommer kunna hålla mig från att handla lite!
    Grattis, vill också vara i v 12! Drömmer
    BF 9/3-2011
  • Hejåhå
    cshell skrev 2010-08-05 13:28:36 följande:
    Vi fick klartecken på KUB undersökningen idag. En rolig scan med ett rörande liten sak som vill vinka och suga tummen. Nu är det bara att vänta för magen att synas och första rörelsen!
    Så roligt! Vi ska också göra KUB-test, men det blir inte förrän om lite drygt 3 veckor.
    Jag är dock lite orolig över resultatet. Rekommenderar BM fostervattenprov om det anses vara hög risk för Downs syndrom?
    BF 9/3-2011
  • Hejåhå
    marsmarsmåne skrev 2010-08-21 10:25:37 följande:
    Någon som har bra tips på hur man hittar andra gravida i ens bostadsområde?
    Och hur låter man bli att bli tråkig i sina vänners ögon som inte själva har/har haft barn och inte är intresserade ens?
    Detta är jag också nyfiken på! Jag är lite orolig att jag kommer känna mig ensam om dagarna och bli helt isolerad som mammaledig. Har inte BVC barnträffar? Sedan kan man kanske starta upp en tråd här på FL och fikaträffar i sitt närområde.
    BF 9/3-2011
  • Hejåhå

Jag gjorden KUB-UL igår, men blev hemskickad och ska komma tillbaka nästa vecka.
    Min livmoder är tydligen bakåtvänd och det var svårt att mäta vätskespalten. BM sa att den är enklast att mäta v12+3 och det är då jag ska komma tillbaka för ett nytt UL.
    Så ett bonus-UL för min del!
    Vi såg en suddig liten figur som liknade en bebis med lite vilja och fantasi, så det ska bli kul att se om man ser tydligare nästa vecka.

BF 9/3-2011
Svar på tråden 30+ som väntar första barnet i början av 2011