• Rynna

30+ som väntar första barnet i början av 2011

Här är jag!
    Plussade i torsdags och har preliminär BF 2/3. 
    Jag är 31, gift och det blir första barnet. Det här var tredje månaden vi försökte, men vi har längtat längre. Jag har varit gravid tidigare, men då avbröt vi sent pga missbildning.  
    Jag mår som vanligt. Glad, men jag har nog inte fattat att vi är gravida igen.

• Rynna

Tack andna.  Ja, jag förutsätter att det går bättre den här gången. Nog är vi lite stukade, lite för medvetna om att bara för att det blir plus så blir det inte barn, men shit, vi ÄR glada. 
    Förra gången tog det sig innan vi ens hade hunnit börja försöka, jag hade ingen som helst koll på äl. Den här gången använde jag ägglosssningstest och tempade (fascinerande!!),  jag har verkligen lärt mig massor om min kropp det senaste året (sov nog på biologin).

Jag längtar efter magen, men räknar med att den dyker upp på riktigt först i mitten av oktober.
    Kub har vi redan bestämmt att vi ska göra igen. Ska ni?

• Rynna

Luuuugn andna Glad
    Du kommer hinna lära dig massor som du inte visste att du inte visste. Det ar absolut ingen panik.
    Jag är 5+0 idag så oj vad nära vi är!

Kub: kombinerat ultraljud och blodprov. Fosterdiagnostik där man får sannolikheten för kromosomavvikelse (tex downs syndrom). Blodprov tog jag i v 12 förra gången och ultraljudet i v14 (vill jag minnas). Kostar olika mycket i olika landsting och efter en viss ålder kan man bli erbjuden det gratis på vissa ställen. Vi får det gratis den här gången eftersom vi är lite högre risk efter vad som hände förra gången. Men man kan absolut välja bort det testet.

Välj ut någon som du kan berätta för och som du kan fråga. Går nåt på tok vill man ändå att någon vet att man var gravid tänker jag. Eller: Fråga här!

• Rynna

Jag har fått inskrivningstid den 6/8. Känns som evigheter dit. Vi får samma BM som förra gången. Det känns bra. Jag är hungrigare än vanligt... tro om det är ett symptom eller bara matbrist... :)

• Rynna
    Quirall skrev 2010-07-04 19:26:45 följande:
    Välkommen Daniela!

Har varit och berättat för mina föräldrar nu, det blev lite gråtkalas och mamma sprang och letade fram en 36-år gammal namnbok Men inte sjutton känns det mer verkligt för det, vet inte vad som skall till för att jag verkligen skall tro på det hela! Blir väl i mars när barnet tittar ut
    Åh, den boken lär ju innehålla guldkorn!
    Pojknamn har vi redan bestämt, även om jag kan känna mig tveksam till vårt val ibland. Flicknamn har vi 100st på förslag.

Vi ska berätta för mannens föräldrar på fredag och för mina om ett par veckor när vi passerar dem på semestern. Då kanske det kommer kännas lite mer verkligt.
  • Rynna
    Tussebus skrev 2010-07-05 10:20:44 följande:
    Hej!

Är i vecka 7 nu. Är 30+. När började ni märka av er mage? Jag märkte den direkt. Inte så att jag har nån bebismage, bara en bullmage som jag inte haft nånsin i mitt liv. Alla shorts skär in i midjan och jag har nog bara ett par jeans som jag kan ha...  Har ingen lust att köpa nya kläder än, magen har ju inte ens börjat växa på allvar...

Får se vad de säger på VUL på fredag. Borde väl ringa till MVC och boka inskrivningstid också...
    Jag är bara i v6, har inte märk min mage alls ännu. Förra gången vill jag mena att den började märkas i v19 kanske, men jag kunde fortfarande ha mina vanliga jeans nästan utan problem i v21.. Jobbigt att behöva köpa nya kläder redan nu. Men obehagligt om det skär in, det kanske räcker med något nytt sommarplagg?
    Var och varför ska du göra VUL om du inte är inskriven på MVC? 
  • Rynna
    Quirall skrev 2010-07-06 11:50:13 följande:
    I morgon skall jag på hälsosamtal, sambon frågade om han hade något där å göra för då ville han gärna vara med, men han var lite rädd att han skulle få sitta kvar i väntrummet, men det är väl klart han får vara med in va? även om det kanske inte kommer handla så värst mycket om honom. jag tänker att det kan vara bra att han är med så att det kanske börjar kännas lite mera verkligt för honom, och sen kan det ju vara bra att han får höra hälsoråden från någon annan än bara mig, han tycker inte man skall överdriva sånt där :/

Hur har ni gjort? har era partners varit med på hälsosamtalet?
    Min man var med förra gången på inskrivningen, men då gjorde vi vul också så då var det ju spännande värre!
    Dock var det bra att han var med och lyssnade på vad som skulle hända och kunde berätta att jag visst blivit vaccinerad mot influensan (vilket jag totalt hade glömt bort fast det hände 2v tidigare...)
    Han känner sig nog mer involverad om han är med. Då kan han ju fråga om grunden till hälsoråden också, så kanske de känns vettigare.
  • Rynna
    Tussebus skrev 2010-07-06 13:26:31 följande:
    Lyckost dig! Inte ens problem med växande tuttar?

Iom att jag gjorde IVF så gör de tidigt VUL för att utesluta utomkvedeshavandeskap som annars är väldigt vanligt vid IVF av nån anledning som ingen riktigt vet ännu. Så jag gör det på sjukhuset...
    Nä, tuttarna håller sig i schack än så länge. Förra gången exploderade de i v9 om jag minns rätt, gick från C kupa till F på väldigt kort tid. Är tillbaka i min gamla bh nu, men F-behån ligger och väntar på sin tur (jag räknar tydligen med att allt blir precis som förra gången).

Lycka till på vulet! 
  • Rynna
    Minea - 32, BF 14/2 2011, barn nr 1, Oslo
    Kalaspuffan - 34, BF 12/3 2011, barn nr 1, Sthlm
    Hanni - 33, BF 14/1 2011, barn nr 1
    Erka - 30, BF 29/1 2011, barn nr 1, Piteå
    Millan75- 35, BF 18/3 2011, barn nr 1, Uppsala
    Sensa - 31, BF 14/3 2011, barn 1, Göteborg
    Rynna - 31 BF 1/3 2011, barn 1, Göteborg
  • Rynna

Men shit.. är det någon som är frisk här eller? Skrattande
    Jag är också förkyld, hostar och nyser. Det var värre förra veckan, men det känns som det tar extra lång tid att bli frisk den här gången. 
    Jag trodde att jag höll på att bli pigg igen, men det vände. Kan ju förstås bero på förkylningen.  

• Rynna
    Kattflickan skrev 2010-09-10 11:05:32 följande:
    KUB-testet gick så illa som det bara kunde för mig, sannolikhet 1:2, nackspalten var 6 mm bred. 

De tog moderkaksprov direkt. Ska göra snabbanalys och vi får svaren idag eller på måndag om barnet har downs, men även om det inte har det så har det troligen något hjärtfel.

Känns hemskt, hela världen har fallit samman.

Millan 
    Nu börjar jag gråta. Jag har varit där och jag tycker så fruktansvärt synd om er. I vår förra graviditet var nackspalten också 6mm och det visade sig vara hjärtat. Skönt att ha gjort mkp så snabbt iaf... För oss blev det en hemsk bergochdalbana av hopp och förtvivlan i 6v innan vi till slut fick beskedet som fick oss att avbryta, men det fanns hopp in i det sista att det skulle vara ok eller att hjärtat skulle kunna opereras till ok. Hoppas så att det löser sig för er. Kramar
  • Rynna
    Kattflickan skrev 2010-09-12 10:04:36 följande:
    Tack alla för ert stöd, jag känner mig lite mer samlad nu, har läst på lite om alla undersökningar som kommer utföras om barnet inte har downs eller de andra två trisomierna.

Rynna: Blir jätteledsen för er skull när jag hör er historia om ert barn som också hade bred nackspalt och hjärtfel! Då vet du hur jag känner det nu. VI får se om vår historia får ett snabbt slut på måndag eller om den också blir utdragen, det finns ju ett litet hopp om att det går bra. Hur ser det ut i er nuvarande graviditet?

Millan 
    Det ser jättebra ut, nackspalten var normal och våra risksiffror 1:20 000. Vi har dock hjärtultra inplanerat den 30sep och organscreening den 4okt (är då i v19). Vi har ju lite förhöjd risk, men jag är inte orolig egentligen... allt känns så fantastiskt mycket bättre än förra gången vid den här tiden.
    Jo... jag vet ju tyvärr hur du känner det. Vi gjorde vårt kub den 30dec förra året, sen gick vi hem i chock med en inbokad tid för fvp 2 veckor senare. Nyårshelgen var verkligen den hemskaste tiden jag någonsin upplevt, allt var ju stängt och ingen fanns att ringa och fråga när frågorna väl dök upp. Vi ville ha en ommätning av spalten, för vi kunde inte tro på siffran.... 6mm finns ju liksom inte på kartan insåg vi när vi kommit hem och läst på... Att inte kunna sova, att varje tanke kretsar kring samma sak... Vårt första hjärtultra fick vi först i v18, har du hört när man kan få det som tidigast? Bor du så till att du har ett bra sjukhus i närheten?
    Hoppas, hoppas det löser sig. Kramar
  • Rynna

På mig syns det nog för ett nyfiket öga. Några kunder på jobbet har börjat fråga. Alla kollegor vet redan sedan ett par veckor. På mornarna innan jag klivit upp är det roligt att ligga och titta på bumpen, men sen försvinner den nästan efter jag kissat. Mina bröst har blivit enorma. Konstigt nog har jag bara gått upp 1,5kg... allt sitter nog på tuttarna :) 
    Traderade hem ett par mammabyxor häromdagen, de är alldeles för stora ännu, men det ska bli roligt när de passar!
    Jag tror att vi måste ta reda på om det är en pojke eller flicka. Nu har vi råkat bestämma oss för att det är en tjej och kallar henne flicknamn, finns ju en risk att vi blir förvirrade om det kommer en pojk. Förra gången var det en pojke och jag tror att psyket vill göra den här graviditeten så olik den andra som möjligt... sa amatörpsykologen :)
    Får vi inte veta på rul så blir det nog till att gå privat. 

• Rynna

I går gjorde vi klassikern!
    Vi köpte en större lägenhet och inflyttning blir när jag är i v 28!
    Vi flyttar ut från centrum, närmare skogen och den friska luften till ett barnvänligt område. Hahaha! Det kom lite plötsligt!
    Här bökar det på, tycker jag känner henne lite hela tiden, mannen kände nog en liten spark härmomdagen med. v 18 nu.
    Hjärtultra om en v.

• Rynna
    Niiskuneiti skrev 2010-09-24 10:13:52 följande:
    Grattis till nya boendet :D

Vet du något om hjärtUL? Vi vet egentligen ingenting alls, mer än att de ska göra ett. Jag har varit med på en del hjärtUL på nyfödd bebis, men nu är det ju annorlunda innan den är född. Var gör ni ert?
    Tack!

Vi gör ultrat på Östra sjukhuset i Göteborg. Vi gjorde ett i förra graviditeten så jag har bara erfarenheten från den gången att berätta om. Det var likt ett vanligt ultraljud, men mycket mer inzoomat. Man såg bara hjärtat och man hörde det med. Ibland växlade läkaren in till ett läge på skärmen där man såg flödet i rött och blått. Är det bra så antar jag att det går fort, men är det dåligt verkar det kunna ta en timme att lista ut vad som är fel... Vi gör vårt den här gången enbart eftersom det var dåligt förra gången, vi har inga indikationer på att nåt skulle vara fel den här gången och vi har bara en liten förhöjd risk eftersom vi råkat ut för det en gång.
  • Rynna

Min mage varierar i storlek. I går kväll var nog första gången som den inte försvann helt av att ligga på rygg. Har gått upp några cm i midjan, men nog ganska många nedanför naveln, har inga mått dock. Typ 3kg har jag gått upp nu i v18.

• Rynna

Haha! Jag promenerade just förbi typ Skatås! Nere på Delsjövägen. Lägenheten vi köpt ligger 3min från Härlanda tjärn. Det blir nog en del barnvagnspromenader där i vår.

Svar på tråden 30+ som väntar första barnet i början av 2011