• Tjejen74

30+ som väntar första barnet i början av 2011

Hej!

Jag har följt den här tråden från start, men har inte varit så aktiv har i ärlighetens namn varit väldigt nojjig.

Skrev nog något i början, men kan göra en liten presentation av mig själv.

Jag är 35 år och väntar min och sambons första barn. Vi bor söder om stockholm, och har BF 11.02.02. Är det någon i den här tråden som också bor i Stockholm, och har början på feb som BF?
    Jag är i vecka 23. Bär på ett litet pyre (kallad snigeln) som vi inte vet något kön på.
    H*n är i alla fall fruktansvärt morgontrött och förmiddagstrött. Tycker att mamma och pappa är skittråkiga som går och lägger sig så tidigt (kl 22), när det är bästa tiden att böka runt.

Jag går på GravidYoga och det är veckans höjdpunkt tycker både jag och snigeln. Min mage har exploderat de sista veckorna, och jag har gått upp totalt 3 kg. 

• Tjejen74
    Tussebus skrev 2010-10-02 23:01:44 följande:
    Jag är 33 och bor norr om stan. Har bf 22/2-11. Vill också börja på gravid yoga men samtidigt gå kvar på karaten samt klara av körkortet...hm...så jag tar körkortet först tror jag. 

Alla tjatar på mig att äta mer. Jag försöker men inget smakar mig och jag blir mätt efter ca 1/2 portion... Har iaf gått upp 4kg so far. Är i v. 19+3 nu. 
    Som sagt känner som du.
    Väldigt mycket matfokus, och detta gör nästan det hela ännu värre. Jag känner mig mätt hela tiden. Försöker äta, men inget är speciellt gott.
    Vi får se hur det går nu när mätandet och vägandet börjar på allvar hos bm när jag är i v25 (ska dit nästa vecka). Hon har redan antytt "du äter väl ordentligt" och jag är tillbaka hos skolsyster i mellanstadiet. he he
  • Tjejen74
    Quirall skrev 2010-10-05 09:35:06 följande:
    Jag har en liten rackarunge i min mage! Solig

I natt tror jag den fick för sig att det var jätte skojjigt att använda mammas urinblåsa som studsmatta, så jag har sprungit på toa stup i kvarten hela natten. Sedan när jag på morgonkvisten låg kvar i sängen med hopp om att somna om bestämde den sig för att möblera om lite i magen (kanske blev inspirerad av att jag håller på att möblera om här hemma) den buffade och bökade ganska mycket men så fort jag la handen på den plats bökandet höll på just då så slutade den, jag ville ju känna om det känns utifrån än! En riktig liten busunge där inne som sagt Hjärta
    He He.. Min lilla filur har sedan v 16 använt min blåsa som vattensäng. Vilket min blåsa har reagerat kraftigt på. Har haft inflammation i den och jättejobbiga trängningar. Som att man inte har kissat på typ en vecka, och detta uppkommer sekunden efter att man rest sig från toa. :(
    Detta har dock lättat lite för ett litet tag sen, en befrielse. Yogans uppochner ställningar gör också att jag kan flytta pyret från sin bekväma position på blåsan, till att försöka hitta en annan "favorit"position.  
  • Tjejen74
    Tussebus skrev 2010-10-04 18:22:42 följande:
    Haha, precis så sa min lillasyster också (gynekolog till yrket) när vi träffades i lördags. Men ni tycks va väldigt duktiga på att äta frukt och grönsaker, det är inte jag. Jo, grönsaker kan jag nog få i mig, men frukt är jag inte så sugen på tyvärr. Mer choklad då :S

Å andra sidan så har vi nyss införskaffat en råsaftcentrifug så på helgen tror jag jag tar igen den där fruktdosen med råge. Kan man göra så? Glad Jag menar: uppenbarligen kan man, men går det bra att ta igen hela veckans behov på en dag Flört
    Jag brukar göra smoothies för att "lura" i mig lite nyttigheter.
    Råsaftcentrifug.. det låter spännande och gott. Vad har du för frukter i den?
  • Tjejen74
    Rundabullar skrev 2010-10-05 13:51:13 följande:
    Saftcentrifug!! Hur funkar den? Kan man köra grönsaker också? Jag kör en smootihe på olika frukter som "lördagsmys" varje helg. Tidigare åt vi "pan au chocolate", typ choklad corissanter, men det här är vårt nya helgmys till fruksoten. I veckorna kör jag smoothie på blandade frusna bär och naturell yoghurt. SÅ gott!!Skrattande
    Ha ha en till som har funnit smoothien.. Härligt!!
    Visst känner man sig nyttig.
    Mitt konsum har tagit in frysta ekologiska bär på lösvikt.. jag hänger över den där disken varje gång vi är där och handlar.
  • Tjejen74
    Tussebus skrev 2010-10-18 18:04:01 följande:
    Var hos bm förra veckan. Lågt blodtryck och lågt järnvärde (104) trots järntabletter. Så jag har fått öka dosen till 2 tabletter varannan dag och en de andra dagarna. Sen kör jag på med lactulos för att magen ska funka.
    Försökte lyssna på Hjärta ljud hos bm men det gick bara i ca en halv minut, sen hörde man bara hur lill-flickan vände på sig varv efter varv. Det kanske blir en simmerska? Jag tror att bm hade tänkt räkna hjärtfrekvensen på den lilla men det kanske blir ett nytt försök nästa månad?
    För mig är det också så.. Väldigt lågt blodtryck och lågt blodvärde 106 :) (trots järntabletter). Jag förstod nästan att järnet var lågt, eftersom jag får halva peruken i näven när jag tvättar håret.
    Äter du Niferex?
    Jag var tvungen att börja med Lactulos för ett tag sedan, men de där järntabletterna är inget vidare för magen. Ibland måste jag göra ett litet miniuppehåll med järnet om det ska bli någon output (så att säga) överhuvudtaget. 

Var på v25 koll i fredags.. pyret var på sitt allra bästa morgonhumör och trodde naturligtvis att Bm var någon som ville leka, roade sig med att sparka på instrumentet som Bm mäter hjärtljudet med.
    Pappa och pyret brukar leka den leken, han trycker och pyret sparkar.. dom är så gulliga. :)
  • Tjejen74

Rundabullar: Jag tror min bm har en doppler(?). Ser ut som en bandspelare med mikrofon. Hon håller "mikrofonen" mot magen och hjärtljuden hörs i "bandspelaren" :).

Jag har fått sådan rethosta.. Jag tror att jag ibland ska hosta upp lungorna. Tog cocillana etyfin (hostmedicinen är ok för gravida enl bipacksedeln). Sövde mig själv och pyret, så mycket att jag inte kände fosterrörelser på 1,5 dygn. Stackars liten!! Var tvungen att åka till sös för att kontrollera att allt var ok därinne. :(

• Tjejen74

Rundabullar: jo kanske lite bättre samma rethosta dock. Har minskat dosen hostmedicinen till hälften, så nu mår pyret bättre. :)

• Tjejen74

Här i Sthlm kan man gå på ett möte hos försäkringskassan. Vi ska gå nu i början av november, hoppas vi får lära oss mycket.

Sensa: vi har pluggat på lite om ersättningen. Båda föräldrarna kan inte få betalt för samma tid. Så om man vill vara hemma samtidigt får man betalt halva dagen var.

En stor besvikelse var även att man inte får sina semesterdagar som vanligt om man jobbar heltid. Utan man får nio dagar de första 120 dagarna som man är hemma, sen... Nada mas. Ibland kan jag känna mig lite lurad på det här systemet med föräldraledighet.

Jag har tagit ut mina resterande semesterdagar som jag har sparat. Dom är nio stycken och med dom kan jag vara ledig en dag i veckan ända fram till jul. :)

• Tjejen74

Quitall: Det kliar på min mage också. Försöker också smörja men det fungerar sådär. Tror på din teori om huden som sträcker :).

Det kan klia om man har leverproblem, men då är det främst på anklarna.

Svar på tråden 30+ som väntar första barnet i början av 2011