• Erka

30+ som väntar första barnet i början av 2011

muminbebis skrev 2010-08-10 19:23:06 följande:
    Jo min mage är också svullen. Det kan tydligen bli så sa min BM, även om det inte är någon direkt bebismage. Det är tarmar och organ som rör omkring..
    Jag är sjukt trött och förstår inte hur jag ska orka börja mitt nya jobb på torsdag...
    Välkommen! Skrattande

Tröttheten kan jag relatera till.... Huua så trött jag har varit, har tagit alla tillfällen i akt att slumra till. Nu, i v16, känns det ändå som att jag fått liiite mer energi i alla fall så det är skönt. Jag ser ljuset, så att säga! Flört
    ~~~ Det blir vad du gör det till ~~~
  • Erka

Minea - 32, BF 14/2 2011, barn nr 1, Oslo
    Kalaspuffan - 34, BF 12/3 2011, barn nr 1, Sthlm
    Hanni - 33, BF 14/1 2011, barn nr 1
    Erka - 30, BF 29/1 2011, barn nr 1, Piteå

• Erka

Idag har vi varit och gjort RUL - hur fantastiskt som helst! Skrattande  Jag blev tillbakaflyttad några dagar, från 29 januari till 25 januari så det var ingen större omställning. Han var helt vild där inne så det var svårt att få riktigt bra bilder, men en jättefin på ansiktet fick vi i alla fall!
    Jag har i princip just vant mig med att vi väntar barn, nu gäller det att ställa om till att det faktiskt kommer ut en liten knodd sen också! Flört

(Bild finns på min blogg: erikasharmoni.blogspot.com)

• Erka
    Rundabullar: Tack rara du! :)  Ja, det är lite mysigt när magen börjat få en fin form nu... :D
    Att äta varannan timme gör jag fortfarande, jag börjar fortfarande att må illa om jag hinner bli för hungrig. Kommer man på nåt som funkar så är det bara att köra på det! :D  Energin har kommit tillbaka en del för mig nu också, kanske inte till 100%, men närapå - det är grymt skönt. Hoppas att din energi kommer tillbaka snart också, för den där förlamande tröttheten är verkligen inte rolig....
  • Erka

Måste tipsa om H&M´s mammajeans och mjukisbyxor - huuuuur sköna som helst! :D  Jag bor i dessa byxor, mest då mjukisarna faktiskt... Skönt som tusan!

• Erka
    Kamelians skrev 2010-09-06 22:44:33 följande:
    Hur vet man egentligen att det är graviditeten som börjar synas, eller om man bara har gått upp lite i vikt? Själv har jag tränat 3-5 ggr/vecka tidigare och var i rätt bra form innan jag blev med barn. Men så sammanföll mina mest illamående månader med semester, och semester för mig = noll träning. Plus att jag bara har ätit det som jag har klarat av (till skillnad från väldigt nyttigt tidigare).

Nu känner jag mig lite fläskig och byxorna sitter åt mer än innan sommaren. Jag vet inte om det är bebben, eller mitt osunda leverne? Jag är i v 13 (eller 14, lite oklart verkar det som...).

Hur är det för er andra? När var ni helt säkra på att det var graviditeten som började märkas?

Jag märkte ganska tidigt att det var livmodern som växte eftersom det blev mer och mer obehagligt att ha byxor som satt åt kring magen.... Mådde dessutom vansinnigt illa fram till v15-16 nångång och gjorde som du, åt det som gick ner utan att alls tänka på vad det var. Tyckte att huvudsaken var att jag fick i mig nåt, hellre än ingenting liksom. :)  
    Nu, under de senaste veckorna så har magen blivit hårdare och hårdare och jag känner precis var livmodern ligger när jag tar på magen - superfacinerande! :D
    Är nu i v20, går in i v21 på onsdag....

Så ja, jag tror bestämt att det är gravidmagen som har börjat göra sig påmind för dig! :P 

(Det är ju inte för alla den blir hård och putig direkt, utan den kan ju vara ganska mjuk där i början när tarmarna börjar omlokalisera sig... )

• Erka
    Sensa: Kul att höra att allt såg bra ut med den lilla i magen!

Rundabullar: Jag har blivit toknervös inför varje UL/VUL vi gjort den här graviditeten - fastän jag innerst inne haft en bra känsla... I alla fall jag, är jätteduktig på att jaga upp mig själv medan gubben är lugn som en filbunke mest hela tiden. Och tur är väl det! Flört  Du ska se att det kommer att gå jättebra, jag håller alla två tummarna för att allt ser toppen ut imorrn! Solig
  • Erka
    Kattflickan skrev 2010-09-10 11:05:32 följande:
    KUB-testet gick så illa som det bara kunde för mig, sannolikhet 1:2, nackspalten var 6 mm bred. 

De tog moderkaksprov direkt. Ska göra snabbanalys och vi får svaren idag eller på måndag om barnet har downs, men även om det inte har det så har det troligen något hjärtfel.

Känns hemskt, hela världen har fallit samman.

Millan 
    Jag finner inte några passande ord så jag skickar en stor kram och hoppas på att MKP visar annorlunda....

Ta hand om dig!
  • Erka
    Millan 75: Mina tankar är med er just nu. *kramar om*
  • Erka
    Rundabullar: Det kommer att gå jättebra vid FVP, skönt att slippa vänta så länge dessutom! :)

Sensa: Lät trevligt med en kväll tillsammans med kollegorna, och skönt att slippa hålla det hemligt längre... Man vill ju inget hellre än att berätta för alla eftersom man är så himla glad! :)

Hejåhå: Absolut ser du gravid ut! :D
  • Erka

Här är allt bra bortsett från att jag också har börjat käka järntabletter - Niferex - men blir inte särskilt hård i magen av dem, snarare tvärtom. Det är en bra grej då jag verkligen behöver få fart på stackars magen... :S  Ja just ja, min ischiasnerv har också börjat bråka med mig, speciellt när jag suttit en längre stund. Någon fler som har problem med den och som vet hur man kanske kan underlätta besvären?

Annars så har jag precis börjat uppleva att magen börjar vara lite i vägen så här i v 27, jag promenerar lite långsammare och har insett att jag går lite mer bredbent än vanligt! Haha! Måste se kul ut att jag gör det redan nu... :P   Sen är det disco i magen till och från hela dagarna - han är helt galen därinne! Ibland ser det ut som att det ska komma ut någon form av alien genom magen, ser sjukt roligt ut! :D

• Erka

Rundabullar: TACK så jättemycket för tipsen - ska testa nu innan jag går och lägger mig! :D  
    Jag tror inte att det är foglossning då det är skönt att massera muskulaturen och att det inte känns där själva fogarna sitter, och så är det så precis där ischiasnerven går. :)  Men precis som du säger så tror jag på "falsk ischias" och inte riktig eftersom jag tvivlar på att jag har några kotförskjutningar som är den största orsaken till "riktig ischias".  :) 
    Nä, nu stretcha! :P

Svar på tråden 30+ som väntar första barnet i början av 2011