Inlägg från: Kattflickan |Visa alla inlägg
  • Kattflickan

30+ som väntar första barnet i början av 2011

Tack för er support! Jag var lite uppgiven imorse.  Jag har tagit det lugnt idag och kommer nog stanna hemma imorgon också men hoppas kunna jobba på torsdag! 

Märkligt att vi är så många som är förkylda, men det är ju i början av terminen och då brukar man väl bli sjuk.

Även jag får lite ont i nedre delen av magen när jag nyser, det är jobbigt.

Kul med ny bil Sensa! Jag hoppas att den vi har rymmer en normalstor barnvagn!

Millan

• Kattflickan
    Sensa skrev 2010-09-01 00:40:58 följande:
    Det skall bli så super att byta bil!
    Vi kollade på en v50 innan, men vi avgjorde att den har för litet bagage. Vi kommer inte få med oss transportburen tillsammans med vagn de tillfällen vi behöver det.

Vad har ni för bil Millan?
    Hej,

Vi har en scoda octavia som går på etanol, halvkombi, den är mellanstor, så jag tror en barnvagn kommer att gå in utan problem. Vi är väldigt nöjda med den faktiskt, innan hade vi en lite äldre audi, men jag föredrar skodan.

Har inte tänkt så mycket på barnvagnar och annan utrustning än, tänkte att efter vecka 13, efter ultraljudet vi gör för KUB'en så kan vi börja fundera på sånt. Då ser man om allt ser bra ut, hittills, och kan kanske börja planera lite mer. Däremot har jag börjat titta lite på blocket efter en sån där babykorg, på stativ. VI har ett rätt litet sovrum, så som det ser ut idag får vi inte in en spjälsäng. Då kan babyn sova i korgen de första 4 månaderna iallafall, sen kan man ju sälja den på blocket igen. Vi har ju en katt också så man vill gärna få upp babyn en bit från golvet, därför vill jag ha en korg med stativ. 

Vi ska kanske bygga om lite i sovrummet, slå ut kattvindar som vi har och då får vi lite mer plats och får nog plats med en spjälsäng. Det löser sig nog!

Millan

• Kattflickan

Grattis Kalaspuffan! Det var ju ett superresultat.

Jag tycker du kan känna dig nöjd Hejåhå, som sagt det är väl under 1/200 som man rekommenderas att gå vidare. Jag kommer vara nöjd om jag får över det. 

Rundabullar: Ja, vi får ta lite klätterrep, kilar och karbiner och en korg och fixa en egen babysäng Vi skulle ju kunna hänga den i taket tillomed.

Millan 

• Kattflickan
    Hejåhå skrev 2010-09-02 10:22:59 följande:
    Nej, det är ganska bra värden ändå, men det är nu när man läser på FL om andra som fått väldigt höga siffror trots samma ålder och nackspalt (1:10.000 osv) som man börjar fundera.

Risken ökar ju i takt med åldern och för åldern 31 har risken 1:500.
    I kuben så vägs ålder, hormoner och nackspalten in och för mig gav det siffran 1:405, dvs lite högre risk än mot bara min ålder. BM sa att det var mina hormoner som påverkade resultatet mest negativt och nu i efterhand funderar jag på om det beror på att jag tog testet cirka 10 dagar innan UL och om det kan ha påverkat.
    Påverkar det hur lång tid det är mellan blodtest och ultraljudet? För min del kommer det vara typ 3 veckor emellan.  Jag tog blodprovet när jag var i vecka 9+4 och ska på ultraljudet i vecka 12+5.

Det är inte så hejåhå att du gjort IVF? För då har läst att blodprovet kan påverkas negativt. Min syster är 41 och har gjort IVF och är gravid och en vecka före mig i graviditeten, jättekul tycker jag, hon har försökt i 3 år nu. Hon gjorde ultraljudet för kuben häromdan och ska träffa en läkare och få reda på resultaten snart. Men hon har blivit förvarnad om att just blodprovet kan påverkas negativt av hormonerna hon tog vid IVF'en.

Om jag vore du hejåhå skulle jag inte oroa mig, ditt resultat var ok!

Millan 
  • Kattflickan

Hej,

Jag ska på UL om precis en vecka. Jag frågar då om tiden mellan blodprov och ultraljudet det kan spela in på resultaten. Jag tog blodprovet då jag var på inskrivningen. 

Ser fram emot nästa vecka då jag går in i vecka 13 och missfallsrisken ska minska! Förhoppningsvis har jag blivit frisk då från den här förkylningen också.  

Är det nån fler än jag som tycker att symptomen minskat lite? Tycker inte att brösten ömmar lika mycket längre. Har även mindre molvärk.

Millan 

• Kattflickan

Hej, På vårdguiden (tror jag det är) står det att för KUB testen bedöms en sannolikhet som är högre än 1/200 som hög och då erbjuds man fostervattensprov. http://www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=38150

Min syster fick tydligen sitt resultat idag, såg inte så bra ut (1/35). Men hon har gjort IVF och det var blodprovet som visade dåligt, nackuppklarningen gav bra resultat. Så förhoppningsvis är det hennes hormoner som spökar.

Millan 

• Kattflickan

Quirall: Jag har köpt två par byxor, på HM, bland annat ett par manchesterbyxor, fast jag tog de bruna isället för de beiga. I vanliga fall har jag storlek 38-40 men nu när jag provade så var storlek 40 ok, men storlek 42 var riktigt sköna, så jag köpte faktiskt den storleken då jag misstänker att jag kan gå upp lite till (inte bara på magen).

Sen köpte jag leggings också så jag kan ha nån lång tunika eller kort klänning över. Jag ville ha ett par jeans också men tänkte att jag väntar lite längre om det är som du funderar över, att man trots allt hinner växa ur de kläder man köper nu.

Så jag köpte alltså byxorna lite större än den storlek jag brukar ha!

Millan 

• Kattflickan

Jag har sett gravid ut sen vecka 7. Min mage svullnade ganska mycket av gaser då jag blev trög i magen, vilket jag aldrig annars är. Men nu i vecka 13 har jag fått en lite hårdare putmage, den ser inte ut som den svullna magen. 

Har berättat på jobbet nu, kunde inte hålla mig och har fått frågan om jag är gravid.

Millan 

• Kattflickan
    Rundabullar skrev 2010-09-07 09:21:07 följande:
    Millan: Kändes det bra att berätta på jobbet då? Vilka var reaktionerna? Kommer de att få pussla mycket och så när du går på mammaledigt?

Jag är SÅ glad för 3 saker idag: 1) sambon är på arbetsresa och kl är 09. Jag har redan varit ut med hunden och mår inte alls illa! Det lättar!Skrattande Jag bävade för hans resa för han har skött ALLT på morgonen och lagat all mat. Det är inte kul att gå ut med hunden i centrum när alla ska till jobbet och man mår pyton, men igår mådde jag bra och tog mig till min språkkurs till 9 och idag har jag varit ut med jycken och ätit frukost. SKÖNT!

2) Fick igår veta att våra försäkringar gått igenom. Jag och bejbisen omfattas nu av sambos arbetssjukförsäkring. Den är grym och det betyder att vi har råd att gå privat och till våran närmaste klinik och närmaste sjukhus. Plus att bejbisen är försäkrad, det känns bra. Det vanliga här är att barn går under sina föräldrars försäkring. Skönt att ha sånt fixat!

3) Sambon kommer att få pappaledigt! Hurra! Han har rätt till 2v som ska tas ut direkt, men hans chef har beviljat 3v och han får ta ut dem som han vill. De kommer att anställa en praktikant med samma specialitet som min sambo så hans huvudområde kommer att vara täckt för 1 månad. Vill han kan han alltså vara ledig en månad och bara jobba några enstaka dagar eller så går han ner i arbetstid och kan tex jobba halva dagarna under en dryg månad. Känns ju oerhört skönt! Vi bor dessutom bara 5 min från jobbet, så han kan ta ut 3timmars lunch och vara hemma med oss lite. Känns ju oändligt skönt och stor skillnad, för tidigare fick vi veta att han inte har någon pappaledighet alls.Skrattande 

Skönt att det ordnar sig med försäkringar och pappaledighet! Och superbra att du mår mindre illa, men de säger ju att det ska börja släppa efter vecka 12.

På mitt jobb var det inga problem alls. Min chef var glad för min skull och hade misstänkt att jag snart skulle vilja ha barn. De kommer att anställa en vikarie. När de rekryterade i våras så fanns det några som sökte som hade min inriktning så det kommer nog att gå att hitta någon som är bra. Min chef har själv 5 barn, tror att det hjälper till att han är så förstående. Fast i våras tror jag det blev lite mycket. Tre tjejer av ca 18 på avdelningen gick på mammaledighet( och då är det ändå ca hälften män på avdelningen). Men den här våren är det bara jag så vitt jag vet.

Tyvärr har jag inte blivit bra från förkylningen, tror att den utvecklats till bihåleinflammation.Ska ringa vårdcentralen imorgon.

Millan
  • Kattflickan

KUB-testet gick så illa som det bara kunde för mig, sannolikhet 1:2, nackspalten var 6 mm bred. 

De tog moderkaksprov direkt. Ska göra snabbanalys och vi får svaren idag eller på måndag om barnet har downs, men även om det inte har det så har det troligen något hjärtfel.

Känns hemskt, hela världen har fallit samman.

Millan 

• Kattflickan

Tack alla för ert stöd, jag känner mig lite mer samlad nu, har läst på lite om alla undersökningar som kommer utföras om barnet inte har downs eller de andra två trisomierna.

Rynna: Blir jätteledsen för er skull när jag hör er historia om ert barn som också hade bred nackspalt och hjärtfel! Då vet du hur jag känner det nu. VI får se om vår historia får ett snabbt slut på måndag eller om den också blir utdragen, det finns ju ett litet hopp om att det går bra. Hur ser det ut i er nuvarande graviditet?

Millan 

• Kattflickan

Hej,

Vi har fått beskedet om att barnet har downs syndrom. Vi har valt att göra en abort, redan imorgon har vi fått en tid. Vissa av er har jag följts åt med redan när vi försökte bli gravida, känns tråkigt, men nu slutar resan för min del, blir ingen bebis i mars. Ni förstår säkert hur jag känner det!

Önskar er alla lycka till!

Millan 

Svar på tråden 30+ som väntar första barnet i början av 2011