Inlägg från: Niiskuneiti |Visa alla inlägg
  • Niiskuneiti

30+ som väntar första barnet i början av 2011

Det är ju jättejobbigt med yrsel även om det är ofarligt! Jag har själv ganska lågt blodtryck från början och nu har jag börjat bli yr och trött....vet inte om det kan vara blodvärdena också/eller. Ska till BM nästa ve och kolla. Min syster blev sjukskriven på deltid pga yrsel när hon var gravid med sitt ena barn.

Har känt tydliga rörelser ett par veckor, men tog tid innan jag kände de första tycker jag! Nu känns det även utanpå och det är verkligen helmysigt att pappan också kan känna vårt lilla underverk! Hjärta Men skulle inte påstå att det är en helvild bebis, oftast är det inte så dramatiskt.

Har blivit större även om bebismagen tyvärr inte syns så mycket ändå, men har inte kunnat ha vanliga byxor på ett tag. Mammbyxorna är dock snäppet stora än, men det kan också bero på att de jag har är lite för stor storlek Flört Ska införskaffa ett par nya jeans tänkte jag.

Nej, nu har jag sån halsbränna så jag måste knapra i mig nån tablett tror jag bestämt! (Inte gjort det hittills..)

Är förresten i v.22

• Niiskuneiti

Klarade mig undan halsbrännetabletten igår Flört Men har lite halsbränna till och från, kanske får fundera över vad jag äter? Men jag vet inte vad jag ska göra nu, för det känns inte så bra att jag ligger UNDER min inskrivningsvikt....Jag vill ju inte gå upp för mycket jag heller, såklart inte. Jag är överviktig sen början så jag ska ju absolut inte lägga på mig mer än nödvändigt. Å andra sidan är det många veckor kvar och det kanske slutar med att jag går upp typ 20 kg i slutändan Förvånad 

• Niiskuneiti

Nej, jag har absolut inte rasat, mer stått still och sen gått upp lite för att gå ner lite igen. Försöker äta så bra jag kan och enl UL ser bebisen ut att må prima.

• Niiskuneiti
    lier1979 skrev 2010-10-09 08:34:49 följande:
    Hej allihop! Jag har inte varit inne i tråden på länge och skrivit. Läser dock lite då och då :) idag är det endast 119 dagar kvar enligt kalendern!! Tänk vad tiden gått snabbt, det stod 255 dagar kvar när jag plussade... Kan knappt förstå :) Går in i vecka 24 i morgon och ligger på +5-6 kg. Har inte spytt en enda gång... Äter och mår bra!
    Har fått inbjudan till föräldragrupp nu, det ska bli kul! Går på gravidyoga och lär mig andas! Har börjat samla på mig lite saker, har gått på barnloppis och shoppat lite! Magen har exploderat sista veckorna och det är bara mammanyxor som gäller här!
    Vad härligt att du mår bra! Gravidyoga låter så himla bra, synd att det inte finns där jag bor. Jag funderar på mammagympa eller simma när jag är frisk igen (bara en seglivad förkylning, inget allvarligt).

Det är kul att börja shoppa men vi har knappt gjort det. Men nu börjar även min sambo inse att vi inte ska vänta i all evighet, vi är i v.23 nu. Glad
  • Niiskuneiti
    Hejåhå skrev 2010-10-15 16:13:02 följande:
    Usch, jag har gått upp 7,8 kg varav 2 kg de senaste två veckorna.
    Fick en chock när jag ställde mig på vågen imorse.
    Är nu i v20.
    Det är väl inte så himla mycket? Du kanske inte är så jättestor från början heller? Då ska man ju gå upp mer. Ta det lugnt och njut av graviditeten Glad När bebisen har kommit så kommer du säkert att gå ner det igen ska du se!

Var till BM igår och hon kommenterade inte vikten mer än att hon sa att jag ligger jämnt. Glömde fråga vad hon tyckte om den, hur jag nu kunde glömma det...? Väger ½ - 1 kg mer nu än innan graviditeten. Idag går jag in i v.24. Men som sagt så har jag övervikt innan så jag ska ju inte gå upp så mycket. Mätte mage och lår och sånt idag, magen blir ju större men låren är lite smalare så jag tror det är bra för det betyder att jag inte lagt på mig i fett.

Alla värden var bra som BM kollade, blodtrycket också. Så jag undrar varifrån yrseln kan komma då?
  • Niiskuneiti

Jag är inne på min FJÄRDE vecka som hostig/förkyld - jättejobbigt! Jag har lyckats att inte sjukskriva mig mer, för jag är redan sjukskriven på halvtid för en skada. Men det kanske har nåt med det att göra. Iofs blir jag yr ibland annars också, innan jag var gravid alltså.

Tog upp detta med BM men alla värden såg bra ut.

Visst är det mysigt när pappan också kan känna bebisen? Men det är ännu svårt ibland, för bebisen slutar ju röra sig just när han ska känna efter Flört Igår var lillkråkan så kvällsbusig att vi båda kunde ligga och titta på magen och se hur h*n bökade runt där inne! Hjärta

• Niiskuneiti
    Sensa skrev 2010-10-17 14:08:14 följande:
    Blir så avundsjuk på dig som kan både se och känna! :)

Jag bara väntar och väntar på att något skall hända snart!

Trist med förkylningen, hoppas det ger sig snart!
    Fast jag kunde inte känna så tidigt, nu har vi gått in i v.24 och det var nog bara för drygt en vecka sen som vi såg första gången (kanske syntes tidigare men hade inte tänkt på att kolla innan). Vilken vecka är du i? Det är verkligen hur härligt som helst att se och känna sin lilla älskling!
  • Niiskuneiti
    Sensa skrev 2010-10-17 16:49:23 följande:
    Jag har snart gått fulla 19 v så det dröjer nog, har även moderkakan i framkant så dämpar ju endel.
    Ja, men då kan det ju dröja lite längre har jag förstått? Har själv ingen aning om hur min moderkaka ligger, men jag kände inte så tidigt som sagt var. Men du har verkligen nåt att se fram emot Glad
  • Niiskuneiti

Jag vet inte hurdant hjärtljud vår lilla kråka har, alltså, om hon mätte och vad det visade. Men jag vet att allt står rätt till med hjärtat då det är kollat extra noga med speciellt UL av experter. Men gud vad mysigt det är att få höra det lilla hjärtat slå Hjärta

• Niiskuneiti

Tyvärr är min förkylning riktigt seglivad! Drygt!

Tycker faktiskt att jag är hungrigare nu jag med, problemet är fortfarande att jag inte är sugen på lagad mat. Jag vill helst bara ha smörgås & godis! Men naturligtvis äter jag ju mat och inte godis (bara...) även om jag inte är sugen. Lite konstigt bara att det ska sitta i så länge...

Ett fasligt liv där inne i magen nu Skrattande 

• Niiskuneiti

Rundabullar: många UL det blir för er! Här gör man bara ett i normalfall. Vi har gjort ett extra hjärtUL, fick åka till Uppsala för det. Men vad skönt att det ser bra ut Glad Vi tänker också som er angående barn med downs, skulle aldrig välja abort för en sån sak. Men vi har heller inte kollat det med några som helst tester då jag inte är i riskzonen än. Eller, ja, hjärtultrat då kanske, för många med DS har hjärtfel och vårt barn har åtminstone inget allvarligt hjärtfel vad de kan se (men det UL gjordes ju av andra skäl).

Tycker det är besvärligt med yrsel och trötthet, dessutom sover jag dåligt om nätterna, även om jag inte sover nåt extra på dagen. Ont har man och klumpig börjar man bli! Flört Men det känns som helt normala gravidkrämpor, så jag känner mig pigg ändå. Måste dock bestämma mig tills i morgon hur mkt jag ska gå ner i tid. Har bestämt mig för att inte jobba heltid för att få ta det lite lugnare, må bra och njuta av graviditeten! Tror också det kan vara bra i förebyggande syfte. Ibland känner jag att det kanske är lite "onödigt lyx", men varför inte unna sig det om man kan? Det är bara frågan hur mycket man nämns gå ner i tid, klart man inte vill förlora för mkt pengar... Ska prata med chefen i morgon och se vad han tycker om mitt förslag (att gå ner i tid har han sagt ja till, men vi har inte hunnit kolla på nåt nytt schema än).

• Niiskuneiti
    Rundabullar skrev 2010-10-25 19:06:53 följande:
    Visst är det lyxigt, men klart att du ska göra det om du har möjlighet! Särskilt om du börjar ha lite krämpor är det ju skönt, så kanske du slipper bli sjukskriven på slutet istället? Det beror ju på vad du jobbar med såklart.

Vi kommer också att  "lyxa till det". Sambon får ju 10dagar pappaledighet, som han tar ut efter förlossningen, ev genom att jobba halvtid vissa dagar. Men sen tar han 2 månader utan lön i sommar. Så med semestern, blir det nästan 3 hela månader ledigt tillsammans! Jag har ju inget jobb att gå till, men han vill ändå vara pappaledig, för att inte missa hela spädbarnstiden. Det känns jättelyxigt att få så lång tid ledigt tillsammans, men vi har ju sparat 1år och hinner spara lite till innan bejbisen är här. Så det är ju inte på någon annans bekostnad. 

Skulle du föredra att jobba kortare dagar, eller att jobba färre dagar/vecka? 

Ska kolla upp de där järntabletterna ni käkar, det finns ju säkert nåt motsvarande här. Man borde ju egentligen börja INNAN man är trött och har låga värden..
    Jo, vi tänker också som så, att det är i förebyggande syfte också. För att inte slita ut sig nu. Jag jobbar som lärare i en förskoleklass och det är mycket intensivt även om det inte är tungt rent fysiskt. Det är svårt att få ut sina raster och pauser samt att man inte kan sitta ner när man vill. Men det går ganska bra och som tur är så trivs jag jättebra med mitt jobb. Men som sagt, det är intensivt och ibland lite väl stressigt...

Då jag är lärare ska min sambo ta ledigt under ett par av loven (då jag får göra uppehåll i fl under ett par av dem) plus sin egen semester, så det blir ju extra mycket tid tillsammans vilket känns jättebra!

Låter jätteklokt att ni sparat så att han kan ta extra ledigt utan lön! Ovanligt också, att man prioriterar att vara hemma båda två trots att det kostar på ekonomiskt. SÅ himla mysigt ni kommer att ha det!

Om det går som det ska med mitt schemaförslag så kommer jag att vara ledig på måndagar och jobba fram till kl 14 de andra dagarna (börja mellan 7-8). Men sen har jag även förtroendetid på det, men den styr jag ju över själv så jag kan välja att göra flera timmar en söndag tex eller lite varje kväll. Men nu måste jag verkligen tänka på att inte göra för många såna timmar - det brukar vara svårt! Man vill ju planera och fixa så mycket för elevernas skull...

Så, det blir både färre och kortare dagar. Börjar med detta nu efter novemberlovet - ska bli så himla härligt!
  • Niiskuneiti

hej här också mandarin05 & välkommen Skrattande Jag plussade också 5/6, men har bf 11/2.

• Niiskuneiti

Om man har väldigt mycket klåda ska man kolla upp detta då det kan vara levervärden som spökar - inte bra! Men heller inte helt ovanligt bland gravida.

Själv tycker jag att jag mår fint, vanliga gravidkrämpor har man förstås men tycker ändå att jag klarat mig riktigt bra. Det enda är att jag är himla, himla trött ibland! Ska det vara så vid den här tiden? (Är i v.27) Har jättebra järnvärden och blodtrycket är fint (lite mot det låga hållet, men inte så att det räknas som lågt heller tror jag).

• Niiskuneiti

Jo, men jag har ju kollat järnvärdena i v. 23 och då var de superbra så jag hoppas att de inte ändrats...men ska till BM på fredag och då kollar hon ju det igen. Sen är det sant att jag varit förkyld i ca 2 mån och det tar ju förstås på krafterna.

From denna ve jobbar jag 70% och det känns verkligen jättebra!

• Niiskuneiti

Vi behöver verkligen komma igång med inköpen känner jag. Vi har beställt vagn + babyskydd och har en hel del kläder nu. Men utöver det har vi typ ingenting. Skötbord och säng vore nåt, förvaring till bebisens kläder också! Nu är vi i v.30 så det är dags att få upp lite tempo känner jag Flört

Vi pratar med bebisen, sen spelar jag ofta samma slags samiska musik (dvs jojk) för bebisen och hoppas att den ska känna igen det när den är utanför magen också Glad Väldigt rogivande musik!

• Niiskuneiti
    Pluss skrev 2010-11-29 21:50:13 följande:
    Vecka 30 o behöver få upp tempot?! Nu blev jag en aningens stressad... Vi har beställt vagn som kommer två veckor för bf. Har också köpt lite söta kläder. Utöver det, inget. Det är så mkt man ska tänka på o inhandla, men det finns så lite tid. Jag hoppas verkligen inte att den här lilla bebisen tänker titta ut en enda dag för bf 23 jan.
    Hehe, ja, jag vet - det är massor att fixa och ordna! Vagnen kommer först i januari, var 10 veckors leveranstid på den när vi beställde den. Så just nu har vi bara lite påsar med bebiskläder och en filt typ. Måste verkligen fixa förvaring till bebisens kläder, så man får börja tvätta och dona med dem. Skulle vara så mysigt!

Vår toalett är så liten, så vi ska ha skötbordet på tvättmaskinen. Inte det ultimata, men får blir så för oss. Inte ens ett vägghängt skötbord får plats. Hade tänkt ha ett i sovrummet, men det blir bökigt utan vatten tycker jag. Då måste man dessutom ha extra plats intill skötbordet med plats för skål med vatten etc.

Angående säng så funderar vi på en BRIO, antingen den som man kan sänka sidan på eller den som man helt enkelt kan ta bort alla sidor på, för då kan barnet ha den sängen i många år. Men vi har inte riktigt bestämt oss än.
  • Niiskuneiti

Kul att läsa om era graviditeter!

Jag mår bra och kommer att jobba min sista dag nästa vecka. Har BF 11/2. Är lärare så jag får jullov först och när det slutar är det en månad kvar till bf så jag tog ledigt den.

Ang kudde så tänker jag att eftersom rekommendationen är kudde så kommer vi att använda det. Men det är ju ingen tjock kudde det handlar om.

Svar på tråden 30+ som väntar första barnet i början av 2011