Inlägg från: bakeacake |Visa alla inlägg
  • bakeacake

    Undersköterska

    På komvux när man läser är det 1350 poäng i omvårdnadsämnen som behövs för att bli undersköterska. vilket i sig inte är något man blir utan är ett namn på en arbetsuppgift..

  • bakeacake
    Jossan90 skrev 2010-06-29 19:51:35 följande:
    Ok men jag vill gärna ha det namnet, jag har ändå läst 3 år, så enligt mig är jag undersköterska, men jag kan inte säga att jag är undersköterska för det måste väl arbetsgivaren skriva på?
    Det är arbetsgivaren som bestämmer vad du ska ha för titel, du kan lika gärna bli anställd som vårdbiträde...
  • bakeacake
    Jossan90 skrev 2010-06-29 19:56:00 följande:
    men kan jag säga att jag är undersköterska då?
    Ja de kan du göra, om du är annställd som det... annars kommer du få väldigt många rättningar eftersom du inte är USK förens du är anställd som det..
  • bakeacake
    Jossan90 skrev 2010-06-29 19:58:40 följande:
    ok så om jag har fattat rätt, så måste jag visa mina betyg för min arbetsgivare och sedan kan han bestämma om jag får titeln usk?
    Nä, du söker en undersköterske tjänst, får du jobbet och anställs så blir du ju undersköterska..
  • bakeacake
    Jossan90 skrev 2010-06-29 20:08:23 följande:
    nej lärarna sa inget, ja det är det jag också har tänkt på ang lönen, jag har gått 3 år för att utbilda mig till usk och då begär jag också att jag ska ha högre lön än vad ett vårdbiträde får.
    Ja de ska du ha, om det är en tjänst som undersköterska du har. Annars får du söka nytt jobb om det inte passar sig. Men självklart ska du ju höra med chefen..
  • bakeacake
    Lattemorsa skrev 2010-06-29 20:11:31 följande:
    Fast har du inte kompetens för att jobba som usk så kan du inte bli usk och då har du rimligtvis heller ingen rätt till högre lön än ett biträde.

    Dina 3 år är inte bortkastade, du får väl läsa upp ett G i de specifika ämnen du inte fixade, skaffa dig fullständig gymnasiekompetens och sedan söka jobb som usk?
    ☆°♥ (¯`°•.¸ ♥ Ljuvliga dotter E - född 091208 ♥ ¸.•°´¯) ♥°☆
    Fast man behöver ju bar 1350 poäng i omvårdnads kurser för att vara behörig att söka jobb som USK..
  • bakeacake
    bakeacake skrev 2010-06-29 20:12:27 följande:
    Fast man behöver ju bar 1350 poäng i omvårdnads kurser för att vara behörig att söka jobb som USK..
    Och de finns obligatoriska ämnen och sen valbara ämnen inom dessa 1350.. så de är ju bara att kolla om du är godkänd i de obligatoriska och sen de valbara för en inriktning..
  • bakeacake
    krakel skrev 2010-06-29 20:13:39 följande:
    Tänker med att låt säg att man har IG i alla ämnen kan man ju inte va behörig att söka USK jobb ens.. eller ja lät ju bli bortsållad innen man ens blir påtänkt till intervju....
    Men har man IG i alla ämnen förstår man nog själv att det inte är möjligt..
  • bakeacake

    Obligatoriska kurser:
    Vård och omsorgsarbete, OMV1215,                            200p
    Medicinsk grundkurs, OMV1209,                                   100p
    Psykologi A, PS1201,                                                        50p
    Arbetsmiljö och säkerhet, ARL1201,                             50p
    Omvårdnad, OMV1210,                                                    150p
    Människan socialt och kulturellt, SOMS1202,              100p
    Etik och livsfrågor, SOMS1201,                                       100p

    Sen är resterande poäng upp till 1350 valbara..

  • bakeacake
    Jossan90 skrev 2010-06-29 20:27:38 följande:
    ok jag ska prata med min arbetsgivare! :) men jag är klar med min utbildning men klarade inte vissa ämnen. Det är synd att man måste ha matte osv, för alla vård ämnen har jag klarat.
    Då ÄR du behörig att söka arbete som USK..
  • bakeacake
    Bullerbyn skrev 2010-06-30 18:17:32 följande:
    En kompis till mig har IG i gymnastik, resten av betygen är MVG/VG men hon är ändå anställd som vårdbiträde. Hennes chef ansåg att man måste ha minst godkänt i alla ämnen för att vara uska.
    Hur kommer det då sig att jag som enbart har 1350 poäng omvårdnadsämnen och inget slutbetyg från gymnasiet har varit anställd som uska? Jo för att det är vad som krävs för att vara behörig...
  • bakeacake
    Nathalie009 skrev 2010-07-01 20:34:52 följande:
    Men, jag ska plugga till USKA på komvux nu och då är det ju BARA omvårdnad ämnen man pluggar, det är ju ingen matte eller svenska eller så??!!! För då blir man ju undersköterska, det är ju en yrkesutbildning ja ska gå
    Precis, det stämmer.. Det är BARA omvårdnadsämnen som avgör din behörighet som uska eller inte...
Svar på tråden Undersköterska