Inlägg från: Vi 2 blir 3 |Visa alla inlägg
  • Vi 2 blir 3

Undersköterska

Och när du gått ut gymnasiet för att få ett gymnasiebetyg behöver du ju 2500 poäng, dvs grundämnen + yrkesämnen i detta fall. Samma gäller gymnasie, men de 1350 poäng de pratas om i tråden är bara yrkespoäng. Men då för att få ett komvuxbetyg behöver du givetvis grundämnen som matte och svenska etc också.

• Vi 2 blir 3

Oj formulera mig konstigt... så här menade jag:

Och när du gått ut gymnasiet för att få ett gymnasiebetyg behöver du ju 2500 poäng, dvs grundämnen + yrkesämnen i detta fall. Samma gäller komvux, de 1350 poäng de pratas om i tråden är bara yrkespoäng - omvårdnadspoängen. Men då för att få ett komvuxbetyg behöver du givetvis grundämnen som matte och svenska etc också. Godkänt i, tror de är 200 poäng eller 150 poäng man får ha Icke godkända för att få ett gymnasiebetyg i. Men de är ju självklart upp till arbetsgivaren kommun och landsting här är hårda med godkänt för att få arbeta som Undersköterska. På privata företag kanske de är enklare.

• Vi 2 blir 3
    AnnaVe skrev 2010-09-04 23:38:16 följande:
    Så bra för dig då. Jag hade dock aldrgi anställt någon med IGn från omvårdnadsprogrammet som usk.
    Det var min tanke också, vet att varken kommun eller landsting gör de iaf, där är dom oerhörd stränga iaf här.

Skulle vara intressant att höra vart TS fått sin anställning, privat vårdföretag?
  • Vi 2 blir 3
    kakmamman skrev 2010-09-04 23:45:32 följande:
    hur tänker då dom som anställer folk som inte ens har någon undersköterskeutbildning, till att bli undersköterska.
    här sitter man och kämpar med en utbildning, och är absolut inte garanterad G i varenda ämne..och om jag skulle få IG i ett ämne, så ska inte det behöva hindra mig från mitt yrke..
    Har du inte klarat utbildning ska du givetvis inte arbeta med den, skulle du vilja ha exempelvis en polis, sjuksköterska eller läkare med icke godkänd kompetens att utföra ett arbete? Eller en som missade lite poäng -  elektriker att byta ut dina elledningar?

Nu får du nog tänka om, givetvis har man inte godkänt i ämnena så är man inte kompetent nog att utföra arbetet. Det säger ju sig självt!
  • Vi 2 blir 3
    AnnaVe skrev 2010-09-04 23:51:01 följande:
    ts har säkert fått jobb på äldreboende eller nåt liknande. på sjukhus måste man ha godkänd utbildning medans man inom äldrevården (äldreboende & hemtjänst) inte ens behöver en omvårdnadsutbildning.
    Troligtvis...  hemskt även de att de inte ställs högre kompetenskrav inom äldreomsorgen.
  • Vi 2 blir 3
    Sharleene skrev 2010-09-05 00:02:45 följande:
    Kan hålla med.
    Inte för att trampa någon på tårna men det man kan bli lite sur över vad gäller vikariat att man på olika håll anställer folk utan utbildning eller icke färdig utbildning.
    Många kanske tror äsch omvårdnad är väl inte så svårt, men jo fi 17 vad mycket man måste tä'nka på både före,under och efter ett toa besök till exempel. Det kan vara skit jobbigt särskillt i början av karriären.
    Man är ju inte van att tänka i tre steg över varje handling man gör.
    Precis, och sen är de väldigt mycket medicinskt också du ska kunna utföra som defintivit en outbildad inte får göra.
  • Vi 2 blir 3
    kakmamman skrev 2010-09-05 00:52:55 följande:
    sa inte TS att hon fått underkänt i vissa ämnen??
    Precis vad jag skrev. Har man underkänt oavsett om de är omvårdnadsämnena eller grundämnena så har man inte klarat sin utbildning i detta fall gymnasieutbildning.

Det säger väll sig självt, har man underkänt i ett/flera ämnen är man inte klar utbildningen, då får man plugga upp ämnena till lägst godkänt.
  • Vi 2 blir 3
    Sharleene skrev 2010-09-05 13:29:32 följande:
    Den tanken har ju slagit mig med, visserligen då man bir delegerad att ge medicin till en vårdtagare så går ju alltid den som delegerar igenom alla mediciner. Hur de ska ges, var,när och hur osv. Men sedan krävs det ju också en viss kunskap innan det. Och har man då fått IG på medicin grundkurs till exempel då klingar det inte så bra.
    Alltså ok om man fårr ig på etik och livsfrågor eller liknande, men just allt som har med omvårdnaden är ju superviktig.
    ja och deligering på medicin är ju inte de svåraste i regel har vårdtagarna/patienterna dosett eller apo-dos. Men stomi, byta KAD(kateter), sår omläggningar, utföra palliativ vård etc. De får inte våra vårdbiträden göra - oavsett om de skulle vilja bli deligerade eller inte.

I våran kommun måste du vara utbildad och de är = godkänd i ALLA ämnen. Annars har du ju inte slutfört en utbildning, säger ju sig självt. Men kanske privata företag inom ex. personlig assistans och numera hemtjänsten(som får privatsieras) kanske slirar lite på detta. Och de är hemskt!
  • Vi 2 blir 3
    Sharleene skrev 2010-09-05 13:51:55 följande:
    True.
    Finns ju vissa saker som är lättare att göra och vissa inte.  Sätta KAD och arbeta sterilt är ju något man får träna as mycket på i utbildningen, lika så byte av stomi, sår omläggningar, palliativ vård, Provtagningar etc etc. Är ju massor man ska kunna och dessutom ha utfört många gånger för att kunna ses kvalificerad, och dit hör ju även till att man fått godkänt både i apun och kurserna. Alla kurser etc hör ju ihop.
    Sedan är det ju också lite beroende på var man jobbar. Ochej om man jobbar på en dagverksamhet då har man ju ingen direkt omvårdhnad att sköta. Men ser man på vad vi är utbildad till så är det ju just omvårdnad.
    Precis! Tycker de är ett hån mot oss också som faktiskt är utbildad att de som inte kunnat slutföra utbildningen blir anställd under samma kompetenskrav,  trots en icke slutförd utbildning. De äventyrar ju faktiskt patienters säkerhet!
  • Vi 2 blir 3
    Sharleene skrev 2010-09-05 16:53:49 följande:
    Pricken över iet där faktiskt.
    Har också blivit måttligt irriterad när man själv sitter med utbildning och sedan tas det in folk utan utbildning eller ej färdigutbildade Då undrar man ju varför 17 ska man utbilda sig för när en utbildning inte krävs i alla lägen, hade man ju sluppit alla studieskulder etc.
    Okej om det är en person som utan utbildning jobbat inom vården i 10 år då kan man anta att denne är kvalificerad men annars nej. Skulle aldrig låta någon av mina anhöriga bli vårdade av någon som saknar utbildning och erfarenhet.
    Absolut inte, håller med! Det var ännu ett hån i mitt ansikte när jag fick reda på att en tjej som var totalt outbildad tjänade 3 kr mindre än mig som har dubbelkompetens både inom barnsjukvård och palliativsjukvård. Hon hade fått några kronors löneökning, jobbat 6 mån. TRE KRONOR!!!!

Inom kommunen nu så säger dom undersköterskeutbildning, studera eller validera annars får ni inte jobba(hemtjänsten). Ska bli intressant hur dom gör - vi har till och med dom som jobbat sina år inom vården men ändå inte är kompetenta för att klara av vissa usk uppgifter... förstår inte heller varför dom som jobbat inom vården så länge inte väljer att validera? Lathet?
Svar på tråden Undersköterska