Inlägg från: Nathalie009 |Visa alla inlägg
  • Nathalie009

Undersköterska

Men, jag ska plugga till USKA på komvux nu och då är det ju BARA omvårdnad ämnen man pluggar, det är ju ingen matte eller svenska eller så??!!! För då blir man ju undersköterska, det är ju en yrkesutbildning ja ska gå

People are strange.
  • Nathalie009

...nu fattar ja ingenting...

jag har ju inga gymnasiebetyg, och ska plugga Omvårdnad på komvux, 1½ år. Då är det ju bara omvådnad o inga andra ämnen, hur går de ihop??? :S:S

People are strange.
  • Nathalie009

men, som jag sa förut, TS hade godkänt i alla UNDERSKÖTERSKE ÄMNEN, samma ämnen som jag läser nu på komvux!

Jag har inte betyg i andra gymnasie ämnen! Jag läser bara omvådnad på¨okmvux och det är bara omvårdnad.

Klart hon är undersköterska om hon har godkänt i alla dom ämnena. Enligt mina lärare iaf!

People are strange.
  • Nathalie009
    Sharleene skrev 2010-09-05 17:09:51 följande:
    Men omvårdnadsutbildningen har ju inte bara kurser om omvårdnad, där i räknas även kurser in som etik och livsfrågor, psykologi, medicinsk grundkurs, arbetsmiljö och säkerhet sedan var det några mer kurser. Dessa ingår ju i omvårdnadsprogrammet och är obligatoriska. Den ena kursen utesluter ju inte den andra.
    Ska jag inom vården ha hand om palliativ vård måste jag ju även ha läst psykologi och etik och livsfrågor, dessa två kurser spelar ju roll för det handlar ju inte bara om att sätta KAD, lägga om sår, ge medicin, ändra sänglägen och sköta hygienen. Även psykologi kunskap är ju väl behövligt att man förstår hur den mänskliga hjärnan fungerar när en människa håller på att dö, kunna stötta en person på bästa sätt osv osv
    men herregud sn'lla läs igenopm hela tråden!!!!!
    People are strange.
  • Nathalie009

Vård och omsorgsarbete, OMV1215,                            200p
    Medicinsk grundkurs, OMV1209,                                   100p
    Psykologi A, PS1201,                                                         50p
    Arbetsmiljö och säkerhet, ARL1201,                             50p
    Omvårdnad, OMV1210,                                                     150p
    Människan socialt och kulturellt, SOMS1202,              100p
    Etik och livsfrågor, SOMS1201,                                       100p

Dom ämnena var hon ju godkänd i, samma ämnen jag läser, sen några valbara också, och då äre jag utbildad undersköterska!!!! ja läser ingen matte tex.

People are strange.
  • Nathalie009

Så du menar att jag som läser in dessa ämenen på komvux för att bli just undersköterksa endå inte blir undersköterska för ajg inte har betyg i gymnastik och tex matte? ... det är fel för jag blir undersköterska.

People are strange.
  • Nathalie009
    Vi 2 blir 3 skrev 2010-09-05 17:21:06 följande:
    Då antar jagatt du läst på gymnasiet sedan tidigare?
    Nej eftersom att det programmet är på gymnasienivå, man ska inte ha läst gymnasiet tidigare. Jag har inga gymnasie betyg, och jag läser till undersköterska på komvux och enlit alla mina lärare som sköter hela utbildningen som är ordnad via kommunen så ja då blir man undersköterska.
    People are strange.
  • Nathalie009

Yrkesutbilding heter det på alla komvux och finns i hela landet och är detsamma.

People are strange.
  • Nathalie009

däremot SJUKSKÖTERSKOR MÅSTE ha läst gymnasie och ha bra betyg för att ens komma in på den linjen. men det är ju också på en helt annan nivå.

People are strange.
Svar på tråden Undersköterska