Inlägg från: AnnaVe |Visa alla inlägg
  • AnnaVe

Undersköterska

Jossan90 skrev 2010-06-29 19:48:08 följande:
    ingen som är legitimerad undersköterska som inte har haft Godkänt i alla ämnen?
    Vad är en lekitimerad undersköterska? Undersköterska är inget legitimationsyrke utan det är arbetsgivaren som bestämmer om du ska bli undersköterska eller inte. Har egentligen inget med lön eller utbildning att göra, arbetsgivaren har tar det slutgiltiga beslutet.
  • AnnaVe
    Jossan90 skrev 2010-06-29 20:08:23 följande:
    nej lärarna sa inget, ja det är det jag också har tänkt på ang lönen, jag har gått 3 år för att utbilda mig till usk och då begär jag också att jag ska ha högre lön än vad ett vårdbiträde får.
    Har du IG i en massa ämnen har du ju inte gått tre år och är därmed inte kvalificerad för att kunna jobba som undersköterska.
  • AnnaVe
    Jossan90 skrev 2010-06-29 20:27:38 följande:
    ok jag ska prata med min arbetsgivare! :) men jag är klar med min utbildning men klarade inte vissa ämnen. Det är synd att man måste ha matte osv, för alla vård ämnen har jag klarat.
    På vilket sätt är du klar med din utbildning om du har IGn?
  • AnnaVe

Så bra för dig då. Jag hade dock aldrgi anställt någon med IGn från omvårdnadsprogrammet som usk.

• AnnaVe

ts har säkert fått jobb på äldreboende eller nåt liknande. på sjukhus måste man ha godkänd utbildning medans man inom äldrevården (äldreboende & hemtjänst) inte ens behöver en omvårdnadsutbildning.

• AnnaVe
    kakmamman skrev 2010-09-05 00:52:55 följande:
    sa inte TS att hon fått underkänt i vissa ämnen??
    Jo hatt hon hade några IG.
  • AnnaVe
    Sharleene skrev 2010-09-05 13:29:32 följande:
    Den tanken har ju slagit mig med, visserligen då man bir delegerad att ge medicin till en vårdtagare så går ju alltid den som delegerar igenom alla mediciner. Hur de ska ges, var,när och hur osv. Men sedan krävs det ju också en viss kunskap innan det. Och har man då fått IG på medicin grundkurs till exempel då klingar det inte så bra.
    Alltså ok om man fårr ig på etik och livsfrågor eller liknande, men just allt som har med omvårdnaden är ju superviktig.
    Nuhade inte ts fått IG i nåt omvårdnadsämne men hon har ju ändå inte slutför 3 års gymnasiestudier på omvårdnadsprogrammet.
  • AnnaVe
    Sharleene skrev 2010-09-05 13:35:38 följande:
    Hmm 3 år, men när jag läste var omvårdnadsprogrammet bara på 18 månader.
    Inte på gymnasiet som ts läst. På komvux är det på mellan 1 år och 1,5 år.
  • AnnaVe
    Vi 2 blir 3 skrev 2010-09-05 13:44:24 följande:
    ja och deligering på medicin är ju inte de svåraste i regel har vårdtagarna/patienterna dosett eller apo-dos. Men stomi, byta KAD(kateter), sår omläggningar, utföra palliativ vård etc. De får inte våra vårdbiträden göra - oavsett om de skulle vilja bli deligerade eller inte.

I våran kommun måste du vara utbildad och de är = godkänd i ALLA ämnen. Annars har du ju inte slutfört en utbildning, säger ju sig självt. Men kanske privata företag inom ex. personlig assistans och numera hemtjänsten(som får privatsieras) kanske slirar lite på detta. Och de är hemskt!
  • AnnaVe

Men snälla, undersköterska är inget man läser till (alltså ingen egen utbildning) utan man blir anställd som det eftersom man har relevant utbildning!

Svar på tråden Undersköterska