Inlägg från: LjubaviMoja |Visa alla inlägg
  • LjubaviMoja

Undersköterska

AnnaVe skrev 2010-09-06 22:28:26 följande:
    Eng och matte är kärnämnen på gymnasiet vilket innebär att du INTE slutfört din gymnasieutbildning och egentligen inte borde anställas som usk.
    Det är ändå lite taskigt att det är så själv gick jag aldrig på gymnasiet som ts, pluggar nu till usk men ts kan inte bli usk för att ha fått IG i eng och matte varför kan inte hennes år på högstadiet räknas så som mina har gjort?
    Att bli far är inte svårt, däremot att vara det
  • LjubaviMoja

Måste bara säga att det finns ändå hopp för dig att bli anställd känner många som inte ens gick klart sin utbildning men blivit anställda. Men matte och eng borde du jo kunna plugga in.

• LjubaviMoja
    Sharleene skrev 2010-09-06 23:43:48 följande:
    Var just det där jag undrade över också förut.
    Nu läste jag till usk på komvux allt som krävdes då var att jag hade godkänt i grundskolan, medans går man i gymnasiet och läser omvårdnad så läser man tydligen andra ämnen också som matte etc, och även dessa ska vara gjorda och godkända för att ha fått kvalifikationen att få jobba som usk..
    Ja jag fattar inte det där alls faktikst hur tänker dom där egentligen? Rätt orättvist.
  • LjubaviMoja
    Sharleene skrev 2010-09-06 23:46:39 följande:
    ja det är orättvist faktiskt, låter ju mer som utfyllnadskurser detta med engelska, matte etc för själva omvårdnadskurserna är ju tillsammans på ca 18 månader. Och dessa ämnen som basämnena från gymnasiet är ju inget de frågar om direkt på arbetsintrevjuen weird
    Ja precis så tänker jag också.
  • LjubaviMoja
    AnnaVe skrev 2010-09-07 11:13:31 följande:
    Det är en gymnasieutbildning och de är på 3 år och innehåller andra saker än bara omv. ämmnen. Frisörer läser inte bara frisörämnen...
    Hon säger jo själv att hon klarat omvårdnadsämnen.
  • LjubaviMoja
    AnnaVe skrev 2010-09-07 12:23:45 följande:
    Men en gymnasiutbildning innehåller inte bara omvårdansdämnen utan kärnmnen som matte och eng, vilket ts hade IG i.
    Ja och det är det jag tyckte var orättvist då det bara räckte att jag hade gått grundskolan, men i ts fall gör det inte det.
  • LjubaviMoja
    LjubaviMoja skrev 2010-09-07 12:28:49 följande:
    Ja och det är det jag tyckte var orättvist då det bara räckte att jag hade gått grundskolan, men i ts fall gör det inte det.
    Eller ja hon har jo iaf fått jobb så grattis till det
  • LjubaviMoja
    AnnaVe skrev 2010-09-07 12:31:00 följande:
    Vart kom prat om grundskolan in? Vad har det med gymnasiestudier att göra?
    Fattar faktikst inte hur många ggr jag ska skriva så att du förstår. Jag skrev att jag tyckte att det är orättvist att det inte räcker för henne att ha gjort klart omvårdnadsämnen när det bara räckte för mig att ha gått klart grundskolan.

De enda kravet de hade på komvux var att jag hade gått klart grundskolan.
  • LjubaviMoja
    AnnaVe skrev 2010-09-07 13:50:28 följande:
    Men hon har ju läst på gymnasiet, inte komvux. TS har ingen färdig gymnasieutbildning!
    Menar du att hon pluggat upp matte och eng från grundskolan på gymnasienivå och fått IG? Fan detta var komplicerat.
  • LjubaviMoja
    AnnaVe skrev 2010-09-07 14:02:14 följande:
    Ts har gått gymnasiet i 3 år, omvårdnadsprogrammet. Eftersom hon inte har godkänt i kärnämnerna saknar hon slutbetyg och har därmet ingen utbildning och ska därmed inte anställas som usk. Vad är det inte föstår?
    Men varför förstår du inte då när jag skriver att jag inte förstår varför det bara räckte med att jag gått grundskolan för att kunna plugga till USK och vi hade ingen matte och eng.

Äsch jag lägger ner nu orkar inte tjafsa mer , det räcker med att en person förstod vart jag ville komma iaf.

Hursomhelst så verkar det inte alls svårt att få jobb inom vården matte och eng är inte lika viktiga som omvårdnadsämnen.
  • LjubaviMoja
    Sharleene skrev 2010-09-07 15:00:41 följande:
    Fast det var ju det hon mena :)
    Dock så står vi båda lite frågande till varför det ser ut som det gör.
    På komux läser man bara omvårdnads ämnen, man läser inte engelska,matte eller svenska på gymnasienivå. Men endå blir man kvalificerad förutsatt att man får godkänt i alla omvårdnadsämnen, att arbeta som Uska.
    I gymnasiet måste du ju läsa kärnämnerna på gymnasienivå och dessutom få godkänt på dessa för att vara kvalificerade för att få jobba som usk.
    Det vi då disskuterade var hurvida det var rättvist, att om man som komvux elev slipper läsa dessa kärnämnen.
    Att det liksom ställs mer krav på de som läser gymnasiet.
    Tack för att du förklarade det på ett sätt jag inte kunde
Svar på tråden Undersköterska