Inlägg från: Sharleene |Visa alla inlägg
  • Sharleene

Undersköterska

vad jag hör t så kan man visst bli anställd som uska även om man kuggat i vissa ämnen, är helt upp till den som anställer. Det ser ju alltid bra ut med höga betyg osv men sedan går ju många också efter personen. För oavsett hur mycket man läst och hur bra bettyg man har så är det endå en helt annan sak att stå där och faktiskt utföra alla uppgifter som ser olika ut för varje vårdtagare.

• Sharleene
    Vi 2 blir 3 skrev 2010-09-04 23:48:10 följande:
    Har du inte klarat utbildning ska du givetvis inte arbeta med den, skulle du vilja ha exempelvis en polis, sjuksköterska eller läkare med icke godkänd kompetens att utföra ett arbete? Eller en som missade lite poäng -  elektriker att byta ut dina elledningar?

Nu får du nog tänka om, givetvis har man inte godkänt i ämnena så är man inte kompetent nog att utföra arbetet. Det säger ju sig självt!
    Kan hålla med.
    Inte för att trampa någon på tårna men det man kan bli lite sur över vad gäller vikariat att man på olika håll anställer folk utan utbildning eller icke färdig utbildning.
    Många kanske tror äsch omvårdnad är väl inte så svårt, men jo fi 17 vad mycket man måste tä'nka på både före,under och efter ett toa besök till exempel. Det kan vara skit jobbigt särskillt i början av karriären.
    Man är ju inte van att tänka i tre steg över varje handling man gör.
  • Sharleene
    Vi 2 blir 3 skrev 2010-09-05 09:30:11 följande:
    Precis, och sen är de väldigt mycket medicinskt också du ska kunna utföra som defintivit en outbildad inte får göra.
    Den tanken har ju slagit mig med, visserligen då man bir delegerad att ge medicin till en vårdtagare så går ju alltid den som delegerar igenom alla mediciner. Hur de ska ges, var,när och hur osv. Men sedan krävs det ju också en viss kunskap innan det. Och har man då fått IG på medicin grundkurs till exempel då klingar det inte så bra.
    Alltså ok om man fårr ig på etik och livsfrågor eller liknande, men just allt som har med omvårdnaden är ju superviktig.
  • Sharleene
    AnnaVe skrev 2010-09-05 13:32:23 följande:
    Nuhade inte ts fått IG i nåt omvårdnadsämne men hon har ju ändå inte slutför 3 års gymnasiestudier på omvårdnadsprogrammet.
    Hmm 3 år, men när jag läste var omvårdnadsprogrammet bara på 18 månader.
  • Sharleene
    AnnaVe skrev 2010-09-05 13:36:39 följande:
    Inte på gymnasiet som ts läst. På komvux är det på mellan 1 år och 1,5 år.
    aha det var gymnasiet alltså, förklarar saken.
    Men nja jag tycker nog att man ska ha alla ämnen godkända.
  • Sharleene
    Vi 2 blir 3 skrev 2010-09-05 13:44:24 följande:
    ja och deligering på medicin är ju inte de svåraste i regel har vårdtagarna/patienterna dosett eller apo-dos. Men stomi, byta KAD(kateter), sår omläggningar, utföra palliativ vård etc. De får inte våra vårdbiträden göra - oavsett om de skulle vilja bli deligerade eller inte.

I våran kommun måste du vara utbildad och de är = godkänd i ALLA ämnen. Annars har du ju inte slutfört en utbildning, säger ju sig självt. Men kanske privata företag inom ex. personlig assistans och numera hemtjänsten(som får privatsieras) kanske slirar lite på detta. Och de är hemskt!
    True.
    Finns ju vissa saker som är lättare att göra och vissa inte.  Sätta KAD och arbeta sterilt är ju något man får träna as mycket på i utbildningen, lika så byte av stomi, sår omläggningar, palliativ vård, Provtagningar etc etc. Är ju massor man ska kunna och dessutom ha utfört många gånger för att kunna ses kvalificerad, och dit hör ju även till att man fått godkänt både i apun och kurserna. Alla kurser etc hör ju ihop.
    Sedan är det ju också lite beroende på var man jobbar. Ochej om man jobbar på en dagverksamhet då har man ju ingen direkt omvårdhnad att sköta. Men ser man på vad vi är utbildad till så är det ju just omvårdnad.
  • Sharleene
    Vi 2 blir 3 skrev 2010-09-05 16:50:29 följande:
    Precis! Tycker de är ett hån mot oss också som faktiskt är utbildad att de som inte kunnat slutföra utbildningen blir anställd under samma kompetenskrav,  trots en icke slutförd utbildning. De äventyrar ju faktiskt patienters säkerhet!
    Pricken över iet där faktiskt.
    Har också blivit måttligt irriterad när man själv sitter med utbildning och sedan tas det in folk utan utbildning eller ej färdigutbildade Då undrar man ju varför 17 ska man utbilda sig för när en utbildning inte krävs i alla lägen, hade man ju sluppit alla studieskulder etc.
    Okej om det är en person som utan utbildning jobbat inom vården i 10 år då kan man anta att denne är kvalificerad men annars nej. Skulle aldrig låta någon av mina anhöriga bli vårdade av någon som saknar utbildning och erfarenhet.
  • Sharleene
    Vi 2 blir 3 skrev 2010-09-05 16:58:25 följande:
    Absolut inte, håller med! Det var ännu ett hån i mitt ansikte när jag fick reda på att en tjej som var totalt outbildad tjänade 3 kr mindre än mig som har dubbelkompetens både inom barnsjukvård och palliativsjukvård. Hon hade fått några kronors löneökning, jobbat 6 mån. TRE KRONOR!!!!

Inom kommunen nu så säger dom undersköterskeutbildning, studera eller validera annars får ni inte jobba(hemtjänsten). Ska bli intressant hur dom gör - vi har till och med dom som jobbat sina år inom vården men ändå inte är kompetenta för att klara av vissa usk uppgifter... förstår inte heller varför dom som jobbat inom vården så länge inte väljer att validera? Lathet?
    Det där har hänt mig med man har jobbat med outbildade och känar nästan lika mycket, kan vara några kronors skillnad och ja då blir man förbannad.
    Angående de som jobbat i vården länge utan utbildning och validering, förstår mig inte på det. Hela min familj ar jobbat inom vården, mins när min mormmor gick som hembiträde ( hette det då ). Då hade de inte så jätte mycket omvårdnad så utan mycket mer praktiska saker som hjälp vid dusch, laga mat, städa osv. Sedan blev det ändrat eftersom det var syrrorna sim fick komma öch sköta omvårdnaden, att nu skulle hembiträdena få sköta denna bit så skulle man fortsätta inom vården var man vungen att läsa vissa kurser och då blev man uska. Och det var inget svårt för de som varit med ett tag, var liksom ingen som kugga så ser inte varför man nu inte läser upp och får sina betyg och har rätt att jobba inom vården. Man har ju förmodligen alla kunskaper redan så att läsa in det tar ju inte lång tid, sedan bör det ju också innebära större löneskillnader. men gissar på att det kan vara rädsla och lathet som faller in där.
    Jag menar tänk så pinsamt om Berta med 10 års erfarenhet kuggar och inte får godkänt i omvårdnad liksom.
  • Sharleene
    Nathalie009 skrev 2010-09-05 17:04:55 följande:
    men, som jag sa förut, TS hade godkänt i alla UNDERSKÖTERSKE ÄMNEN, samma ämnen som jag läser nu på komvux!

Jag har inte betyg i andra gymnasie ämnen! Jag läser bara omvådnad på¨okmvux och det är bara omvårdnad.

Klart hon är undersköterska om hon har godkänt i alla dom ämnena. Enligt mina lärare iaf!
    Men omvårdnadsutbildningen har ju inte bara kurser om omvårdnad, där i räknas även kurser in som etik och livsfrågor, psykologi, medicinsk grundkurs, arbetsmiljö och säkerhet sedan var det några mer kurser. Dessa ingår ju i omvårdnadsprogrammet och är obligatoriska. Den ena kursen utesluter ju inte den andra.
    Ska jag inom vården ha hand om palliativ vård måste jag ju även ha läst psykologi och etik och livsfrågor, dessa två kurser spelar ju roll för det handlar ju inte bara om att sätta KAD, lägga om sår, ge medicin, ändra sänglägen och sköta hygienen. Även psykologi kunskap är ju väl behövligt att man förstår hur den mänskliga hjärnan fungerar när en människa håller på att dö, kunna stötta en person på bästa sätt osv osv
  • Sharleene
    Nathalie009 skrev 2010-09-05 17:18:09 följande:
    Vård och omsorgsarbete, OMV1215,                            200p
    Medicinsk grundkurs, OMV1209,                                   100p
    Psykologi A, PS1201,                                                         50p
    Arbetsmiljö och säkerhet, ARL1201,                             50p
    Omvårdnad, OMV1210,                                                     150p
    Människan socialt och kulturellt, SOMS1202,              100p
    Etik och livsfrågor, SOMS1201,                                       100p

Dom ämnena var hon ju godkänd i, samma ämnen jag läser, sen några valbara också, och då äre jag utbildad undersköterska!!!! ja läser ingen matte tex.
    Ja och sedan väger VALBARA kurser in också, även dessa har betydelse.
  • Sharleene
    Nathalie009 skrev 2010-09-05 17:20:35 följande:
    Så du menar att jag som läser in dessa ämenen på komvux för att bli just undersköterksa endå inte blir undersköterska för ajg inte har betyg i gymnastik och tex matte? ... det är fel för jag blir undersköterska.
    Nej usk utbildningen är ju en gymnasie utbildning och då har man inte ämnen som matte,engelska och svenska.
  • Sharleene
    Nathalie009 skrev 2010-09-05 17:27:54 följande:
    jo aboslut, men det är fortf inte gymnastik, religion, matte osv. några valbara kurser finns det absolut och för att bli undersköterksa måste du få dessa 1350 poäng men jag kommer inte ha nått betyg i matte tex.
    Men jag har inte snackat om gymnastik eller dylikt så där blandar du nog ihop mig med någon annans inlägg.
    Det jag sa är att man har De "fasta ämnena" som du även klistrade in. Sedan har man också de valbara kurserha som spelar stor roll. Nu vet jag att det finns olika valbara kurser runt om i landet alla har inte samma utbud. Men här till exempel ser arbetsgivarna gärna att jag läst den valbara kursen sjukhusvård för att få jobba på sjukhus. Vill jag jobba på äldreboenden som har mycket patienter med demens vill de även att jag läst social omvårdnad samt demensomsorg.
    Om jag då läst dessa kurser som är valbara men kuggade då är det inte alls säkert att jag blir anställd som uska, utan även dessa valbara kurser påverkar poängen på kursen samt behörigheten till olika sorters områden inom vården.
  • Sharleene

Alltså det verkar vara olika från komun till komun här om jag tolkat rätt.

Här är det så att ens få läsa omvårdnadsprogrammet måste du ha godkänt i svenska,matte,engelska osv
    men på grundskolenivå? Alltså när du är 15-16 och ska sluta högstadiet får man ju göra prov och se om man får G. Och det är basämnena där man måste ha godkänt i, sedan är det fritt fram att läsa på gymnasiet/omvårdnadsprogrammet. Eller så läser man det på komvux. Dock är jag osäker på om man på gymnasiet här även läser basämnena fast på gymnasienivå och där även måste ha godkänt utöver omvårdnadsproogrammen.

• Sharleene
    Nathalie009 skrev 2010-09-05 17:35:59 följande:
    ja och jag sa ju att JAG måste ha godkännt i alla ämnen jag läser nu sammanlagt 1350 även de valbara kurserna, om jag itne får godkän t i det är jag ju såklart inte undersköterska. Men om jag blir godkänd i allt så är jag det.

däremot har jag inte betyg i matte, engelska, osv.
    ja och det är ju det jag sagt hela tiden, matte och gympa t.ex är inte relevant för omvårdnadsprogrammet. tror vi snacka om varandra där Får återkomma senare för nu segar fl något fruktansvärt tar 4 minuter att ladda om en sida gaaaaah!
  • Sharleene
    LjubaviMoja skrev 2010-09-06 23:34:46 följande:
    Det är ändå lite taskigt att det är så själv gick jag aldrig på gymnasiet som ts, pluggar nu till usk men ts kan inte bli usk för att ha fått IG i eng och matte varför kan inte hennes år på högstadiet räknas så som mina har gjort?
    Var just det där jag undrade över också förut.
    Nu läste jag till usk på komvux allt som krävdes då var att jag hade godkänt i grundskolan, medans går man i gymnasiet och läser omvårdnad så läser man tydligen andra ämnen också som matte etc, och även dessa ska vara gjorda och godkända för att ha fått kvalifikationen att få jobba som usk..
  • Sharleene
    LjubaviMoja skrev 2010-09-06 23:44:48 följande:
    Ja jag fattar inte det där alls faktikst hur tänker dom där egentligen? Rätt orättvist.
    ja det är orättvist faktiskt, låter ju mer som utfyllnadskurser detta med engelska, matte etc för själva omvårdnadskurserna är ju tillsammans på ca 18 månader. Och dessa ämnen som basämnena från gymnasiet är ju inget de frågar om direkt på arbetsintrevjuen weird
  • Sharleene
    AnnaVe skrev 2010-09-07 14:10:40 följande:
    Men snälla det är skillnad på att lösa omvårdnadsprogrammet på gymnasiet (då krävs det att man slutfört det för att han den utbildningen som egentligen ska krävas för att anställas som usk) än att läsa det på komvux.

På komvux är det mellan 1 år och 1,5 år coh bara omvårdnadskurser.

På gymnasiet är det 3 år och en massa andra kurser (kärnämnen) förutom omvårdnadskurserna.
    Fast det var ju det hon mena :)
    Dock så står vi båda lite frågande till varför det ser ut som det gör.
    På komux läser man bara omvårdnads ämnen, man läser inte engelska,matte eller svenska på gymnasienivå. Men endå blir man kvalificerad förutsatt att man får godkänt i alla omvårdnadsämnen, att arbeta som Uska.
    I gymnasiet måste du ju läsa kärnämnerna på gymnasienivå och dessutom få godkänt på dessa för att vara kvalificerade för att få jobba som usk.
    Det vi då disskuterade var hurvida det var rättvist, att om man som komvux elev slipper läsa dessa kärnämnen.
    Att det liksom ställs mer krav på de som läser gymnasiet.
Svar på tråden Undersköterska