Inlägg från: Vi 2 blir 3 |Visa alla inlägg
  • Vi 2 blir 3

Undersköterska

Sharleene skrev 2010-09-05 17:05:05 följande:
    Det där har hänt mig med man har jobbat med outbildade och känar nästan lika mycket, kan vara några kronors skillnad och ja då blir man förbannad.
    Angående de som jobbat i vården länge utan utbildning och validering, förstår mig inte på det. Hela min familj ar jobbat inom vården, mins när min mormmor gick som hembiträde ( hette det då ). Då hade de inte så jätte mycket omvårdnad så utan mycket mer praktiska saker som hjälp vid dusch, laga mat, städa osv. Sedan blev det ändrat eftersom det var syrrorna sim fick komma öch sköta omvårdnaden, att nu skulle hembiträdena få sköta denna bit så skulle man fortsätta inom vården var man vungen att läsa vissa kurser och då blev man uska. Och det var inget svårt för de som varit med ett tag, var liksom ingen som kugga så ser inte varför man nu inte läser upp och får sina betyg och har rätt att jobba inom vården. Man har ju förmodligen alla kunskaper redan så att läsa in det tar ju inte lång tid, sedan bör det ju också innebära större löneskillnader. men gissar på att det kan vara rädsla och lathet som faller in där.
    Jag menar tänk så pinsamt om Berta med 10 års erfarenhet kuggar och inte får godkänt i omvårdnad liksom.
    Ja men de är ju just de jag menar,  jag förstår inte. Hur många som helst har blivit varslade under sommaren på grund av bristande kompetens och dom orkar inte utbilda sig/validera vilket i sig inte är jobbigt. Dom borde kunna grundomvårdnaden sedan om de saknas medicinsk kompetens på vissa områden går ju de inte fortare än att läsa till - för så lång tid tar de inte, bara man lägger manken till.

Varför de har varslats så mycket är för att hemtjänsten ska privatiseras bland annat i våran kommun(vet inte hur de är i övriga sverige) - ja alla outbildade har pratat om att dom är så less på kommun och deras påhitt så ja nu ska dom söka sig till privat. Och de privata företagena lyser med sina slogans om kompetens är viktigt etc etc. Det blir en fin fördelning om du ser vad jag menar ^^
  • Vi 2 blir 3
    Nathalie009 skrev 2010-09-05 17:18:09 följande:
    Vård och omsorgsarbete, OMV1215,                            200p
    Medicinsk grundkurs, OMV1209,                                   100p
    Psykologi A, PS1201,                                                         50p
    Arbetsmiljö och säkerhet, ARL1201,                             50p
    Omvårdnad, OMV1210,                                                     150p
    Människan socialt och kulturellt, SOMS1202,              100p
    Etik och livsfrågor, SOMS1201,                                       100p

Dom ämnena var hon ju godkänd i, samma ämnen jag läser, sen några valbara också, och då äre jag utbildad undersköterska!!!! ja läser ingen matte tex.
    Då antar jagatt du läst på gymnasiet sedan tidigare?
  • Vi 2 blir 3
    Nathalie009 skrev 2010-09-05 17:22:48 följande:
    Nej eftersom att det programmet är på gymnasienivå, man ska inte ha läst gymnasiet tidigare. Jag har inga gymnasie betyg, och jag läser till undersköterska på komvux och enlit alla mina lärare som sköter hela utbildningen som är ordnad via kommunen så ja då blir man undersköterska.
    Ja och för att ha gymnasiekompetens så måste du ju givetvis läsa grundämnena inte enbart yrkesämnena.
    Det är en förutsättning för att du ska få läsa yrkesämnena - så är de i övriga kommuner iaf.

Dvs att man läser svenska, engelska, matte och allt vad nu som ingår. Det tillhör ju allmänbildningen också att kunna de elementärakunskaperna i dagens samhälle.
  • Vi 2 blir 3
    Nathalie009 skrev 2010-09-05 17:24:55 följande:
    däremot SJUKSKÖTERSKOR MÅSTE ha läst gymnasie och ha bra betyg för att ens komma in på den linjen. men det är ju också på en helt annan nivå.
    Vart kom vi in på sjuksköterska någonstans? För att överhuvudtaget få ett gymnasiebetyg (oavsett program/inriktning) måste du givetvis ha ett fullbordat gymnasiebetyg alternativt komvux.
  • Vi 2 blir 3
    Nathalie009 skrev 2010-09-05 17:27:54 följande:
    jo aboslut, men det är fortf inte gymnastik, religion, matte osv. några valbara kurser finns det absolut och för att bli undersköterksa måste du få dessa 1350 poäng men jag kommer inte ha nått betyg i matte tex.
    I våran kommun är de så iaf.. vi släpper inte iväg någon som inte kan skriva eller räkna (exempel) på en yrkeslinje. Så där måste du ha läst grundämnena innan.
  • Vi 2 blir 3
    Lillen689 skrev 2010-09-05 17:31:16 följande:
    Jag är utbildad undersköterska och gick ut omvårdnad 2008 och hade IG i matte och engelska och idrott och blev ändå USKa, bara du har godkänt i alla omvårdnads ämnena så blir du färdig USK.
    Det är upp till varje arbetsgivare huruvida du blir anställd som det eller inte. Inom kommunal och landsting i norrbotten blir du inte anställd såvida du inte har fullbordade betyg vare sig de gäller grundämnena eller yrkesämnena.
  • Vi 2 blir 3
    Nathalie009 skrev 2010-09-05 17:30:51 följande:
    och hur kom vi in på gymnasiekompetens? Det står det ingenting om på alla undersköterska utbildningar som finns runt om i hela sverige via komvux. jag har pratat med studievägledare och mina lärare och jag blir undersköterska när jag är klar och har minst G i allt såklart.
    Därför att man i regel anställer folk som har lägst gymnasiekompetens så gör vi i norrbotten iaf.. och undersköterskekompetens ligger på gymnasienivå.
  • Vi 2 blir 3
    Nathalie009 skrev 2010-09-05 17:34:44 följande:
    Det var det absolut konstigaste jag hört. här finns barnskötare utbildning också som är på ett år där e d inga grundämnen i inte. Och dessa utbildningar är just till för de som ej gåt gymnasie. aja konstigt i eran kommun då men jag vet minst 5 kommuner där det är som här.
    Ja de varrierar säkert men här måste man ha minst gymnasiekompetens och godkänt i grundämnena, därefter om du valt att läsa någon yrkesinriktning eller inte de är ju en annan femma.

Kanske inte är så konstigt, jag som arbetsgivare skulle aldrig anställa någon som inte klarat av baskurserna i skolan, tycker de är givet att man har studerat svenska, matte och eng. Vet inte exakt hur utbudet av grundkurserna ser ut på komvux(här) i jämförelse till gymnasium. 

Men absolut de måste du, de elever läser även in dom poängen(grundämnena) under sina 1,5 års studier dom läser yrkesämnena).
  • Vi 2 blir 3
    Sharleene skrev 2010-09-05 17:37:16 följande:
    Alltså det verkar vara olika från komun till komun här om jag tolkat rätt.

Här är det så att ens få läsa omvårdnadsprogrammet måste du ha godkänt i svenska,matte,engelska osv
    men på grundskolenivå? Alltså när du är 15-16 och ska sluta högstadiet får man ju göra prov och se om man får G. Och det är basämnena där man måste ha godkänt i, sedan är det fritt fram att läsa på gymnasiet/omvårdnadsprogrammet. Eller så läser man det på komvux. Dock är jag osäker på om man på gymnasiet här även läser basämnena fast på gymnasienivå och där även måste ha godkänt utöver omvårdnadsproogrammen.
    Ja så är de i våran kommun och runt om i länet. basämnena godkänt som lägst på gymnasienivå. Därefter är de frittfram att läsa yrkesinriktningen.
  • Vi 2 blir 3
    Nathalie009 skrev 2010-09-05 17:43:49 följande:
    fast baserna i skolan räknas ju även in som grundskola? Jag är ganska förvånad faktrsikt, jag har aldrig hört talas om att komvux lägger ut sådana kurser för dom som redan har gymnasiebetyg. Jag kom knappt in på kursen för dom prioriterade inte mig pga av att jag hade 2 betyg från gymnasiet. Dom som inte hade betyg alls får förtur. Tog mig 2 år att komma in nu på Omvårdnadsprogrammet.

nu ska jag endå läsa upp mian betyg sen såsom matte, engelska osv bara för jag ev vill plugga till ssk senare.. Men enligt mina lärare så är jag undersköterska efter att ha läst dessa 1350 p.
    Det varrierar också säkert för jag har läst 1 år på International Baccalaureate med IB betyg och 3 år på samhällsekonomi med godkänt i alla ämnen och valde sen att läsa in undersköterskekompetens. Gick finemang, började komvux 3 månad efter jag tog studenten!
  • Vi 2 blir 3
    Nathalie009 skrev 2010-09-05 17:48:46 följande:
    okej jo men det kanske är beroende på hur många som söker. Det ska väl gälla samma relger i hela sverige?? Det e ju staten som bestämmt det fick jag höra när jag va så arg för jag inte kom in.. Att de som inte har gymnasiebetyg har förtur. Sen om d finns platser kvar fick vi andra komma in.

Men det beror nog på hur många som söker..
    Ingen aning, de hade en full klass som läste vid skolbänken och jag läste på distans för att de passade bättre med jobb. De flesta som vill läsa får, handlar lite om hur motiverad och vilka betyg du har sedan tidigare. Kostar ju skolan en massa pengar att köpa in kurserna till varje elev.
  • Vi 2 blir 3
    Nathalie009 skrev 2010-09-05 17:49:37 följande:
    Åh att du inte ville plugga till ssk då? =) Det hade jag gjort om jag haft gymnasiekompetens... Vill verkligen! Men får se kanske blir d senare.
    Det skulle jag absolut vilja, tycker de är lite för dåligt betalt bara =/

Får se vilket år jag söker, just nu kommer jag gå på mammaledighet i november - vi väntar vårat första barn! Så efter de kommer jag att söka :)
  • Vi 2 blir 3
    kimsi skrev 2010-09-06 20:33:21 följande:
    Godkänd i kärnämnen + samtliga kurser på omvårdnadsprogrammet tycker jag (och min kommun) är en självklarhet iaf.
    Ja våran också, både landsting och kommun.

(Sen för att ens få en anställning idag oavsett yrkeskategori så är de ju i de flestafall minimumkrav på en gymnasieutbildning.)
Svar på tråden Undersköterska