Undersköterska
Sharleene skrev 2010-09-05 17:05:05 följande:
Det där har hänt mig med man har jobbat med outbildade och känar nästan lika mycket, kan vara några kronors skillnad och ja då blir man förbannad.Angående de som jobbat i vården länge utan utbildning och validering, förstår mig inte på det. Hela min familj ar jobbat inom vården, mins när min mormmor gick som hembiträde ( hette det då ). Då hade de inte så jätte mycket omvårdnad så utan mycket mer praktiska saker som hjälp vid dusch, laga mat, städa osv. Sedan blev det ändrat eftersom det var syrrorna sim fick komma öch sköta omvårdnaden, att nu skulle hembiträdena få sköta denna bit så skulle man fortsätta inom vården var man vungen att läsa vissa kurser och då blev man uska. Och det var inget svårt för de som varit med ett tag, var liksom ingen som kugga så ser inte varför man nu inte läser upp och får sina betyg och har rätt att jobba inom vården. Man har ju förmodligen alla kunskaper redan så att läsa in det tar ju inte lång tid, sedan bör det ju också innebära större löneskillnader. men gissar på att det kan vara rädsla och lathet som faller in där.
Jag menar tänk så pinsamt om Berta med 10 års erfarenhet kuggar och inte får godkänt i omvårdnad liksom.
Varför de har varslats så mycket är för att hemtjänsten ska privatiseras bland annat i våran kommun(vet inte hur de är i övriga sverige) - ja alla outbildade har pratat om att dom är så less på kommun och deras påhitt så ja nu ska dom söka sig till privat. Och de privata företagena lyser med sina slogans om kompetens är viktigt etc etc. Det blir en fin fördelning om du ser vad jag menar ^^