• Vickan I

Ni med barn som haft feberkramper!?

Vår son på 1½ år fick i onsdags en feberkramp. Ambulans till Astrid Lindgren, kissprover, blodprover. Fick höra att det antagligen är virus och att de flesta barn bara får en feberkramp och aldrig mer. Skönt trodde vi, men igår var det dags igen. Ny feberkramp, ambulans och Astrid Lindgrens igen. Dagarna mellan här har han varit växelvis jättevarm och slö och ganska pigg om än inte sig själv helt.

Vi är övertygade om att vi lyckats undvika minst ytterligare 2 feberkramper genom att snabbt fått in han i ducshen och svlakat ner han samt gett alvedon/ipren i förebyggande syfte.

Ni med små som har/haft detta. Växlade även era små i temp på väldigt kort tid och flera ggr om dagen? Tempen kan stiga från 37 och strax över till närmare 40 grader på några minuter! Hur länge höll det i sig?

(¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-17 13:32
    En ny fråga. Sedan min TS har vi varit med om flertalet kramper, men undrar nu om några av er med barn som krampar kan göra det i sömnen eller är de alltid (mer eller mindre)vakna när feberkrampen kommer?
  • Svar på tråden Ni med barn som haft feberkramper!?
  • Helly78

Tips, när feber börja stiga försnabbt ska ni ge alvedon dirket så slipper barnen får feberkramper......Viktig se til de är kallt i rummet och ha bara blöja på...

Min dotter får ibland alltid feberkamper när feber stiger förfort så fort jag märker de stiger 38 ger jag henne alvedon så slipper hon kramperna...
    Feberkamper brukar visa tecken på feber stiger förfort eller så är ngt infektion ( virus) i kroppen...

• helenvaupptaget
    Vickan I skrev 2010-06-29 22:02:08 följande:

Vår son på 1½ år fick i onsdags en feberkramp. Ambulans till Astrid Lindgren, kissprover, blodprover. Fick höra att det antagligen är virus och att de flesta barn bara får en feberkramp och aldrig mer. Skönt trodde vi, men igår var det dags igen. Ny feberkramp, ambulans och Astrid Lindgrens igen. Dagarna mellan här har han varit växelvis jättevarm och slö och ganska pigg om än inte sig själv helt.

Vi är övertygade om att vi lyckats undvika minst ytterligare 2 feberkramper genom att snabbt fått in han i ducshen och svlakat ner han samt gett alvedon/ipren i förebyggande syfte.

Ni med små som har/haft detta. Växlade även era små i temp på väldigt kort tid och flera ggr om dagen? Tempen kan stiga från 37 och strax över till närmare 40 grader på några minuter! Hur länge höll det i sig?

Min son får feberkramper flera grr imånad sedan drygt 1 år tillbaka. Han får då 42 i feber och slutar att andas. I långt äver ett år kämpade vi med hans konstana sjukdommar och höga feber. Allt starta med när han fick någon massiv infektionm trodde dom när han fick massa pricker som förkortas ITP. Hans kropp slutade göra trobocyter och han fick inte gå eller röre sig utan hjälm för då riskerade han att dö och vi var isnkriva på sjukhuset några veckor. Han har magbesvär, andningsbesvär, förkylningar som gör att han svimmar och får kramper och slutar andas osv. Han är sen i utvecklingen och massa mer. Mycket krånglar med hans hälsa. Men nu börjar det gå åt rätt håll tror jag, vi har fått en del mediciner osv. Astma medicin bland annat då han har astma osv. Lycka till
  • Vickan I
    Helly78 skrev 2010-07-02 10:15:27 följande:
    Tips, när feber börja stiga försnabbt ska ni ge alvedon dirket så slipper barnen får feberkramper......Viktig se til de är kallt i rummet och ha bara blöja på...

Min dotter får ibland alltid feberkamper när feber stiger förfort så fort jag märker de stiger 38 ger jag henne alvedon så slipper hon kramperna...
    Feberkamper brukar visa tecken på feber stiger förfort eller så är ngt infektion ( virus) i kroppen...
    Alvedon hjälpte knappt sonen öht. Ipren gav dock bra verkan. Även läkarna vi träffade rek Ipren för bättre verkan mot hög feber. Febern höll i sig i 1½ v.
    helenvaupptaget skrev 2010-07-20 18:31:55 följande:
    Min son får feberkramper flera grr imånad sedan drygt 1 år tillbaka. Han får då 42 i feber och slutar att andas. I långt äver ett år kämpade vi med hans konstana sjukdommar och höga feber. Allt starta med när han fick någon massiv infektionm trodde dom när han fick massa pricker som förkortas ITP. Hans kropp slutade göra trobocyter och han fick inte gå eller röre sig utan hjälm för då riskerade han att dö och vi var isnkriva på sjukhuset några veckor. Han har magbesvär, andningsbesvär, förkylningar som gör att han svimmar och får kramper och slutar andas osv. Han är sen i utvecklingen och massa mer. Mycket krånglar med hans hälsa. Men nu börjar det gå åt rätt håll tror jag, vi har fått en del mediciner osv. Astma medicin bland annat då han har astma osv. Lycka till
    Usch då lilla killen. Vad jobbigt för er alla. Ja gud vad hemskt det är när de slutar andas. Det gjorde sonen med båda ggr och ögonen rullade bakåt, hua. Här har vi inte märkt några andra sjukdomar/symptom som tur är. Idag var vi tillbaka och gjorde EEG på hans hjärna så får vi se vad det visade.
    (¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • helenvaupptaget
    Vickan I skrev 2010-07-21 21:06:37 följande:
    Alvedon hjälpte knappt sonen öht. Ipren gav dock bra verkan. Även läkarna vi träffade rek Ipren för bättre verkan mot hög feber. Febern höll i sig i 1½ v.
    helenvaupptaget skrev 2010-07-20 18:31:55 följande:
    Usch då lilla killen. Vad jobbigt för er alla. Ja gud vad hemskt det är när de slutar andas. Det gjorde sonen med båda ggr och ögonen rullade bakåt, hua. Här har vi inte märkt några andra sjukdomar/symptom som tur är. Idag var vi tillbaka och gjorde EEG på hans hjärna så får vi se vad det visade.
    Vi ger både alvedon och ipren utan effekt. Men nu får vi ej ge ipren för hans astma. Vi ska göra en rad olika undersäkningar pga av hans symtom eller hur man säger- plus att han är sen i utvecklingen. Men vi hade lite otur bland alla utrednings remisser som skulle skickas då hans läkare gick på tjäsntledigt utan att fixa det åt oss.. Så vi får se vad som sker..

Okej när får ni svar på testerna?? Hur många feberkramper har din son haft ? Hur gamal är han ?
    :( trisst att vissa barn blir så sjuka:(
  • Vickan I

Han är precis strax över 1½ år och således ett exemplariskt skolboksexempel på när feberkramperna brukar dyka upp (om de gör det). Sonen har bara haft två fullkraftiga feberkramper som krävde ambulans. Sedan har vi avvärjt otaliga (är vi helt säkra på) då vi proppat i han ipren och duschat han kallt i förebyggande syfte när vi märkt att det är på gång. Svårt förklara, men det märks på han, inte bara att febern stiger fort, utan det är ngt mer. Sonen har haft hög feber vid ngra tillfällen tidigare också och feberfrossat en massa (väldigt likt nu när han fick kramper) och så här i efterhand inser vi att han skulle ha krampat då med, men att han var för liten.

USch kan inte föreställa mig hur jobbigt ni och er lilla kille måste ha det. SKulle vår kille vara en liten sjukling så skulle vi nog ha kramper ofta med. Hoppas de hittar ngn lösning för er och stå på er om det nu är så att ni trillat mellan stolarna med semestrar och annat.

Svaren vet vi inte hur vi ska få. Fick brev från den vårdcentral som skulle kontakta oss när de fått svaret på EEG:t och de lät meddela att de inte har tid och att de inte kan garantera oss en tid inom 4 månader!!!! Ringde dit och sa att OM EEG:t visar på något "fel" så kan de ju inte låta bli att meddela detta på minst 4 mån! Det höll kvinna med om och sa att hon skulle skriva en lapp om detta till läkaren där....Med andra ord kommer jag nog få ringa och bråka om svaret. De som utförde testet idag sade att en lkare skulle kolla på det hos dem inom två veckor och sedan skicka det vidare till VC, så får väl ringa om en tre v ungefär och börja jaga...

Hur gammal är er kille och när började han få kramper? När upptäckte ni att han var lite sen i utvecklingen?

• Bubblan2

Tack och lov, peppar peppar, har jag aldrig varit med om det personligen men jag har varit i närheten och det höll på att skrämma skiten ur mig! Och det trots att det hände inne på akuten och det inte tog många sekunder innan en drös folk var där.

När man ligger på en bår i ett hörn på akuten och hör larmet gå i ett rum och att någon, helt desperat, ropa hjälp hjälp och sen kommer en mamma utrusandes ur ett rum med ett livlöst litet barn i armarna, personalen kom farandes och tar barnet och springer vidare och ropar barnlarm, barnlarm, då är det otäkt. Helst när man har en son som såg ut att vara i samma storlek som det här barnet. När sköterskan kom och tog ur nålarna på mig så nämnde jag att jag hade sett det så han sa att han egentligen inte får säga något men eftersom jag sett det kunde han tala om att hittills hade det gått bra.

Hörde ambulanspersonalen rapportera in mamman och barnet när de kom och då hade barnet haft feberkramp hemma.

Nä hua, jag lider med er och jag hoppas verkligen det kommer att ordna sig till det bästa för er alla.

• Lundin

Det är vanligast att killar får feberkramper.
    Det du sa om att tempen stiger snabbt- det är just därför barn får feberkramper. När kroppstempen växlar för snabbt får barn feberkramp för att skydda hjärnan.
    När vårt barn fick det gav dom oss en liten utbildning om hur man ska agera sådana tillfällen.
    Har de fått kramp så har de rått oss till att ge alvedon och ipren tillsammans och göra detta hela dagen. Inte ge dem någon tablett nu och då. Alltså viktigt att ge dem en stabil dos vid rätt tillfällen under dagen.

Svalka av dem i dusch.
    Ge febernedsättande.
    Ta av alla kläder.
    Sätt kalla, våta handdukar på panna, nacke och ljumskar.
    Håll rummet svalt.

Hoppas att det känns bättre och att lillkillen kryar på sig snart!

• Vickan I
    Bubblan - Ja krampen i sig är ju en sak, även om det ser lite läskigt ut. Men det riktigt hemska är ju när de slutar andas. Det kom bara som fragda ur munnen på sonen och ögon rullade bak och så var han som en spänd båge bakåt i famn. Kan inte säga att det såg ut som ngt annat än en hemsk exorcisten utdrivningsscen från en skräckis.

Oftast går de ju bra och feberkrampen i sig är ju ofarlig, även om det inte är bra för kroppen att krampa. Snällt att de talade om för dig att barnet mådde bra, så du slapp undra.

Ja se till att ha ipren hemma och OM er lilla får hög feber så av med alla kläder direkt och duscha av barnet i svalt vatten och ge ipren.
  • helenvaupptaget
    Vickan I skrev 2010-07-21 21:43:07 följande:

Han är precis strax över 1½ år och således ett exemplariskt skolboksexempel på när feberkramperna brukar dyka upp (om de gör det). Sonen har bara haft två fullkraftiga feberkramper som krävde ambulans. Sedan har vi avvärjt otaliga (är vi helt säkra på) då vi proppat i han ipren och duschat han kallt i förebyggande syfte när vi märkt att det är på gång. Svårt förklara, men det märks på han, inte bara att febern stiger fort, utan det är ngt mer. Sonen har haft hög feber vid ngra tillfällen tidigare också och feberfrossat en massa (väldigt likt nu när han fick kramper) och så här i efterhand inser vi att han skulle ha krampat då med, men att han var för liten.

USch kan inte föreställa mig hur jobbigt ni och er lilla kille måste ha det. SKulle vår kille vara en liten sjukling så skulle vi nog ha kramper ofta med. Hoppas de hittar ngn lösning för er och stå på er om det nu är så att ni trillat mellan stolarna med semestrar och annat.

Svaren vet vi inte hur vi ska få. Fick brev från den vårdcentral som skulle kontakta oss när de fått svaret på EEG:t och de lät meddela att de inte har tid och att de inte kan garantera oss en tid inom 4 månader!!!! Ringde dit och sa att OM EEG:t visar på något "fel" så kan de ju inte låta bli att meddela detta på minst 4 mån! Det höll kvinna med om och sa att hon skulle skriva en lapp om detta till läkaren där....Med andra ord kommer jag nog få ringa och bråka om svaret. De som utförde testet idag sade att en lkare skulle kolla på det hos dem inom två veckor och sedan skicka det vidare till VC, så får väl ringa om en tre v ungefär och börja jaga...

Hur gammal är er kille och när började han få kramper? När upptäckte ni att han var lite sen i utvecklingen?

Okej men vad bra att ni har hunnit stoppa några av kramperna :) Skönt för eran lille!! :) Jag vet vad du menar.. Jag märker ibland med innan det slår till. Något syns lixom..! hehe:P

ASSÅ ska ni behöva vänta så läge :S:S Vad trisst:S Varför kan man inte få svar tidigare.... Man är ju orolig som förädlrer!!!

Min lille är snart 2.5 år hehe:) Han har haft feberkramper sedan han var 14 månader. Han har haft kanske 25 feberkramper ungefär.. Vi har fått åka amubland felra grr.. Suttit otala gånger på akuten och aldrig fått veta något.. Bara blivit hemskciakde med medicin.. osv..

Min lilla solstråle har varit unik sedan han föddes. Han grät inte ens. Alla gör inte det jag vet hehe men hursom helst så var han alltid lugn (förutom alla magknip och magbesvär) men där i mellan var han tyst och log typ=) Vid 18 mån kollen berättade dom att han är inte som han ska i språket, röelsen osv osv leken o allt.. Har haft en autism utredning sedan han var 18 mån, så snart 1 år.. Får la se vart det landar. Har träffat barn psykologer, barnläkare osv osv.. Alla säger tat han är seg, ca 1 år bakåt i sin utveckling på allt.. Och han klarar sig inte utan bollar.. Han är mycket fast vid bollar:)

Jag har autism i min släkt.. Så jag vet lite om det osv.
  • galnevale
    Helly78 skrev 2010-07-02 10:15:27 följande:

tyvärr så stämmer inte det att de slipper feberkramper.. finns ny forskning som visar att de fortfarande kan få feberkramper oavsett febernedsättande. De kan även få kramper när febern sjunker.

Min dotter hade vad de fösrt trodde var feberkramper så jag kollade upp flera gånger med läkare. dock så är det nu inte feberkramper hon har

Läste sedan om svaret på ert eeg. Vi fick göra ett när dottern haft sitt andra anfall. Men min tjej var även nästan 3 när hon fick sin första kramp. De skulle höra av sig så fort svaret kommit men det skulle ju skickas till barnläkaren på kss som skickade remissen. (hon var inlagd då remissen skrevs)
    vid eeg frågade jag när vi kunde räkna att få svar. hon tittade då på datorn och sa "hoppas ni får svar så fort som möjligt" orolig? jo men visst,

Ringde sedan efter ca 2v och svaret hade kommit men sköterskan ville inget säga men sa att hon skulle påkalla läkaren. Hörde sedan inget på ett par dagar och ringde igen och då berättade den läkaren att de sett aktivitet men mer kunde han inte säga. Jag skulle då få vänta på att läkaren hörde av sig när hon kom tillbaka i tjänst! Men min vc hjälpte mig och ringde kss och krävde att en läkare skulle ringa oss och ge besked. man var ju livrädd men som tur är var det inget jätteallvarligt men ändå.

Vår dotter har en slags godartad epilepsi-sjuka. Hennes kramper har utlösts av feber så antar att vi ska behandla det som feberkramper. dock så kommer vi även få gå upp på natten och ge alvedon vid feber.

Så ring och kräv svar!! även om det låter som din pojk har just feberkramper så är det ändå skönt att få veta.
Svar på tråden Ni med barn som haft feberkramper!?