• Calles matte

Jobbannons på engelska

En del stora företag som har engelska som koncernspråk skriver ju sina jobbannonser på engelska, är det då meningen att man skall ansöka med ett personligt brev och cv på engelska även om man vet att mottagarna är svenska?

Har hittat en annons om "drömjobbet" men är osäker på om jag skall skriva på engelska eller svenska när jag ansöker. Det är visserligen ett krav att man är bra på engelska för att få jobbet och visst har jag skrivit rätt mycket på engelska tidigare så det borde inte vara något jätteproblem att skriva en engelsk ansökan. Men samtidigt så uttrycker man ju sig alltid bäst på sitt eget modersmål och en ansökan vill man ju verkligen skall fånga de där små detaljerna som är så viktiga. Sen känns det ju rätt löjligt att jag som är svensk skall skriva till en annan svensk på engelska, men vem vet, det kanske är någon mer som skall läsa ansökan...

Hur hade ni gjort? Vad är "normalt" i ett sådant här fall?

• Svar på tråden Jobbannons på engelska
  • BillyX

Jag hade nog skrivit på engelska då annonsen är på engelska. Det är inte alls självklart att det är en svensk som läser din ansökan, ej heller kan du förlora på att visa att du kan språket ordentligt.

• Fridalusen

Jag hade ringt kontaktpersonen och frågat helt enkelt. De måste ju förstå att det inte är självklart vilket språk man ska skriva på, om de inte uttryckligen bett om ett särskilt språk.

• UpsyDaisy

Jag skriver alltid på engelska om annonsen är på engelska. Jag skriver också i brevet att jag kan bifoga en ansökan på svenska också om de föredrar. Ibland skickar jag både ock.

• sarahos

Om det inte är angivet vilket språk man ska skriva på, skriver jag alltid på samma språk som annonsen är skriven på.
    Om du verkligen skulle vara osäker så borde du som Fridalusen säger helt enkelt ringa upp och fråga. Att ringa och visa intresse innan en ansökan kan hursomhelst vara väldigt nyttigt ibland.

• Calles matte

Ok, tack för era svar! Det verkar som att det är engelska som gäller då. Glad Alternativt ringa och kolla vad som gäller.

Svar på tråden Jobbannons på engelska