• Forumvärd

Vad är din definition på mobbing?

Det är alltid lika tragiskt när det uppstår mobbing oavsett var det händer.
    Mobbing och effekten av att vara utsatt för detta skördar offer och leder till att många  dagligen mår väldigt dåligt och far illa.

De flesta av oss är nog rörande överens om att mobbing inte ska förekomma och att det är ett förkastligt beteende men frågan är om definitionen på mobbing är densamma för alla.

Vad tycker du är mobbing och vad tycker du att man bör göra när det uppstår en mobbingsituation?

• Svar på tråden Vad är din definition på mobbing?
  • slemtorsk i din bralla

Mobbing är när flera personer går samman och angriper en person för dennas beteende, åsikter eller uttalanden.

Mobbing är när denna persons försök att försvara sitt eventuellt felaktiga eller otydliga beteende trycks ned av ytterligare kritik istället för en öppenhet och förståelse för VARFÖR situationen uppstod.

Mobbing är när människor med flit övertolkar, feltolkar och vänder sig emot en person på pin kiv och får med sig fler.

Mobbing är när man förtäckt försöker att dölja sin agenda, när det är okej att själv göra fel och be om ursäkt men när någon annan gör fel och försöker förklara så stampar man ner den personen.

• Forumvärd
    slemtorsk i din bralla skrev 2010-06-30 11:47:32 följande:
    Mobbing är när flera personer går samman och angriper en person för dennas beteende, åsikter eller uttalanden.

Mobbing är när denna persons försök att försvara sitt eventuellt felaktiga eller otydliga beteende trycks ned av ytterligare kritik istället för en öppenhet och förståelse för VARFÖR situationen uppstod.

Mobbing är när människor med flit övertolkar, feltolkar och vänder sig emot en person på pin kiv och får med sig fler.

Mobbing är när man förtäckt försöker att dölja sin agenda, när det är okej att själv göra fel och be om ursäkt men när någon annan gör fel och försöker förklara så stampar man ner den personen.
    Måste det vara upprepade händelser eller räcker det med en enstaka händelse?
    Jag tänker så att många reagerar ju på att de får kritik för ett uttalande och ser det som mobbing i och med att flera t.ex medlemmar reagerar.
    Det i sig behöver ju inte vara mobbing utan det kan röra sig om att man åker på bassning för ett beteende eller en åsikt.

Hur ser du på det?
  • HellviHumle
    slemtorsk i din bralla skrev 2010-06-30 11:47:32 följande:

Det är en intressant synpunkter du har där. Tyvärr får jag inte ge exempel i tråden men har skickat inbox till FV.

Nu tycker jag att det är lika illa om personen i din sista punkt, inte ens ber om ursäkt trots att denna är överbevisad om sitt begångna fel.
    Jag är inte bara fjollig fittpappa, jag är faktabög också!
  • Elavela87

Min uppfattning av mobbning:

Verbala och fysiska attacker, hot, förnedring, påhopp, förtal, uteslutning i syfte att såra/bryta ner människan som går på. Att skada den människan så mycket som möjligt att hon/han mer eller mindre vill ta livet av sig.

• HonSomHarDetLångaStörigaNicket

När en mobb går på en person. Systematiska trakasserier alltså upprepade jävligheter från flera mot en.

• Trollmoj

Läste vad Slemtorsk i din bralla och Elavela87 skrev och tyckte det var bra men jag skulle nog vilja förenkla ytterligare och säga:

Mobbing är när flera personer systematiskt angriper en och samma person under en längre tid.

Tycker att anledning till angrepp samt vilken form angreppen tar är ointressant när man definierar mobbing som begrepp. De kan ju ta sig alla möjliga former som för den utsatta individen alla är nog så hemska.

• sstv
    HonSomHarDetLångaStörigaNicket skrev 2010-06-30 12:18:43 följande:

När en mobb går på en person. Systematiska trakasserier alltså upprepade jävligheter från flera mot en.

En ganska bra deffinition tycker jag
  • Pralin M

Eftersom jag själv blivit mobbad på min arbetsplats av EN person så motsäger jag mig definitionen av att det måste vara flera som går samman.

Elavela87 skrev 2010-06-30 12:13:35 följande:
    Min uppfattning av mobbning:

Verbala och fysiska attacker, hot, förnedring, påhopp, förtal, uteslutning i syfte att såra/bryta ner människan som går på. Att skada den människan så mycket som möjligt att hon/han mer eller mindre vill ta livet av sig.
    Denna beskrivning tyckte jag var bra!
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Man ska dock komma ihåg att flera personer som kritiserar en enda persons åsikt med argument aldrig kan räknas som mobbning, även om det är vanligt att den "utsatte" eller någon utomstående drar fram "mobbningskortet". Rena påhopp är givetvis annorlunda och innefattas definitivt av begreppet.

HonSomHarDetLångaStörigaNicket skrev 2010-06-30 12:18:43 följande:

En bra definition med en liten skillnad, det behöver inte vara flera personer som gör det. Även om det var den usrpungliga betydelse så tas det upp i både litteratur och lag (tror inte just det ordet används i lagen dock) som både enstaka personer och i grupper.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Mammatilltvåprinsar

I skolan är det upprepade trakasserier. En gång är kränkning. Det behöver inte vara flera mot en, en person kan mobba själv, även flera personer kan vara mobbade av en person.

Svar på tråden Vad är din definition på mobbing?