• Forumvärd

Vad är din definition på mobbing?

Det är alltid lika tragiskt när det uppstår mobbing oavsett var det händer.
    Mobbing och effekten av att vara utsatt för detta skördar offer och leder till att många  dagligen mår väldigt dåligt och far illa.

De flesta av oss är nog rörande överens om att mobbing inte ska förekomma och att det är ett förkastligt beteende men frågan är om definitionen på mobbing är densamma för alla.

Vad tycker du är mobbing och vad tycker du att man bör göra när det uppstår en mobbingsituation?

• Svar på tråden Vad är din definition på mobbing?
  • Semper Idem
    Lavish skrev 2010-06-30 21:35:00 följande:
    Nej då är det trakasserier. Att en lynchmobb ger sig på nån vid ett enskilt tillfälle är inte mobbing som jag ser på det.
    Jag ser inte riktigt vitsen med att skilja på dessa begreppen.
  • Lavish
    Semper Idem skrev 2010-06-30 21:38:01 följande:
    Jag ser inte riktigt vitsen med att skilja på dessa begreppen.
    Det är möjligt att åtminstone min defintion på mobbing har gått långt från ordets ursprung. Det skulle ju inte vara det första ordet det gällde för dock...
  • linas fina

Vad man kan göra åt det? Hmm ja svårt men jag tror att föräldrar har ett enormt ansvar att föregå med gott exempel och uppfosta sina barn med en tolerant syn. Det funkar inte att prata skitsnack om Maggan framför barnen och sen bli arga när de gör detsamma. 
    Att visa sina barn att det är okej att se ut och vara på många olika sätt är nog viktigt också. Samma sak där, man kan inte sitta och vara smygrasist hemma. 

• Liveit1971

Jag har för mig att Olweus definition är den som används inom skolans värld och där pratar man om upplevda trakasserier från en eller flera personer upprepat över tid. Om det är trakasserier är alltså upp till den enskildes upplevelse.

Det är dock ett tag sen jag läste igenom de böcker och föreläsningsanteckningar som jag har liggandes.

• Shadilly

Var är det tänkt att den här tråden ska leda?

Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
  • Forumvärd
    Shadilly skrev 2010-07-01 20:23:39 följande:
    Var är det tänkt att den här tråden ska leda?
    Den har inte tänkt att leda någon speciell stans. Jag blev bara nyfiken på hur andra definierade mobbing i och med att jag såg i en annan tråd att det finns många olika definitioner.
  • Shadilly

Ah okej vad synd. Jag trodde att det kunde varit ett tecken på ökat intresse från redaktionen vad gäller mobbingen på FL.

Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
  • lövet2

Enligt min åsikt är det inte mobbing om en enskild person ger sig på en annan (eller flera andra). När en person gör det, så är det trakasserier. För att vara mobbing, så krävs det att minst två personer trakasserar någon upprepade gånger.

Vad gör man åt det? Här på FL bör inlägg över gränsen förstås tas bort, men i bland räcker inte det. Varje enskilt inlägg kanske håller sig på rätt sida av gränsen, och då bör en moderator gå in och ryta i från och ev stänga tråden.

• Shadilly
    lövet2 skrev 2010-07-03 23:53:27 följande:
    Enligt min åsikt är det inte mobbing om en enskild person ger sig på en annan (eller flera andra). När en person gör det, så är det trakasserier. För att vara mobbing, så krävs det att minst två personer trakasserar någon upprepade gånger.

Vad gör man åt det? Här på FL bör inlägg över gränsen förstås tas bort, men i bland räcker inte det. Varje enskilt inlägg kanske håller sig på rätt sida av gränsen, och då bör en moderator gå in och ryta i från och ev stänga tråden.
    Men är det något ställningstagande mot mobbing man har om man ändå bara modererar inlägg som bryter mot andra regler?
    För jag har fått intrycket att FL:s redaktion anser sig ha gjort ett...
  • lövet2
    Shadilly skrev 2010-07-04 00:17:11 följande:
    Men är det något ställningstagande mot mobbing man har om man ändå bara modererar inlägg som bryter mot andra regler?
    För jag har fått intrycket att FL:s redaktion anser sig ha gjort ett...
    Jag fick inget intryck alls i den vägen. Däremot fick jag intrycket att åtminstone någon på FL ville veta vad medlemmarna tycker ...

Svar på tråden Vad är din definition på mobbing?