• parvati

Hon stjäl min semester!!

Det låter som att du och din behöver kommunicera mer med varandra, familjerådgivning?
    Sedan ingår väl hela familjens barn i sommarsemestern. Ja väljer man att leva med bonusbarn så får man lära sig att acceptera det.

• parvati
    AnnHam skrev 2010-06-30 17:55:45 följande:
    Gud vad less jag är på dessa meningar ovan ... Jag bara undrar, gäller inga vanliga regler för hur man beter sig vettigt och bra i en relation med sin (nya) partner så fort det handlar om styvbarn och ex-familjer?

Jag säger bara: Kommunikation! För MIG ter det sig HELT oförklarligt att din man inte kollar med DIG först, därefter tar det med sin 14-årings mamma. Sen blir det kanske att jämka hit och dit i slutändan ändå, men det gör ju sällan något om man bara fått vara delaktig i processen!

Jag hade blivit både ledsen och irriterad om min sambo och jag inte först hade diskuterat VÅRA gemensamma tankar och önskemål om sommaren innan han pratade med sina barns mor. Och inget blev några problem för någon i vårt fall.
    Jag menar att är man förälder eller ihop med en förälder så är det så man får anpassa sig till de år barnen är små\omyndiga så är det för alla förälder. Det låter på ts som att sonen inte är inkluderad på semestern och i livet...
    Sedan är ju ett av de stora problemen kommunikation och det kanske inte alltid är så enkelt i någon familj.
  • parvati
    TessaS skrev 2010-07-02 09:40:58 följande:
    Men det är ju inte barnet som ts måste anpassa sig efter, utan mamman och hur hon vill planera SIN semester... Jag tror inte en 14-åring bryr sig ett skit som exakt vilken/vilka veckor han/hon är hos respektive förälder. Bara att det är sommarlov och man får hänga med båda föräldrarna...
    Det är ju inte det faktum att att 14-åringen ska vara där som ts hänger upp sig på, det är det att hon inte är tillfrågad alls. Det handlar ju om hennes semester också...?
    Så om hennes mans son följer med så blir det ingen semester? Om pojken följer med till Kreta eller Gotland så blir det ingen semester? Jag blir ledsen av att tänka på barn som inte känner sig välkomna hemma hos sina föräldrar Jag tror att även 14-åringar har stort behov av sina föräldrar och att man är välkommen att följa med på semstern.
    Ja det är väl inte lätt och samsas mellan mamman och pappan kanske får man bestämma först vartannat år och sedan börja i god tid och planera sommarens aktiviteter sedan är då dessutom en bonusmamma och kanske en bonuspappa som också vill känna sig delaktiga. Bättre kommunikation och förståelse för barnens behov så blir det nog bra.
  • parvati
    TessaS skrev 2010-07-02 09:58:15 följande:
    Oj... du har verkligen inte förstått vad jag skrev... Var skriver jag att det bara är semester om inte sonen är med?
    Jag utgår från ts det är väl det vi talar om?
  • parvati
    TessaS skrev 2010-07-02 10:06:18 följande:

Japp...

och jag undrar igen, var får du det här ifrån?

"Så om hennes mans son följer med så blir det ingen semester? Om pojken följer med till Kreta eller Gotland så blir det ingen semester? Jag blir ledsen av att tänka på barn som inte känner sig välkomna hemma hos sina föräldrar "

Varken jag eller ts har sagt nåt om det... bara att man borde bli tillfrågad och få vara med och besluta om semesterplaner.

Ja man tolkar nog väldigt olika men jag förstår faktiskt inte vad ts annars skulle mena. Varför kan inte ha sin semester med alla barnen i familjen? Om ts återkommer vill jag gärna veta vad hon menar och hur hon har tänkt sig att det ska se ut.
  • parvati
    TessaS skrev 2010-07-02 10:23:18 följande:
    Men vad är det som får dig att tolka det som att hon inte tycker det är semester när bonussonen är där? Jag ser nämligen bara "gnäll" över att hon blivit överkörd gällande semesterplaneringen.
    (befogat gnäll också...)
    Men vad menar ts med att hon har semsterplaner med sina barn och de går inte att genomföa om storebror får följa med? Ja det kan ju inte du veta
    Kan inte storebror bara hänga på ?
  • parvati
    TessaS skrev 2010-07-02 10:31:10 följande:
    Fast jag ser inte det som så konstigt ändå...
    Vi kan inte åka till min mamma och bor där om min mans barn är hos oss, för vi får inte plats där helt enkelt. Och vi hade aldrig åkt till Astrid Lindgrens värld om de var hos oss (de är tonåringar och hade dööööööött av uttråkning om vi släpat dit dom, det hade varit lika stor plåga för dom som för oss...)
    Eller så kanske vi har skaffat barnvakt till vår gemensamma och har hångel-planerat en weekend på hotell...
    Finns många exempel där våra planer inte bara går att inkludera fler barn..
    Har ingenting med att vi inte vill ha dom att göra... bara att det är planerat för något annat.
    Ja det första svaret blir väl att det är bra att ha någon slags grundplanering innan 1 juli sedan f¨år man väl försöka lösa det som man får göra i alla familjer med barn med stor åldersskillnad. Gillar tonåringen att fiska? Kan man bo i en stuga utanför Vimmerby så att pappan och pojken får fisk en heldag. Är 14-åringen mogen kan han kanske välja själv om han vill följam ed till sagobyn elelr om han vill stanan i torpet. Lite problenmlösning som är svårt att se om man själv är delaktig i konflikten.
  • parvati
    TessaS skrev 2010-07-02 11:12:38 följande:
    I en "kärnfamilj" skulle det väl aldrig falla pappan eller mamman in att själv planera eller planera om semestern utan att kolla med sin partner först...? Hade du fnissat av förtjusning och bara sett möjligheter med problemlösning, om din man plötsligt beslutat sig för en fotbollssemester på egen hand nästa vecka så du får se till att anpassa dig?
    Läs mitt första inlägg där jag föreslår familjerådgivning. Så nej nu är det nog du som inte har förstått det jag har skrivit i grunden tror jag att vi menar samma sak. Men nu blir väl inte ts lämmnad ensam 1 vecka eller?

Som mycket annat i livet är det nog inte enkelt att bli bonusmamma till någon annans barn sedan är det nog helt individuellt hur duktig man är på att försöka lösa det. Men ja ska man leva som familj måste man ju försöka lösa problemen.
  • parvati
    TessaS skrev 2010-07-02 11:29:51 följande:
    Jag trodde faktiskt du skulle förstå att det var ett exempel jag gav, för att du skulle förstå att det inte är särskilt kul med partner som förändrar din semester hipphapp utan att du får vara med och besluta. Hade DU gillat om din man gjorde nåt sånt? Eller bestämde att dina barns kusiner skulle hänga med till Legoland... utan att nämna nåt för dig? (igen... det är ett exempel så häng inte upp dig på om dina barn har kusiner eller inte). Eller att han beslutar sig för att bjuda med sin ensamma mamma på er romantiska weekend när ni lyckats fixa barnvakt.

I ditt första inlägg skriver du också
    "Sedan ingår väl hela familjens barn i sommarsemestern. Ja väljer man att leva med bonusbarn så får man lära sig att acceptera det."
    Det är ju inte det att ts (eller jag) inte accepterar bonusbarnen, det är det faktum att man plötsligt inte räknas som vuxen med rätt att vara med om beslut, utan det är bara att hänga på och se glad ut.
    Oj du förstår inte och du verkar inte försöka göra det heller. Jag fortsatte på ditt exempel för enkelhetens skull Astrid Lindgrens värld hade lika gärna kunnat vara Algarvekusten elelr Kolmården.
  • parvati
    TessaS skrev 2010-07-02 11:49:14 följande:
    Vi pratar om varandra hela vägen här. Du pratade om att ts skulle bli lämnad ensam, jag tog det som en fortsättning på mitt exempel "din man sticker på fotbollsresa på egen hand". Ja ja

Är nog lika bra vi lägger ner, det kanske är värmen som ställer till det?
    Vi får vara överrens om att vi läser ts på olika sätt. Jag ser verkligen inte det hemska du ger uttryck för när du skriver om att bonusbarnet inte skulle känna sig välkommet och att ts inte accepterar barnet. Jag ser bara en sambo som blivit irriterad för att hennes sambo planerat semestern utan henne. Det hade gjort mig förbannad vare det var bonusbarn inblandade eller inte.
    Ha det bra!
    Säkert ska gå och ta ett dopp nu
    Själv har jag inga bonusbarn men har vänner som  både har bonusbarn och de som separerat från sina barns pappor de kan väl vara lika orimliga ibland tycker jag. Men jag förstår ju att det inte är lätt.

Hoppas ts och maken får till det i sommar och framförallt nästa sommar. Prata och planera i tid och kan ni inte göra det själva eller om det skär sig sig med ex-frun så ta hjälp utifrån.
Svar på tråden Hon stjäl min semester!!