• Smultron ett

Vad vet du om parabener?

Vad vet du om parabener?

Jag är den som är den!
  • Svar på tråden Vad vet du om parabener?
  • jenjen

Konserveringsmedel, ganska vanligt i kosmetika tex. Väldigt låg grad av allergiframkallande. Lite på modet nu att tycka att det är farligt och det börjar bli inne att hitta krämer etc med andra konserveringsmedel. Typ.
    Vad vet du?

• La Lola

Inget alls o jag bryr mig inte om att ta reda på något heller om de.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Smultron ett

Jag vet ingenting. Därför jag frågar
    Har googlat lite men inte fått nån klarhet.

Hårfrisörskan sa attman kune få livmoder-cancer av det.

Jag är den som är den!
  • Fru Plommon81

De ska tydligen ha hittat parabener lagrade i bröstcancerceller. Räcker för att jag ska vilja undvika dem...

• Smultron ett
    La Lola skrev 2010-06-30 20:21:30 följande:
    Inget alls o jag bryr mig inte om att ta reda på något heller om de.
    Nej jag har förstått att du inte bryr dig om nånting så varför svara?
    Jag är den som är den!
  • La Lola
    Smultron ett skrev 2010-06-30 20:22:17 följande:
    Nej jag har förstått att du inte bryr dig om nånting så varför svara?
    Va? Jag bryr mig om massor med saker.
    Jag svarade bara på din fråga såsom du hade ställt den.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Puss och Kram

Jag har läst att de är hormonstörande, men på vilket sätt vet jag inte. Ett konserveringmedel som jag ändå valt att ta avstånd ifrån.

• Smultron ett
    Fru Plommon81 skrev 2010-06-30 20:22:00 följande:
    De ska tydligen ha hittat parabener lagrade i bröstcancerceller. Räcker för att jag ska vilja undvika dem...
    Hur undviker du parabener?
    Jag har köpt ett svindyrt schampo nu utan parabener och sulfater.
    Mest för att det var miljövänligt och flaskan kunde komposteras (!!!)

Men i de produkter jag hade hemma i skåpet har alla jag kollat på parabener.
    Jag är den som är den!
  • jenjen

Jag vill i alla fall påpeka att man INTE har kunnat bevisa att parabener är skadliga på något sätt. De är bland de minst allergiframkallande konserveringsmedlen som används, och har vid ett flertal studier visats vara säkra vid de små koncentrationer som används i kosmetika och livsmedel.

Däremot finns det också studier som visar på att en del parabener (inte alla) har en del oönskade egenskaper, och att de möjligen kan ha en hormonpåverkande effekt vid väldigt höga doser. Det i sig betyder inte att de är farliga, men det kan ju vara ett tecken på att ytterligare studier bör göras, vilket också är på gång om jag förstått rätt.

• Marre79

Har ocksåhört att det ska vara hormonstörande. Undviker parabener för att jag inte vill utsätta mina barn för det.

• Puss och Kram
    Smultron ett skrev 2010-06-30 20:25:05 följande:

Jag är den som är den!
    Jag köper helt enkelt inga produkter med parabener i Jag har köpt produkter från dermanord.se och i dagsläget använder jag nästan uteslutande de produkterna... Jag läser innehållsförteckningarna ( för de har en variant av paraben med i nån produkt men ingen av de jag köpt i alla fall) Det är ingen svindyr serie i mina ögon för den är ganska dryg... Jag har undvikit mineraloljor i mina produkter i snart 10 år och då var det enkelt att undvika parabener också eftersom produktutvecklarnas filosofier går lite hand i hand... Min son har aldrig haft parabener på kroppen i form av hygienartiklar om det  inte varit nån läkemedelskräm vi använt oss av...
  • Magrat

Metylparaben är inte aktut giftig vid förtäring och är inte farlig för vattenorganismer.
    Har ingen bevisad hormonell effekt.

Butylparaben är den paraben som först bevisade hormonell effekt i djurförsök.
    Den är också giftig för vattenorganismer.

Etylparaben är inte cancerogent, inte akut giftig vid förtäring och inte farlig för vattenorganismer.
    Har en bevisad hormonell effekt i djurförsök.

Sen finns det en till som jag alltid glömmer vad den heter, men den är såsom etylparaben, inte giftig men med bevisad hormonell effekt i djurförsök.

Å andra sidan ska man tänka på att om man helt undviker parabener måste man antingen bara smörja sig med riktigt färska saker, eller använda andra konserveringsmedel - för när det gror bakterier i saker vi har på/i oss kan det också leda till besvär.

Att något kan ha hormonell effekt innebär inte att det är farligt i alla tänkbara doser. Jag använder produkter med parabener, men jag försöker att minska användandet och tänka lite extra på vad för slags produkter jag använder.

I'm not a Buffy-fan, I'm a Buffy-fanatic!
  • Pormoicheia

Utan att ha läst tråedn...

Konserveringsmedel. KAN vara hormonstörande, allergiframkallande och cancerogena. Det finns så många parabenar och vissa bör väl undvikas mer än andra. Den enda jag kanerinra mig om som man bör undvika är väl Butylparaben (om jag inte kommer ihåg fel...)

I spell like a rake because I'm in so fast in my fingers
  • Fru Plommon81
    Smultron ett skrev 2010-06-30 20:25:05 följande:

Det finns en uppsjö av ekologiska/naturliga produkter på nätet. Jag använder mestadels Dermanord till ansiktet. Till kroppen testar jag lite olika t ex 100% pure, Eco cosmetics, Logona, Lisen Organics. Det kräver lite efterforskning, ekonomi och mod att testa tills man kommer fram till vad som passar en själv. En del produkter kan dofta ganska starkt också.

Jag handlar oftast från www.eleven.se, www.hildur.se, www.softskin.se/ och ecobutik.se/
Svar på tråden Vad vet du om parabener?