Inlägg från: Lindreas |Visa alla inlägg
  • Lindreas

Skulle du acceptera att storstäda på ditt jobb inför semestern?

Vi städar inför semestern, jobbar på förskola. Jag tycker egentligen inte att det hör till mina arbetsuppgifter, men det måste ju göras... :S

• Lindreas
    Dofilus skrev 2010-06-30 23:00:53 följande:
    Det intressanta är att om man har accepterat att göra det en gång så ingår det hädanefter i arbetsuppgifterna så att om man vägrar göra det sen kan arbetsgivaren hävda arbetsvägran. (det är iaf vad en jurist som hade koll på just arbetsfrågor sa)
    Va? Är det sant? Hur kommer det sig?
  • Lindreas
    shitvadjaghatar skrev 2010-06-30 23:01:29 följande:
    Lindreas,
     jag funderade på just förskolor, att det borde vara ett sånt a rbete man får städa på.

Majsan70,
    Vad arbetar du med om jag får fråga?
    Jepp, bara att hugga i, allt ska städas, alla hyllor, väggar, varenda sabla leksak, gardiner ska tvättas och strykas, utemöblerna ska oljas in, och man ska rensa det förbannade grönsakslandet (som sen ändå inte blir omhändertaget de tre veckor som förskolan är stängd) och jag vet inte allt. (Lite bitter kanske, men bara lite...)
  • Lindreas
    Dofilus skrev 2010-06-30 23:05:11 följande:
    Lindreas: Tydligen är det så att om man accepterar något man blir ombedd att göra så accepterar man samtidigt att det är en del av ens arbetsuppgifter.
    Aha! Så om jag blir ombedd att en gång måla om personalrummet och jag accepterar det eftersom vi den veckan har lite barn eller liknande, så kan jag alltså inte vägra att måla om andra rum på arbetsplatsen när jag blir ombedd senare?
  • Lindreas
    shitvadjaghatar skrev 2010-06-30 23:09:27 följande:
    Men knorpan, ligger ni, alla i personalen på knä och rengör hjulen på stolarna eller skurar alla toaletter,tvättar alla gardiner osv?

Är överaskad att det fanns fler, när jag tänkte efter kunde jag inte se det framför mig, att folk på "icke-kvinnoställen" fick ligga skrubba.
    Hehe, jodå, alla snickare får också ligga och skrubba varenda liten kvadratcentimeter av sin byggbod inför semestern. :D
  • Lindreas
    Purpurbräcka skrev 2010-07-01 06:50:35 följande:
    Jag är städare själv, och har genom åren städat ett antal verkstads- och lagerarbetsplatser med 100% manlig personal (utom någon enstaka ekonomiassistent eller receptionist). På de ställena städade jag bara omklädningsrum, toaletter, och kontor. Resten tog gubbarna hand om. Så visst finns det män som städar sina arbetsplatser!
    Haha, när jag jobbade som städare så var det mycket roligare att städa på till exempel verkstäder än vanliga kontor, för grabbarna tyckte det var pinsamt om det var för stökigt. Toaborsten använder flitigt, till och med! (Alltså, inte av mig...)
  • Lindreas
    Rokka Jill skrev 2010-07-01 06:23:32 följande:
    När jag sommarjobbade på ett dagis, fick jag storstäda deras förråd....
    Så på dagiset där, utnyttjade de sommarjobbarna.
    Sånt där blir jag skitsur på. Vi har feriearbetare nu där jag jobbar, och det är alltid någon som tycker att de kan ju städa förråd och skrubba stolar eller bära runt på tunga möbler "eftersom de är ju karlar". Eh... Vore det inte bättre att låta feriearbetarna vara med barnen så stor del som möjligt, eftersom det är den huvudsakliga arbetsuppgiften inom barnomsorgen? Städar gör man såklart, men det ska man väl inte utnyttja grabbarna till, bara för att de råkar ha snopp? Nä, det där gillar jag inte. Snarare kan man väl se det som att när man har en sommarjobbare hos sig på avdelningen så kan en annan personal frigöras för praktiskt arbete.
  • Lindreas
    Hertha skrev 2010-07-01 09:26:56 följande:
    Fast som förälder föredrar jag utbildade, för barnen välkända, pedagoger till barnen och de outbildade feriearbetarna i förrådet  . Särskilt med tanke på att det brukar vara lite extra rörigt med personal på sommaren överhuvudtaget.

I år är det första gången som vårt barn överhuvudtaget ser feriearbetaren och det är vår granne så han är visserligen känd för vårt barn. Samtidigt vet jag hur han är, jättetrevlig och så men inte så snabb i reaktionerna  .
    Men då är ju frågan, vill man som förälder inte att det ska komma ny personal när den gamla går i pension? För att få det så måste man ju verkligen visa att arbetsplatsen är attraktiv, och inte skrämma iväg feriearbetarna genom att tvinga dem städa förråd och skrubba stolar. Feriearbetarna arbetar ju heller inte ensamma i barngruppen naturligtvis, och dessutom är inte alla pedagoger utbildade heller... ;)
  • Lindreas
    Dofilus skrev 2010-07-01 22:54:57 följande:
    "Lindreas:  Aha! Så om jag blir ombedd att en gång måla om personalrummet och jag accepterar det eftersom vi den veckan har lite barn eller liknande, så kan jag alltså inte vägra att måla om andra rum på arbetsplatsen när jag blir ombedd senare?"
    Enligt juristen så kan du inte vägra det nej.
    Det är ju bra att veta! Jag brukar inte bli ombedd att göra saker som jag känner är oacceptabla i längden, men det är alltid bra att ha lite koll. :) Tack!
  • Lindreas
    Hertha skrev 2010-07-02 06:54:53 följande:
    Fast här är våra feriearbetare 16-åringar som fått sommarjobb via kommunen. De vikarier som kommer in i övrigt är många gånger utbildade och tillhör en vikariepool, dvs de kommer hela året om. 16-åringarna kan behöva se hela arbetsplatsen så varför skulle de bli mer skrämda av städning än resten av personalen?

Tycker det är slöseri med resurser att sätta pedagoger på städning om det finns billigare och mindre utbildad precis bredvid. Däremot föredrar jag uskor och ssk till att sterilisera vårdutrymmen på sjukhus än inhoppade sommarjobbare. Känns lite som om de vet mer hur det ska göras och vikten av att inte slarva.
    Jo, hos oss är det också 16-åringar som fått jobb via kommunen, och naturligtvis ska de få se hela arbetsplatsen, vad man gör under dagarna, oavsett om det är att hämta mat eller sätta på mer kaffe i personalrummet eller vara med på samlingarna. Det jag vänder mig emot är att man många gånger låter dessa ungdomar göra allt skitjobb som pedagogerna själva inte vill göra, men som måste göras. Jag skulle själv inte vara så sugen på att utbilda mig till förskollärare till exempel om det enda jag sett av en förskola är insidan av ett förråd, eller 48 stolar som ska skrubbas och knappt träffat barnen. Städa förråd tror jag att de allra flesta 16-åringar vet hur det går till och kan utföra det, men att iaktta en pedagog "in action" har inte alla möjlighet till.
Svar på tråden Skulle du acceptera att storstäda på ditt jobb inför semestern?