Hertha skrev 2010-07-02 06:54:53 följande:
Fast här är våra feriearbetare 16-åringar som fått sommarjobb via kommunen. De vikarier som kommer in i övrigt är många gånger utbildade och tillhör en vikariepool, dvs de kommer hela året om. 16-åringarna kan behöva se hela arbetsplatsen så varför skulle de bli mer skrämda av städning än resten av personalen?
Tycker det är slöseri med resurser att sätta pedagoger på städning om det finns billigare och mindre utbildad precis bredvid. Däremot föredrar jag uskor och ssk till att sterilisera vårdutrymmen på sjukhus än inhoppade sommarjobbare. Känns lite som om de vet mer hur det ska göras och vikten av att inte slarva.
Jo, hos oss är det också 16-åringar som fått jobb via kommunen, och naturligtvis ska de få se hela arbetsplatsen, vad man gör under dagarna, oavsett om det är att hämta mat eller sätta på mer kaffe i personalrummet eller vara med på samlingarna. Det jag vänder mig emot är att man många gånger låter dessa ungdomar göra allt skitjobb som pedagogerna själva inte vill göra, men som måste göras. Jag skulle själv inte vara så sugen på att utbilda mig till förskollärare till exempel om det enda jag sett av en förskola är insidan av ett förråd, eller 48 stolar som ska skrubbas och knappt träffat barnen. Städa förråd tror jag att de allra flesta 16-åringar vet hur det går till och kan utföra det, men att iaktta en pedagog "in action" har inte alla möjlighet till.