• tjocksockan

Har du provat vitamin b5 mot acne?

Jag har just beställt och undrar vad andra har för erfarenheter. Fungerade det? Hur lång tid tog det? Biverkningar? osv...

• Svar på tråden Har du provat vitamin b5 mot acne?
  • iii
    BaraLillaIda skrev 2010-07-22 22:06:39 följande:
    Var kan man köpa dom kapslarna och vad kostar dom? Jag har problem med min hy med både finnar och pormaskar och är  villig att ge detta ett försök. Jag läste just länken men det va ju bara pulver och jag orkar inte stå och mäta och sånt.
    clearlygone.se har kapslar.
  • Emjimpa

www.nollattans.se har kapslar och pulver, just nu till väldigt bra pris :)

Det fungerar bra, men tar 1-3 månader innan bra resultat synes.

Behöver någon eller några mer information om vitamin b5 så säg till, då jag är insatt :D

• tjocksockan

Nu har jag ätit b5 i drygt 2 v. Min hy är kanske bättre men inte bra. Den är som när den är som bäst i vanliga fall. Det går ju lite fram och tillbaka. Så än vet jag inte huruvida det fungerar eller ej.

Emjimpa: Tidigare har jag läst att det ska bli bra efter bara någon vecka. Men det kan alltså ta flera månader? Jag har köpt för ca 40 dagar då borde det väl märkas om det fungerar på mig? Antar att det är olika för olika personer. Jag har väldigt stora porer och behöver bara klämma lite på huden så kommer det ut "fett" ur dem. Jag får även finnar särsklt vid äl och mens. Hade knappt finnar i tonåren...men nu när man är över trettio...
    Hur har det fungerat för dig? På vilket sätt är du insatt? Jobbar du med sånt här?

• Emjimpa
    tjocksockan skrev 2010-07-29 23:15:43 följande:
    Nu har jag ätit b5 i drygt 2 v. Min hy är kanske bättre men inte bra. Den är som när den är som bäst i vanliga fall. Det går ju lite fram och tillbaka. Så än vet jag inte huruvida det fungerar eller ej.

Emjimpa: Tidigare har jag läst att det ska bli bra efter bara någon vecka. Men det kan alltså ta flera månader? Jag har köpt för ca 40 dagar då borde det väl märkas om det fungerar på mig? Antar att det är olika för olika personer. Jag har väldigt stora porer och behöver bara klämma lite på huden så kommer det ut "fett" ur dem. Jag får även finnar särsklt vid äl och mens. Hade knappt finnar i tonåren...men nu när man är över trettio...
    Hur har det fungerat för dig? På vilket sätt är du insatt? Jobbar du med sånt här?
    Ja det är olika från person till person helt klart. Huden kan kännas lenare redan efter 2-3 veckor, men för att bli mer eller mindre fri så får man räkna med upp till 3 månader.

Det fungerar bra, och jag använder pulvret och blandar med vätska som ska dämpa smaken. Just nu sköljer jag ner det med läsk :)
  • iii
    tjocksockan skrev 2010-07-29 23:15:43 följande:

Använder du någon annan behandling samtidigt? Du kan ju kombinera det med någon acnekräm om du vill. Och skulle det behövas så kan man höja dosen av B5, det är helt ofarligt. Jag vet att det kan ta lite längre tid för vissa. Men 2 veckor är ingenting, jag tror att de flesta bara ser en liten förbättring inom den tiden.
  • tjocksockan

Jag får hålla ut helt enkelt. Jag använder proactiv samtidigt. Började med den innan och den har hjälpt men inte så att huden är fin, men dock bättre. Har kört med den kanske 2 mån.

• Faile

Hjälper det även mot grovporig hy?
    Jag har alltså inte finnar, däremot väldigt mycket pormaskar och emellanåt ful hy. Något som dök upp efter mitt första barn

Sluta jiddra, börja trolla!
  • iii
    Faile skrev 2010-07-30 09:38:08 följande:
    Hjälper det även mot grovporig hy?
    Jag har alltså inte finnar, däremot väldigt mycket pormaskar och emellanåt ful hy. Något som dök upp efter mitt första barn
    Det borde hjälpa eftersom B5 minskar fettet man har i huden. Man kan få lite torrare hud, vilket brukar medföra att pormaskar och liknande också minskar. Men ibland beror pormaskar på att man tvärtom har en för torr hud, så att huden överkompenserar genom att producera mer fett. Så du kan också prova att använda produkter för torr hud trots att huden känns fet. Det har hjälpt på mig mycket.
  • iii
    tjocksockan skrev 2010-07-30 09:34:43 följande:

Jag får hålla ut helt enkelt. Jag använder proactiv samtidigt. Började med den innan och den har hjälpt men inte så att huden är fin, men dock bättre. Har kört med den kanske 2 mån.

Är proaktiv en "riktig" acnekräm? Jag använder aberela eller basiron som komplement till B5. Ibland så glömmer jag att ta full dos B5 varje dag och det syns direkt på huden, så då sätter jag på lite basiron och höjer B5 och sen är huden fin igen efter 1-2dagar.
  • BaraLillaIda

Dom man beställer hemsidan kostar ju skjortan för bara 20 kapslar. Gå in i hälsobutiken LIFE och köp dom där istället. Jag köpte där och för 3 månader betalade jag 229 kr.

Svar på tråden Har du provat vitamin b5 mot acne?