• Liljorna

för snälla barn

Jag har två barn den äldsta en dotter på 22månader och pojk på 20dagar.
    jag har alltid ansett mig lyckligt lockad som har haft en dotter som alltid varit lugn och snäll och aldrig särskillt skrikig. 
    Eftersom min dotter varit FÖR lugn och för snäll har hon aldrig kunna "säga" ifrån ordentligt utan har kunnat gå en hel dag utan att äta eller dricka och säger inte ett skvatt om hennes blöja är smutsig. Detta har gett mig ett dilema av att folk runt omkring henne tenderar att skjuta på hennes rutiner och hela tiden anpassa henne efter sina rutiner... ja hennes pappa skjuter något hemskt på dem...
    detta resulterar givetvis i att hon äter  dårligt osv... nu har hennes lillebror kommit till världen och han är minst lika snäll.... han är 20dagar gammal och äter var 3:e timme förutom på nätterna då han äter om jag har tur 1 gång... jag får sätta alarm för att väcka honom.... är det jag som är så skadad av rutiner eller är det som jag minns väldigt viktigt att när barnen är så små som han att de äter ofta ?

• Svar på tråden för snälla barn
  • lövet2

En tumregel under den första månaden är att de ska äta minst var 4:e timme för att inte blodsockret ska hinna sjunka för lågt bl a. Vissa barn klarar naturligtvis längre tid, men det kan ju ingen veta i förväg - därav tumregeln. Så du minns alldeles rätt!

Svar på tråden för snälla barn