• Pebblas

Klyftpotatis på nypotatis?

Kan man göra klyftisar på nypotatis?

• Svar på tråden Klyftpotatis på nypotatis?
  • Barbabok

Tveksamt, men annars går ju att köpa bakpotatis som funkar superbra till det.

• Mia386

Tror inte det blir lyckat alls..
    Men finns ju fjolårets potatis kvar på sina ställen som man kan köpa ju :) 

• SilverEmma

Har jag kokta nypotatis över så brukar jag slänga in dom i ugnen dagen efter...lite olja & salt på bara. Blir jättebra!

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • Barbabok
    SilverEmma skrev 2010-07-01 10:06:16 följande:
    Har jag kokta nypotatis över så brukar jag slänga in dom i ugnen dagen efter...lite olja & salt på bara. Blir jättebra!
    Just ja, ja det blir jättegott.

Jag halvkokar dom hela med skal, på med olja, örter och salt, kör i ugnen tills dom är lagom "brunbrända", skalet blir knaprigt och potatisen mjukmosig inuti.
  • FruHH

Jag brukar koka nypotatisen, låta de kallna (för bäst resultat) och sedan smörsvänga de i stekpanna med salt och persilja. Godare än gott!!

Livet är inte de dagar som gått, utan de dagar man minns!
  • trollotta

Det går superbra att göra vanliga klyftpotatis också

• skorpionen80

Ni som säger att det inte går, hur gör ni klyftpotatis? För mig är klyftpotatis delad potatis som tillagas i ugn. Den enda anledningen till att nypotatis inte skulle funka är att den är för liten att dela, men har man de små hel ablir det riktigt gott!

• Barbabok
    skorpionen80 skrev 2010-07-01 10:11:37 följande:
    Ni som säger att det inte går, hur gör ni klyftpotatis? För mig är klyftpotatis delad potatis som tillagas i ugn. Den enda anledningen till att nypotatis inte skulle funka är att den är för liten att dela, men har man de små hel ablir det riktigt gott!
    Den är ganska stärkelserik och fastnar lätt i plåten.
  • Barbabok
    wero73 skrev 2010-07-01 10:16:19 följande:
    Den är ganska stärkelserik och fastnar lätt i plåten.
    hmm, googlade lite, verkar inte stämma. kanske nåt jag bara fått för mig?
  • levandecharader

Jag brukar slänga in de små hela och de större i halvor eller kvartar beroende på storlek. Det blir jättegott

• Lisa1976

jag gör klyftpotatis i ugnen av färskpotatis hela sommaren. Blir kanon. Blandar i lite grillolja och rosmarin och lite lök, paprika osv så blir det smaskens till grillat!!!

• MajaMi

De fastnar inte på plåten om man delar de bra och har på mycket olja :)

• Joico

Nypotatis = färskpotatis?

Urgott att göra klyftpotatis på! Eller att bara dela dom i mitten (dom är ju så små) och ringla lite olivolja och salt över. Mmmmh!!

• Ts Mamma

Jag brukar skrubba färskpotatis, lägga i en panna, ringla över olja, lite färska örter och salt och ställa in i ugnen, det blir kanon.

En annan sak vi gör ofta är samma sak fast istället lägga potatisen i folie och lägga på grillen, blir super gott!

• Mia386
    skorpionen80 skrev 2010-07-01 10:11:37 följande:
    Jag var tveksam över att det inte skulle bli gott/bra att göra i ugnen. 
    men ja, klyftpotatis är att man klyfta potatisen och in i ugnen med vad nu känner för kryddor.  
  • Zanna1983

När det bara finns massor med små färskpotatisar så brukar jag skrubba dem och lägga i dem hela i plåten med smör/olja och de kryddor jag vill ha. Blir jättegott!

• Birry
    Zanna1983 skrev 2010-07-01 13:36:52 följande:
    När det bara finns massor med små färskpotatisar så brukar jag skrubba dem och lägga i dem hela i plåten med smör/olja och de kryddor jag vill ha. Blir jättegott!
    Ja, supergott! Vi gjorde det tre gånger i rad nu i midsommar bara för att det blev så gott!

Tog ganska små, hela färskpotatisar och blandade med lite olivolja och mycket flingsalt. Tog ca 30-40 minuter på 200 grader (rörde om var 10:e minut) så hade vi supergod potatis, rekommenderas verkligen!!
  • Ylwis

självklart kan du göra det.

jag brukar ta de minsta, tvätta dem, ev dela dem, på med olja salt och lite krydda och in i ugnen!

Mamma till Alvyn 051015
Svar på tråden Klyftpotatis på nypotatis?