OBS! Jag kan INTE förmedla frågor till Nathalie, för som jag skrev "jag är rädd om" mina kontakter. Artikellänk finns dels ovan och dels i min blogg samt hos Patientföreningen för PCO och PCO-S.
Hej Liselotte!
Tack för ditt mail och att du uppmärksammat min studie. Jag har varit på semester och nu tillbaka och skall försöka svara på dina frågor så gott det går och försöka förklara mig så tydligt jag bara kan.
Jag är snart färdig gynekolog/obstetriker och dorktorand på Karolinska Universitetssjukhuset i Solna. Jag är doktorand på institutionen för klinisk epidemiologi (KEP) där jag sysslar huvudsakligen med registerstudier.
Studien, som är den största hittills, genomfördes med anledning av att tidigare studier har varit små och baserat sig på patienten från IVF-kliniken vilket medför att man inte kan studera mer ovanliga graviditets utfall (komplikationer) men man har även inte kunnat studera spontant uppkomna graviditeter utan enbart kvinor med infertilitetsproblematik. Kvinnorna i vår studie hade både spontant uppkomna graviditeter och graviditer med IVF.
1. Är PCOS en sjukdom?
PCOS är ett syndrom där två av tre kriterier (enligt Rotterdamkriterierna som antogs 2003) skall vara uppfyllda när man väl har uteslutit andra orsaker till hyperandroegnism (för högt testosteron) och menstuationsrubbningar. Syndromet är ju också starkt kopplat till det metabola syndromet (perifer insulinresistens eller diabetes, central fetma och högt blodtryck ingår i syndromet).
Bilden av syndromet kan variera alltifrån mycket lindrig till kraftig PCOS vilket innebär att en del kvinnor knappt har några besvär/problem (därmed nog även ganska många odiagnosticerade fall av PCOS) . Sammanfattningsvis har du helt rätt i att det inte är en sjukdom utan ett syndrom med varierande grad av manifestationer.
2. Är komplikationerna associerade till enbart PCOS eller övervikten?
Som du mycket riktigt observerar så är ju även många av problemen vid förlossning associerade till övervikt. Då större delen av kvinnorna med PCOS även är överviktiga så har förmodligen övervikten en stor inverkan på negativt graviditetsutfall. I vår studie har vi på grund av det stora antalet kvinnor kunna dela upp i grupper med olika BMI och titta på hur det inverkar på resultaten och den delen av analysen kommer vi att publicera under hösten och kan inte skriva något om det just nu men det är intressanta resultat. Jag kan maila dig lite senare och informera dig.
3. Metformin behandling under graviditet.
I sverige finns ingen rutin för Metforminbehandling under graviditet men det finns en del studier som har visat att det minskar förekomset av högt blodtryck och graviditetsförgiftning samt gestationsdiabetes. Jag har däremot inte sett några studier på hur Metformin påverkar fostret och skulle behöva återkomma med ett fullständigare svar på den frågan eftersom det finns oliak aspekter på behandlingen. Just nu behandlas diabetes mellitus under graviditet med insulin och inte med tableller. Står man på tabletter före graviditen blir man översatt på Insulin.
4. Information om PCOS till allmänläkare.
Tyvärr är nog allmänläkare ganska dåligt informerade och det anordnas inga utbildningar. Upplysning om PCOS är viktig då PCOS inte bara är associerat till infertilitet utan till konsekvenser såsom övervikt och dibatese pch senare senare i livet som högt blodtryck, hjärtkärlsjukdomar och livmodercancer. Jag tror att media spelar en stor för att få ut information, för kvinnorna med PCOS själva (som i sin tur kan informera sin läkare) men även för allmänläkare. Artiklar i dagspressen är ett sätt och kanske TV-reportage.
Jag svarar gärna på fler frågor om det skulle behövas och återkommer med de resterande analyserna om BMI samt Metforminbehandling och graviditetsutafll,
Trevlig sommar!
Nathalie Roos
Nathalie Roos, MD
Department of Women's and Children's Health.
Division of Obstetrics and Gynecology
Karolinska University Hospital
ordförklaring: diabetes mellitus = diabetes/ sockersjuka
Mitt ursprungliga email till Nathalie Roos:
Hej Nathalie!
Gör inget om det dröjer tills jag får svar. Vet att läkare har mycket att göra.
Läste artiklar i DN och Dagens Medicin samt hörde Magnus Hagmar på radio ang. PCOS och gravidtetskompliktioner.Jag anar att många gravida kvinnor vart rejält uppskrämda av tidningens rubrik. Under dagen 29 juni var jag dock i mariehamn så jag såge ej nyhter på tv etc. Anna Bratt, DN bad mig om hjälp att hitta någon att intervjua.
Vad jag har fått lära mig får man inte säga sjukdom om PCOS, vilket det stod att det var på DN första sida. Vad är det som gäller egentligen. Bra för mig att veta då jag ibland utbildar i PCOS som representant från Patientföreningen för PCO och PCO-S. Har ett engagemang för att öka kännedom och kunskap om PCOS, som utgår från egen erfarenhet av bemötande i sjukvården.
Vad jag mer reagerar på är att det är de överviktiga med PCOS som drabbas. Går det verkligen att säga att de här probelemen är orskade av PCOS är det inte så att det är övervikten i sig som orsakar gravidtetsproblemen. "Vanliga gravida "med övervikt och fetma verkar ha liknade problem, vad är / var i ligger skillnaden ?
Vad säger du om metforminbehandling hos kvinnor med PCOS som vill bli gravida och under gravidteten för att förebygga gravidtetskomplikationer, som havandekapsdiabetes. Finns det någon studie som visar att de kvinnorna föder mer normal stora barn och att risken för komplikationer minskar.
Jag har med hört att det är vanliga med SAGA-barn (vad står begreppet för?)hos kvinnor med PCOS och att det kan bero på en förkalkad moderkaka.
Vad behöver göra i sjukvården för att fler läkare ska förstå allvaret med PCOS och inte enbart se det som ett fertilitetproblem. Annordnas utbildningar för allmänläkare i ämnet? var i så fall.
Jag lägger gärna ut ev svar från dig i min blogg,
Trevlig sommar!
Med Vänlig Hälsning
Liselotte