• Anonym (ledsen)

Är jag en hemsk människa som funderar på att avliva hunden och ljuga?

Jag har en hund som strular mycket, han kissar inomhus och tuggar sönder saker, vi har kämpat i 2år med dessa problem och pratat med massa kursledare, gått kurser och varit på flera veterinärundersökningar utan resultat. Det sitter i psyket helt enkelt och även om det är bättre nu så är det inte alls bra.

Nu har jag även fått beskedet att han har en sjukdom som gör att så fort han visar symptomen måste han avlivas pga obotligt och han kommer lida. Jag får inte ut  något på försäkringen om det inte bryter ut.
    Detta kan vara imorgon men även om 2-3år. Vad jag läst och hört om denna sjukdom så har jag max 3år på mig med honom och det är sällan det går så lång tid.

Jag vet inte om jag orkar med detta längre och när jag fick beskedet om sjukdomen så blev jag förkrossad eftersom vi kämpat som f*n med den här hunden och ingenting verkar bli helt bra :(

Så nu undrar jag om jag är en hemsk människa som funderar på att ljuga om att symptomen börjat märkas för veterinären så han skriver att jag måste ta bort honom pga sjukdomen, jag har papper från labbet där testet gjordes som bekräftar hans sjukdom.

Han kommer utveckla sjukdomen frågan är bara när och jag känner inte att jag orkar med detta tryck från alla håll, sjukdomen, att jag inte kan lämna honom ensam hemma eftersom han tuggar sönder och kissar ner allt. Men samtidigt vill jag inte leva med skammen att jag ljög och jag kommer nog alltid må dåligt över det.

Behöver lite råd hur jag ska tänka, en spark i rätt riktning vilket håll ni än tycker jag ska gå.

• Svar på tråden Är jag en hemsk människa som funderar på att avliva hunden och ljuga?
  • asif

Frågan är om det inte är bäst för både dig och hunden att du tar bort honom redan nu. Du är ju medveten om att han har en sjukdom latent men vet inte när den bryter ut. Hur kommer hunden att påverkas av sjukdomen? kommer han ha ont eller lida av det, så hade jag tagit bort honom innan han fick lida.

• Anonym
    Hannah76 skrev 2010-07-01 11:53:33 följande:
    Varför ljuga? Det är väl bara att säga som det är?
    Nej, för om han inte har några symptom och inte börjat utveckla sjukdomen så får jag inget från försäkringen.
  • Anonym
    asif skrev 2010-07-01 11:54:38 följande:
    Frågan är om det inte är bäst för både dig och hunden att du tar bort honom redan nu. Du är ju medveten om att han har en sjukdom latent men vet inte när den bryter ut. Hur kommer hunden att påverkas av sjukdomen? kommer han ha ont eller lida av det, så hade jag tagit bort honom innan han fick lida.
    Precis så tänker jag, jag vill inte att han ska utveckla det eftersom det går väldigt fort när det börjat och han kommer må dåligt. Problemet är försäkringen, det är därför jag funderar på att ljuga så jag kan använda mig av försäkringen, har pratat med Agria och de sa att det måste börja för att det ska gälla.
  • asif
    Anonym skrev 2010-07-01 11:55:11 följande:
    Nej, för om han inte har några symptom och inte börjat utveckla sjukdomen så får jag inget från försäkringen.
    Är verkligen försäkringspengarna det viktigaste? går inte både din och hundens hälsa före?
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-07-01 11:55:11 följande:
    Försäkringsbedrägeri?

Jag hade avlivat hunden i stort sett samma stund som Jag fick reda på det här med obotlig sjukdom.
  • Trillian

Om du menar att du tänker avliva hunden oavsett och antingen ljuga för försäkringsbolaget om orsaken eller låta bli att försöka få ut något på försäkringen på hunden så tycker jag att du ska låta bli att ljuga och alltså avstå från försäkringspengarna. Det är ju trots allt inte pga av sjukdomen som du avlivar hunden.

Om du menar att du funderar över om du ska avliva hunden nu eller vänta med att avliva hunden tills sjukdomen bryter ut så är det ju svårare. Det låter inte som om ni har det så bra ihop, varken du eller hunden.

It?s not the fall that kills you, it?s the sudden stop at the end
  • asif
    Anonym skrev 2010-07-01 11:56:44 följande:
    Precis så tänker jag, jag vill inte att han ska utveckla det eftersom det går väldigt fort när det börjat och han kommer må dåligt. Problemet är försäkringen, det är därför jag funderar på att ljuga så jag kan använda mig av försäkringen, har pratat med Agria och de sa att det måste börja för att det ska gälla.
    Men du har väl provsvaren från lab på att han har sjukdomen? då borde det väl egentligen inte vara nåra problem? kolla med din vetereinär vad han säger om saken. Han är nog villig att hjälpa er att göra det som är bäst för hunden.
  • Anonym (M)

Enbart beteende-problemen är väl grund nog för en avlivning.

Spelar det någon roll om ni får ersättning eller inte? Det kan ju inte vara några jjättesummor i så fall?!!

Svar på tråden Är jag en hemsk människa som funderar på att avliva hunden och ljuga?