• lill66

porrvirus

Jag är så arg så jag håller på att spricka!! Min 17 åring har dragit hem virus på datorn genom att ha suttit och kollat på porr på nätet!!!  Just nu är jag så arg så jag kan inte prata med honom. Vet inte vad jag ska göra med skitungen!

• Svar på tråden porrvirus
  • JanaLiiN

Du är nog inte den enda som råkat ut för detta. Bra antivirusprogram behövs, och sätt upp de spärrar som går för att hindra porrtittning. Förklara för sonen att ska han titta på porr får han köpa en egen dator. Det lugnar nog ner sig ska du se. Men jag ser inte helt fram emot att själv ha tonåringar

• Lillsnufflan

Det är klart det är irriterande. Men samtidigt är det knappast förvånande, man är ju nyfiken i den åldern. På "min" tid gömde man porrtidningar under madrassen och idag porrsurfar man. Fast porrtidningarna kunde förstås inte orsaka irriterande datavirus. Det är väl inte mycket annat att göra än att blåsa datorn? Hade ni säkerhetskopierat ordentligt? Och kanske ta ett litet samtal med dig son om porr och dessa sajter. Förhoppningsvis har de redan haft ett samtal i skolan om den kvinnosyn som oftast förmedlas inom porren, hur människor exploateras inom branchen och skillnaden mellan sex i verkliga livet och i porrfilmerna. Eller så har ni haft den diskussionen tidigare. Men om inte annat kan du ju påpeka just hur virusdrabbade dessa sidor är, fast det kanske han redan har lärt sig nu "the hard way".

• lill66

Ja förhoppningsvis hinner jag lugna ner mig tills vi ses, men han kan ju glömma datoranvändande på ett tag.
    Föräldrargrupper för tonårsföräldrar vore något istället för när de är bebisar.

• Suri

Tycker lite synd om sonen ändå jag. Snacka pinsamt! Helt naturligt att vara nyfiken på porr ju, inte hans fel att ni har dåligt varusskydd. Inte hans fel att det fanns virus, det kan ju inte han veta.

• Lillsnufflan
    lill66 skrev 2010-07-01 12:32:45 följande:
    Ja förhoppningsvis hinner jag lugna ner mig tills vi ses, men han kan ju glömma datoranvändande på ett tag.
    Ligger något i det!
  • Menhir

Köp ett bra antivirusprogram och lär sonen "porr-vett" dvs inte klicka på några meddelanden och inte ladda hem program eller uppdateringar som "behövs".

Bäst är förståss om han har en egen dator. Min bärbara vet barnen om att INGENTING får laddas ner på och inga mysko sidor får man gå in på. Deras egna datorer är antagligen nerlusade med virus...

• Stealth

Och hur vet du att det är en porrsida som gett viruset? Även om det kommer upp porrsidor nu automatiskt betyder det INTE att han porrsurfat.

Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Hannah76

Hur vet du att det är hans användade som har orsakat virus?
    Har ni inget virusskydd?
    Är du arg för att han har tittat på porr?

• lill66

Han har erkännt porrsurfandet och är fullt medveten om riskerna de har både jag och skolan berättat om. Datorn har ett bra virus eftersom det är en firma dator men tydligen va det inte tillräckligt bra. Visst kan man tycka lite synd om honom för nyfikna på sex är väl alla. Men AHHH!!! Jag blir ändå arg.

• Stealth
    lill66 skrev 2010-07-01 12:48:53 följande:
    Han har erkännt porrsurfandet och är fullt medveten om riskerna de har både jag och skolan berättat om. Datorn har ett bra virus eftersom det är en firma dator men tydligen va det inte tillräckligt bra. Visst kan man tycka lite synd om honom för nyfikna på sex är väl alla. Men AHHH!!! Jag blir ändå arg.
    vaddå riskerna? Berättar man om risker med att porrsurfa i skolan? Skojjar dom? Riskerna med att använda en sökmotor då?
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • lill66

Eftersom de får låna varsin bärbar dator i skolan berättar de givetvis hur den ska hanteras. det är väl inget konstigt.

• Stealth
    lill66 skrev 2010-07-01 13:00:17 följande:
    Eftersom de får låna varsin bärbar dator i skolan berättar de givetvis hur den ska hanteras. det är väl inget konstigt.
    Så ingen bör porrsurfa eftersom det innebär risker då eller´hur löd den informationen?
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • lill66

Jag va inte med på informationen men förhoppningsvis förstår du att det gällde hur man hanterar andras egendom, inte bara porr utan annan hantering också.
    Jag bryr mig inte om vad du använder din dator till, men om man lånar andras saker ska man hantera dem väl, speciellt om det är någon annan som får betala för misstagen.

• Stealth
    lill66 skrev 2010-07-01 13:12:13 följande:
    Jag va inte med på informationen men förhoppningsvis förstår du att det gällde hur man hanterar andras egendom, inte bara porr utan annan hantering också.
    Jag bryr mig inte om vad du använder din dator till, men om man lånar andras saker ska man hantera dem väl, speciellt om det är någon annan som får betala för misstagen.
    Fast du inser väl själv att virus är något man kan dra på sig även med normal och aktsam internetanvändning? Eller från USB minnet från din vänninna med stick-mönster?
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Stealth
    lill66 skrev 2010-07-01 13:23:07 följande:
    *Suckar* Surfa på lilla du.
    Jag jobbar dagligen med IT säkerhet och rensar datorer från virus och skit så jag är verkligen förundrad över hur 1800-tal vissa saker är. Det är inte mig det är synd om här, så lilla du tänk på ordvalen.
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • LillaTanten
    lill66 skrev 2010-07-01 12:32:45 följande:

Det finns! Kolla med din kommun, det brukar vara de i samarbete med skolor/fritidsgård/socialförvaltning som håller i sådant.

Jag förstår din spontana irritation - det är så ooooonödigt, men som nån annan sa; virus kan komma precis var som helst ifrån - jag fick det på Facebook tex...

Försök - om du kan - att skilja på porrtittandet och oaktsamheten, det är två helt olika saker som du förmodligen som mamma har två helt olika känslor inför?

Man blir som man umgås - är jag otrevlig kan det mycket väl vara ditt fel!
  • EttLångtOchJolligtNamn
    lill66 skrev 2010-07-01 12:48:53 följande:
    Okunskpen är skrämmande.

Bara för att datorn har ett antivirus som följde med den från datortillverkaren betyder inte att det är bra...

Jag kan rekomendera att du laddar hem AVG Free eller köper eset Nod32. Dom har jag alldrig haft några som helst bekymmer med, även Norton Gaming Edition 2009, det är det besta antivirus jag har haft. (Även om Nortons tidigare produkter har varit skit så har dom verkling shapeat upp sig på senare tid :O)
  • Kimimaro

han har tydligen inte lärt sig att porrsidor på internet innehåller trojanska hästar. jag hade en datakunskapslärare som lärde oss om olika virus och vart man kan få dom.

Svar på tråden porrvirus