• Brainstorm

Vågar jag sluta med Trombyl?

Jag har ett barn född -07. Därefter har jag haft 3 missfall. Jag blev sedan gravid igen och fick då Trombyl utskrivet som jag har ätit hela graviditeten och meningen är att jag ska sluta med den idag på dag 36+0. 

Jag känner mig lite orolig över att sluta med medicinen. Tänk om det innebär att min kropp stöter bort moderkakan eller något. Jag är livrädd att något ska hända bebisen i magen.

Någon här som har ätit Trombyl av samma orsak och kan berätta hur det var när ni slutade med medicinen i slutet på graviditeten?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-01 12:43
    Skulle ni också sluta med medicinen på dag 36+0. Om inte, när slutade ni?
  • Svar på tråden Vågar jag sluta med Trombyl?
  • Strawberry3

Trombyl som är blodförtunnande har du ätit för att man tror att det minskar risken för bildning av mikroblodproppar i moderkakans blodkärl. Förmodar att du ätit lågdos (75 mg). I bl.a. den studie som pågår ( http://www.stiftelsenfokus.nu/arkiv/2008/missfall.html ) tar kvinnorna sitt piller t.o.m. v 36+0 precis som du gjort. Som längst kan man ta trombyl till 36+4 för det tar ca 10 dagar = så länge som en genomsnitts blodplätt lever, att gå helt hur kroppen. Då är man i 38+0, d.v.s i teorin redo för förlossning. När det är dax för förlossning bör man inte gå på blodförtunnande längre (eftersom man ju blöder lättare).  Har själv ätit trombyl efter tre upprepade MF, min läkare ordinerade mig då trombyl t.o.m. v 9+0 eftersom jag haft tidiga MF och moderkakans kärl borde vara anlagda och fungerande till dess tyckte han. Dock forsatte jag på eget bevåg med trombyl ungefär t.o.m. v 24+0, då jag valde att sluta pga att jag var tvungen att ta annan medicin och jag inte ville hålla på med trombylen samtidigt.. Är idag i vecka 34+0 och allt har hittills gått bra.

• Brainstorm

Tack för ditt svar!
    Mina missfall var också tidiga v 5-8. Jag bad själv om Trombyl när jag blev gravid igen då jag hade läst om studien som du skriver om ovan. Jag frågade min läkare vad som händer om förlossningen börjar under tiden jag äter Trombyl. Jag fick som svar att jag då skulle komma in till förlossningen och få s.k motmedicin mot Trombyl och att det inte var något att oroa sig för. Jag hade inte en tanke på att jag skulle känna oro över att sluta med medicinen så jag frågade aldrig läkaren om jag kunde äta hela graviditeten. Eftersom man kan få motmedicin så vill jag inte riktigt sluta medicinera. Jag vet ju inte när förlossningen kommer igång. Jag kanske går långt över beräknad tid. Jag tog en tablett idag också och så får jag försöka få tag i läkaren och fråga om detta.

• Brainstorm

Jag hittade precis en tråd här på familjeliv där det framgick att även barnet får ökad risk för blödning när man äter Trombyl och att man både för mor och barns skull ska sluta i v 36+0. Då får det vara den sista tabletten jag tog idag. Om jag börjar nojja över barnets hälsa så får jag helt enkelt ta kontakt med mödravården och be dom lyssna på barnets hjärta eller göra ett ultraljud för att se att allt är bra.

• ELCB

Hade oxå 3 tidiga MF och fick börja med trombyl! Va oxå jättenervös när jag skulle sluta med dom i v 36... Pratade med min BM+ läkare om detta och dom sa att fick fortsätta till v 39 om jag ville men påminde mej om blödningsrisken. Slutade ändå med dom i v 36 och det gick bra!
    Under förlossningen i v 41 fick jag dock stora bristningar och blödde kraftigt, förlorade nästan 2 liter blod (trombylen hade ju gått ur kroppen så det berodde inte på dom)! 
    Men det var ju tur att jag slutade med trombylen i tid annars hade jag antagligen förlorat ännu mer blod!

Är nu i vecka 39 med mitt andra barn och slutade återigen med trombyl i v 36, lite nervöst även denna gång, men med förra förlossningen i minnet så va det ändå inga problem att sluta med dom!

Lycka till med kommande förlossning!

• 123Vissla

Jag äter trombyl och har fått order om att sluta med dom i v.36+0..

Mamma till världens bästa Ella!
Svar på tråden Vågar jag sluta med Trombyl?