Bamyl?
Vet att man kan ta barnalbyl eller liknande för att lättare bli gravid och minska risken för proppar då det förtunnar blodet. En vän pratade om bamyl, någon som vet något om det? Hur mycket man ska ta och när?
Vet att man kan ta barnalbyl eller liknande för att lättare bli gravid och minska risken för proppar då det förtunnar blodet. En vän pratade om bamyl, någon som vet något om det? Hur mycket man ska ta och när?
Man ska inte ta det utan läkares ordination eftersom det är blodförtunnnande och kan i vissa fall orsaka missfall.
Helt tokigt att de inte vill ge dig något innnan v.10. De som på egen hand doserar låg dos acetylsalisylsyra (ca 75 mg/dag) börjar ofta med detta redan vi ÄL eller så fort de testat positivt. Man skall naturligtvis alltid följa läkarens råd men t.ex. kan man ta en fjärdedels tablett Albyl minor ,250 mg (barnalbyl likande bambyl) som motsvarar en dos på 62,5mg/dag (250/4). Eller annan receptfri värktablett, delad så att dagsdosen blir motsvarande mängd ASA (asetylsalicylsyra). De fragminsprutor du ändå skulle få senare är mycket kraftigare blodförtunnande än vad ASA-preparat är. Det pågår bla. en studie om hur man tror att en låg dos ASA kan förhindra tidiga MF. http://www.stiftelsenfokus.nu/arkiv/2008/missfall.html
Du vet väl också att det finns en tråd med många kloka "gummor" och goda råd för de som haft MF här på FL. Skall se om jag kan leta upp den.
Här kommer den, du är inte ensam!
www.familjeliv.se/Forum-11-261/m51510686.html
Har idag tagit 1/4 albyl minor (lite svårt att dela då jag inte hittade på tablettdelaren), hur länge kan eller ska jag ta dem? Ska jag fortsätta om jag får mens? Eller göra ett uppehåll, ska jag trappa ned då isf & hur?
puff i hopp om svar
Om du får mens gör uppehåll till nästa ÄL, onödigt att käka piller i onödan så att säga. De som blir gravida doserar som längst t.o.m. v 36+4. Detta för att effekten av ASA tros kvarstå ca 10 dagar, lika länge som blodkropparnas medellivslängd. 36+4 + 10 dagar = 38+0, alltså fullgången graviditet. Då bör man sluta eftersom man helst inte skall stå på blodförtunnande vid förlossningen. De finns dock de som slutar med ASA tidigare, min läkare ordinerade mig t.ex. trombyl tills 9+0 men då har jag bara haft mycket tidiga MF innan. Jag forsatte dock med egenmedicinering efter detta.
Vill bara säga att du kan ju alltid gå in och läsa i MF tråden oxå utan att ge dig till känna om du vill vara anonym
Tack =) då vet jag då fortsätter jag & gör uppehåll om mensen kommer. Jodå jag kikar in & lusläser tråden emellanåt men jag kan ju inte fråga om jag undrar något eftersom jag vill vara anonym. Fortsätter fråga i denna tråd isf =)