• Enanki

Barn på balkongen?!

Jag och min sambo tycker inte lika vad gäller om våran son får gå ut på balkongen eller inte, jag tycker absolut INTE att han får vara där medans min sambo lät honom vara ute där med sin snart åttaåriga storasyster (Vår son blir två år i höst)

Jag blir livrädd och då blir min sambo arg på mig och tycker jag är löjlig.. vi bor på tredje våningen så om han ramlar ner så skulle han nog dö..

Det står inget därute förutom ett bord han antagligen inte kommer upp på och att han skulle ta sig över räcket är väl 1% av 100 typ.. men tänk om hans storasyster lyfter upp honom.. eller så får dom med sig något ut som han kan ställa sig på.. jag vet inte..

Hur ska jag få honom att förstå att  det KAN hända något?

• Svar på tråden Barn på balkongen?!
  • Enanki

Jo men har man inte uppsikt kan dom bära ut något iaf.. när jag kom på dom stod han i köket och diskade..

• Enanki

Saken är också den att hon glömmer bort sig heeela tiden.. om vi sagt åt henne något hon inte får göra så händer det att hon gör det efter en lite stund iaf.. tror hon har lite koncentrations svårigheter.. 

• Enanki

Mm, men jag tycker helt enkelt att våran son inte ska vara på balkongen.. och kanske just därför att min sambo är ouppmärksam själv..

Balkongen är ca 1 gånger 1 meter bara.. kanske lite större.. men vi är aldrig därute och därför städas det inte där heller så det är lortigt på golvet.. jag menar varför ska han envisas med att låta barnen vara där när han vet att jag mår dåligt av det..  

• Enanki

Och varför ska man lägga så stort ansvar på ett barn? 

• Enanki

Seriöst, är det bara jag som inte vill ha min ettåring på balkongen utan vuxen?

• Enanki

Fast som jag skrev tidigare så är hon inte så bra på att lyssna.. och hon är väldigt impulsiv av sig

• Enanki

Nej jag vet ju att risken inte är så stor att han tar sig över själv, fast han är ju snart 2år.

Men tänk om storasyster får för sig att lyfta upp honom för att hon vill visa något utanför.. eller om hon kanske vill springa på toa och glömmer av att balkongdörren är öppen.. då kan han lätt hämta något att stå på på kort tid..

Jag blir alldeles förkrossad när jag tänker på allt som kan hända, och så blir jag arg sedan när min sambo blir sur och säger att jag är löjlig liksom.. :( 

• Enanki

Nej, nog förstår hon att det är farligt för henne att sätta sig på balkongräcket.. hon är inte dum heller.. 

Men samtidigt förstår hon väl inte att lillebror inte förstår hur farligt det kan vara.. 

• Enanki

Jag tänkte att om det var många som reagerade här så skulle jag visa honom att det inte bara är jag som är löjlig..

• Enanki

Jag förstår inte vad det du inte förstår lokisse?

Att hon är impulsiv, kanske lämnar honom för att gå på toa, glömmer bort att pallen hon tog ut för att sitta på kan lillebror ställa sig på sedan? Allt möjligt kan hända, även fast jag vet att risken inte är så stor så KAN det hända!

Att hon skulle sätta sig på balkongräcket skulle vara direkt livsfara och det förstår hon, men inte indirekta faror som kan vara både det ena och det andra..

• Enanki

Ok, jag kan ge ett exempel på att hon inte lyssnar ordentligt vad gäller lillebror eftersom det är flera som tycker att man kan lämna över ansvaret på henne..

Vi har en sådan där stång i en dörröppning man kan dra sig upp i för att träna armarna, för att hon ska nå måste hon stå på en pall och vi har sagt att hon absolut inte får vara där och hänga och hoppa ner när lillebror är därunder för hon kan göra illa honom när hon ska ner, har nästan landat på honom en gång, men vänder man ryggen till är hon där iaf och lillebror under.. så jag VET att man inte kan lita på henne vad gäller sådana saker..

Jag vill ta ner den där stången också för att  hon inte lyssnar, fast den är iaf inte livshotande som balkongen är.

• Enanki

Och du är en biomamma som har barn som har en elak bonusmamma va? lokisse

• Enanki

Okej man kan ju alltid anta en massa saker i de här trådarna och du verkar ha dålig erfarenhet av bonusmammor, eller? eller ansträng dig inte att svara förresten

Om det är min biodotter eller inte hör inte hit, det är inte det tråden handlar om så lägg ner det där tack!

• Enanki

Vad lycklig du måste vara som löste världens mysterium, hahaha :D

• Enanki

Men lyckliga du, detektiv och blir aldrig kränkt :D Bra där! Och om du tror att jag är kränkt så trodde du lite fel, men nu vet du iaf det :) Tycker bara det  är så onödigt att byta ämne när tråden handlar om det är farligt för barnen på balkongen eller inte..

• Enanki

Om du har lässvårigheter är jag tacksam om du lämnar tråden, orkar inte förklara om en massa ggr vad jag skrivit förut som tex jag kom hem, barnen på balkongen i vardagsrummet och sambon i köket och diskade..

• Enanki

Varför är du intresserad av mina familjemedlemmar? vill du veta om jag är ett bonusbarn också eller om min sambo har skilda föräldrar? jag kan ju dra upp hela min livs situation här för folk är uppenbarligen intresserad av sådant för att bedöma om det är farligt för barn på balkonger eller ej.. suck..

• Enanki

Skönt att jag fått lite fler svar nu :)

Jag vill ha det som en liten regel att de inte ska vara där alls utan att vi är i närheten och kan se vad som händer, ska försöka banka in lite vett i sambon också :) Det är så jobbigt att gå till jobbet och undra vad som kan hända här hemma när inte jag är med.. vill ju att han ska förstå min oro =/

Svar på tråden Barn på balkongen?!