• kita

Någon som vet något om rasen Cockerpoo?

Ska ev köpa en Cockerpoo men jag vet faktiskt inget om dom,hur är dom i temperamentet,hur är dom med barn o andra djur,hur är deras päls,har fått för mig att dom inte fäller,hur höga är dom som vuxna.Står tyvärr ganska lite om dom på nätet.

• Svar på tråden Någon som vet något om rasen Cockerpoo?
  • hmcc

Det är en blandras.

Ingen vet nåt om hur dom blir då dom kan bli 100% pudel eller 100% cockerspaniel ...och allt därimellan.

Du vet aldrig om dom kommer fälla eller inte, pudeln fäller inte men spanieln gör det och ingen kan veta hur dom blir.

Ingen kan veta vilken mentaliet dom får så det är en grisen säcken chansning.

• Amy1983
    hmcc skrev 2010-07-01 19:51:53 följande:
    Det är en blandras.

Ingen vet nåt om hur dom blir då dom kan bli 100% pudel eller 100% cockerspaniel ...och allt därimellan.

Du vet aldrig om dom kommer fälla eller inte, pudeln fäller inte men spanieln gör det och ingen kan veta hur dom blir.

Ingen kan veta vilken mentaliet dom får så det är en grisen säcken chansning.
    kan bara hålla med. skaffa hellre antingen pudel eller cocker spaniel men läs först på raserna. hade nog inte velat rekommendera pudel som förstahund om man inte vet helt säkert vad man gör för det e rätt vassa och mycket intelligenta hundar.
     Cocker spanieln vet jag inget om
    Välkommen Hannah, Kl 18.08, 2010-06-23
  • solskina

Ja det är en blandras men dom finns med i bonniser ena hundras bok. Det kan ju göra att vissa tror att det är en ras.

För 12-13 årsedan dök den upp. En test gjordes, genom att para cockerpoo med cockerpoo. Det ska kunna ske i 5 led och bli bra av kommor. Det lyckades inte och rasförsöket lades ner.

Samma sak med schabradoren.

Men hittar du en korsning i första led så kan du få en bra familjehund. Det är när man korsar balndras med blandras det går snett.
    Med en blandras menas att den inte har skk stamtavla.

En blandras hund ska inte kosta särskilt mycket, ungefär hälften av priset för en pudel eller cocker alltså.

Cockern är en fågelhund ,jagar fågel! Pudeln är en vatten hund, hämtar fågel i vatten.
    Så du kan få en hund som jagar allt även i vatten. MEN den kan då även lämpa sig till jakthund.

Från början var målet med både cockerpoo och schabradoren densamma. Att få en bra arbetande hund inom omsorgen. En hund som var lätt skött genom pälsen och lagom stor för synskadade. Men främst till rullstolsburna. Dom kunde med lätthet ha hunden i knät om det behövdes.

Men det finns en anledning att det las ner som sagt var.

• hmcc

När man blandar hundar så är det sällan dom bästa föräldrana man avlar på.

Pudeln har en FRUKTANSVÄRD päls så får den pudelpälsen så är det till att trimma, trimma och trimma för att den inte ska tova ihop sig.

Fördelen med att köpa en renrsig pudel eller cocker är att du får uppfödare som kan rasen och vet hur den ska skötas.
    Om dom inte har koll själva har dom ett stort kontaktnät.

Dom som föder upp cockapooh är folk som har en "snäll" hund och tycker det är gulligt med valpar och tar en kull, dessutom är det lättflörtjänta pengar så vad kan gå fel.

Visst finns det oseriösa uppfödare på renras också men får SKK reda på det blir dom utkastade ur SKK fortare än kvickt...blandrashundar har ingen som skyddar deras väl och ve utan kan stå som valpmaskiner och så länge det finns efterfrågan så fortsätter aveln.

• Lathundarna

Min brorsas granne har en sån, och herrejisses... Den ser inte klok ut. På nåt underligt vis har frambenen blivit kortare än bakbenen, den är stirrigare än nån hund jag någonsin träffat och skäller på och jagar skuggor. Pälsen blir tovig grymt lätt och den rakas ner med jämna mellanrum. Långt ifrån den "trevliga, lugna, snälla hund" som 'uppfödaren' lovat eftersom den kom från så snälla och underbara föräldradjur.

Så jag håller med ovanstående - köp antingen cocker eller pudel, inte ett mellanting.

• hundpuss

Cockerpoo är ingen ras, det är ett hittepå för att avla konstigt och tjäna pengar på det.
    Det är därför du inte hittar mkt info när du googlar, för den rasen finns inte.

• Maria 423

Jag har tagit över en omplaceringshund som var 3 år när jag fick henne. Det är en cockerpoo. Hon är en lydig, lättlärd och kelig hund. Hon är mycket tydlig i sitt kroppsspråk och är smart och har gärna egna idéer. Hon är mycket tystlåten och fäller inget hår, älskar cirkustrick. Hon är lugn och leker gärna soffpotatis.

Hon följer gärna med överallt, lös som kopplad sticker hon inte iväg även om något spännande korsar ens väg.

Nackdelen (om man nu tycker att det är en nackdel) är att hon är reserverad, eller kanske hellre ointresserad, av andra människor och hundar. Hon väljer noga ut vilka som förtjänar intresse, men då är hon väldigt kärleksfull i stället. Hon kan vara lite ängslig av sig i bland.

Både cocker och pudel har en tendens att få problem med svampinfektioner i öronen och en mix av de båda blir inte bättre... Det är mycket viktigt att hörselgången hålls fri från hår och att man har koll på detta.

• CockerpooCarro

Mina föräldrar har en underbar Cockerpoo!!!! 78% pudel och 22% cockerspaniel. 

Världens bästa hund! Älskar blandningen! Jättetrevliga i temperamentet, glada, lek och kärleksfulla. Lydiga och smarta. Jättebra familjehund som älskar att gå promenader, springa med i löparspåret, leka, göra trix och att bara mysa i soffan!!

Min mor som är pälsallergisk, har inte kunnat vara nära hundar tidigare. Hon har inga problem med Cockerpooer, hon gosar med henne, pussar och kramas. Dem fäller inte och är nästintill "luktfria".

Den enda nackdelen är att man får kamma och klippa hunden ca var 6:e vecka, om man vill hålla den lite kortare. Men det är det värt!    

Vänner, bekanta och främmande alla blir förtjusta i våran underbara Cockerpoo. Vi känner en annan Cockerpoo i trakten, han får vara med husse i affären han äger. Många av kunderna kommer till butiken bara för att träffa hunden. 

Kan verkligen rekommendera denna blandning! Jag kommer absolut köpa en Cockerpoo när jag får tiden att räcka till.

Glöm inte att hunden blir vad man gör den till!!

• Dexter dot com

Eftersom cockerpooh kan vara en blandning mellan alla 4 pudelstorlekarna och amerikansk/engelsk cocker så kan man omöjligt säga vilken storlek och vilket temperament det blir då det skiljer rätt rejält mellan amerikansk och engelsk cocker.
    Har du tur får du en trevlig social hund med lockig lättskött päls och har du otur får du en jaktidiot med skärpa och envishet och en ullig päls som tovar ihop sig på några dagar.
    Jag har träffat många trevliga cockerpooh men då är ägarna väldigt aktiva med hundarna och kör både lydnad,apportering och spår.
    Tänk på att båda raserna har problem med PRA så köp ingen valp efter icke ögonlysta föräldrar och leden bakåt för så skoj är det inte att stå med en blind hund.

• ingeborg34

Klart att det finns trevliga individer av "rasen" men varför man skulle vilja korsa de två raserna förstår jag inte...

• LMB

Hej på er ! Jag söker  med ljus och lykta efter en cockerpoo,har haft en  renrasig  (som så många tycker är viktig) Welsh Springer spaniel .Hon var underbar på alla sätt. Men vill nu ha en mindre hund.

Söker nu en Cocker poo pga av att den är mindre ,har cockers charm blandat med pudelns storlek och päls och lynne..Gillar den mixen  helt enkelt.  Så tycker det där med ras snack är lite överdrivet .Helt och hållet på vilken hund du får kan bli fel även om den är renrasig ..... Har hört att blandisar håller sig friskare ./LC

• exiteme

Kolla upp säljaren noga. Finns de som tar valpar trots problem. En vän köpte (ovetandes) och deras hund är allergisk mot i princip allt och vid två års ålder fick den starr. :/

• GrodanHopp

LMB: Hur ska du veta vilka egenskaper som nedärvs? Det är ingenting man kan välja själv.
    Att blandraser är friskare. Friskare än vad? Och vilka tester är gjorda på bakomliggande led?

• Dexter dot com
    LMB skrev 2014-05-13 11:52:10 följande:
    Hej på er ! Jag söker  med ljus och lykta efter en cockerpoo,har haft en  renrasig  (som så många tycker är viktig) Welsh Springer spaniel .Hon var underbar på alla sätt. Men vill nu ha en mindre hund.

Söker nu en Cocker poo pga av att den är mindre ,har cockers charm blandat med pudelns storlek och päls och lynne..Gillar den mixen  helt enkelt.  Så tycker det där med ras snack är lite överdrivet .Helt och hållet på vilken hund du får kan bli fel även om den är renrasig ..... Har hört att blandisar håller sig friskare ./LC
    www.cockerpoosverige.se/

Kolla här efter uppfödare.
  • Jemp

Att blandraser är friskare och att hundar blir vad man gör dem till måste vara två av de största myter som finns...

Svar på tråden Någon som vet något om rasen Cockerpoo?