• Maline85

Lactulos. verkningstid??

Min son på 5 månader har blivit fruktansvärt hård i magen !!!
    Får kämpa i timtal för att lyckas få ut som en liten tärning, ibland lite mera men de är som en pinne bara :(
    Han har ätit katrinplommon, aprikos,päron och även nu lactulos i 3 dagar.
    Hur lång tid har det tagit för era små innan det verkat??

han blir gasig utav det också så han vekar besvärad utav att få äta de också ... svårt :(

Miliam
  • Svar på tråden Lactulos. verkningstid??
  • Mamma till Simon

inte svar på din fråga men läste i en annan tråd att man skulle lägga 2msk linfrö i 2½dl vatten över natten och så gör du välling av det vattnet på morgonen, det skulle tydligen vara väldigt effektivt mot hård mage. (Du ska alltså sila bort fröna innan du gör välling av vattnet)

Simon-Ludvig-Molly
  • Agnes72

Har en pojke på 2,5 år som har och har haft stora bekymmer med magen sen han var ett par månader.

Minns inte helt hundra, men jag tror att det tar ca 5-6 dagar (om man inte alls ätit laktulos tidigare). Biverkningarna som gasighet kan ta över ca en vecka innan det ger med sig. Barnet kan även känna sig uppblåst, illamående.

• Maline85
    Mamma till Simon skrev 2010-07-01 21:11:42 följande:

inte svar på din fråga men läste i en annan tråd att man skulle lägga 2msk linfrö i 2½dl vatten över natten och så gör du välling av det vattnet på morgonen, det skulle tydligen vara väldigt effektivt mot hård mage. (Du ska alltså sila bort fröna innan du gör välling av vattnet)

Läste också det :)
    Tänkte testa de sen om de här inte funkar, vill inte göra för mkt på en gång. Kan ju blir för mkt för lille magen.
    Miliam
  • Maline85
    Agnes72 skrev 2010-07-01 21:11:46 följande:

Har en pojke på 2,5 år som har och har haft stora bekymmer med magen sen han var ett par månader.

Minns inte helt hundra, men jag tror att det tar ca 5-6 dagar (om man inte alls ätit laktulos tidigare). Biverkningarna som gasighet kan ta över ca en vecka innan det ger med sig. Barnet kan även känna sig uppblåst, illamående.

Okej. Skönt ändå att de kan ta lång tid, för ja är så rädd att de inte ska funka.
    Håller tummarna och håller ut lite till :)
    Han bajsar ju lite men de är hååårt och är jätte jobbigt för honom !!
    Miliam
  • Pumpkin

Konstigt, när jag tar Lactulos själv så tar det max en halvtimme innan jag måste gå på toaletten. På sonen verkar det också verka rätt snabbt, åtminstone samma dag (beroende på mängd Lactulos förstås).

Ger man kontinuerligt en gång om dagen så minskar gasigheten inom en vecka oftast, så det går över!

• Maline85
    Pumpkin skrev 2010-07-01 21:21:50 följande:
    Konstigt, när jag tar Lactulos själv så tar det max en halvtimme innan jag måste gå på toaletten. På sonen verkar det också verka rätt snabbt, åtminstone samma dag (beroende på mängd Lactulos förstås).

Ger man kontinuerligt en gång om dagen så minskar gasigheten inom en vecka oftast, så det går över!Han får abra 2.5 ML nu ... Bvc sa att jag skulle ge det en vecka.
    Får se om de händer nåt. Hoppas !! Tycker synd om homom :(
    Miliam
  • pigglet

Många barn reagerar supermycket på kiwi. Blir rena soppan... Testa försiktigt, han är ju så liten också. 1/2 kiwi räcker för att slå ut magen på våra barn.

• Maline85
    Pumpkin skrev 2010-07-01 21:26:40 följande:
    Vi ger också 2,5 ml till vår son nu, han har haft lite kämpigt med magen den senaste veckan. Verkar vara på rätt väg *peppar peppar*

Hoppas det blir bättre snart för din son också, det är ju så jobbigt att se när de kämpar och har ont
    Ja de är ju s jobbigt för dom :(
    Man vet ju själv hur de kan vara ... stackars små :(
    Jaa jag hoppas verkligen de släpper snart !!
    Miliam
  • fröken argbigga

För vår dotter funkar laktulosen mer som en underhållande grej för magen. Den löser liksom inte upp den riktigt hårda proppen utan då behövs ett lösande lavemang först. Vi har gett lavemang(resulax) först för att få loss förstoppningen och sen gett laktulosen varje dag mer i förebyggande syfte. Ofta räcker det med att föra in resulaxpipen för att bajset ska komma. 

Konstigt nog så funkar laktulosen på nån timme eller så när jag tar den, blir som laxerande även fast jag bara tar 10ml. På dottern har jag aldrig sett den effekten fast hon fått 7ml. För henne blir det mer att hon kan bajsa en gång om dagen, fast inte löst. Beror kanske på ens mage?

Svar på tråden Lactulos. verkningstid??