• Maline85

Lactulos. verkningstid??

Min son på 5 månader har blivit fruktansvärt hård i magen !!!
    Får kämpa i timtal för att lyckas få ut som en liten tärning, ibland lite mera men de är som en pinne bara :(
    Han har ätit katrinplommon, aprikos,päron och även nu lactulos i 3 dagar.
    Hur lång tid har det tagit för era små innan det verkat??

han blir gasig utav det också så han vekar besvärad utav att få äta de också ... svårt :(

Miliam
  • Svar på tråden Lactulos. verkningstid??
  • Maline85
    fröken argbigga skrev 2010-07-01 21:39:25 följande:

För vår dotter funkar laktulosen mer som en underhållande grej för magen. Den löser liksom inte upp den riktigt hårda proppen utan då behövs ett lösande lavemang först. Vi har gett lavemang(resulax) först för att få loss förstoppningen och sen gett laktulosen varje dag mer i förebyggande syfte. Ofta räcker det med att föra in resulaxpipen för att bajset ska komma. 

Konstigt nog så funkar laktulosen på nån timme eller så när jag tar den, blir som laxerande även fast jag bara tar 10ml. På dottern har jag aldrig sett den effekten fast hon fått 7ml. För henne blir det mer att hon kan bajsa en gång om dagen, fast inte löst. Beror kanske på ens mage?

jag tog teopen på honom igår och då kom de lite... men hårt.... So en pinne stackars :(
    Men ja vet ju inte hur de skav ara heller när dom börjar äta... men så hårt kan ja inte tänka mig att de ska vara:(

ja de är nog olika från person till person hur lång tid de tar innan de verkar...
    Miliam
  • Agnes72

Måste fråga, har det problemet kommit nyligen? Har hans mage varit ok tidigare?
    Har ni ändrat något i kosten, vad äter han?

• Maline85
    Agnes72 skrev 2010-07-01 21:51:25 följande:
    Måste fråga, har det problemet kommit nyligen? Har hans mage varit ok tidigare?
    Har ni ändrat något i kosten, vad äter han?
    Kom när han böjade äta annat än bröstmjölk.
    Han äter gröt på morgonen och morot/potatis/palsternacka på eftermiddagen
    Miliam
  • Agnes72
    Linevik skrev 2010-07-01 21:52:50 följande:
    Kom när han böjade äta annat än bröstmjölk.
    Han äter gröt på morgonen och morot/potatis/palsternacka på eftermiddagen
    Vad är det för gröt?
    Morot kan vara stoppande. Men sen är det självklart en omställning för magen att börja med mat.
  • Maline85
    Agnes72 skrev 2010-07-01 21:55:36 följande:
    Vad är det för gröt?
    Morot kan vara stoppande. Men sen är det självklart en omställning för magen att börja med mat.
    De är den enda gröten som är från 4 månader. Semper, havregröt tror ja :S
    Ahaa då ska ja inte ge morot :) tack för tipset !!
    jaa de är ju de, en stor omställning ..
    Miliam
  • pigglet

Passa dig för både morots-, blåbärs- och majspuré om han har problem med att bli förstoppad.

• Agnes72
    Linevik skrev 2010-07-01 21:58:51 följande:
    De är den enda gröten som är från 4 månader. Semper, havregröt tror ja :S
    Ahaa då ska ja inte ge morot :) tack för tipset !!
    jaa de är ju de, en stor omställning ..
    Ni kan kanske bara undvika morot nu en period, tills hans mage kommit igång och vant sig.
    Havregröt är ju bra, prova och lägg i kiwipure eller katrinplommon.
    Sen kan ibland vissa barn bli hjälpta av Semper magdroppar.
  • Maline85
    Agnes72 skrev 2010-07-01 22:02:35 följande:
    Ni kan kanske bara undvika morot nu en period, tills hans mage kommit igång och vant sig.
    Havregröt är ju bra, prova och lägg i kiwipure eller katrinplommon.
    Sen kan ibland vissa barn bli hjälpta av Semper magdroppar.
    Katrinplommon har vi i gröten varje dag.
    Semper magdroppar han han haft, men jag slutade faktiskt med dom nu när jag börjae med Lactulos, kände att ja inte vill ge för mkt ...
    Svårt. Får se på fredag, annars ringer ja BVC igen.

Struntar i morot nu, får bli potatis å palsternacka :)
    Miliam
  • Mamma till Simon

vet inte om du har provat messmör...det var iaf det som var mest effektivt på mina killars magar

Simon-Ludvig-Molly
  • Maline85
    Mamma till Simon skrev 2010-07-01 22:08:57 följande:

vet inte om du har provat messmör...det var iaf det som var mest effektivt på mina killars magar

De har ja inte provat ... kan man ha de i gröten? Kanske ska prova de imorrn ist för katrinplommon.
    Längtar efter våran lilla pojke !!
  • Mamma till Simon
    Linevik skrev 2010-07-01 22:09:54 följande:
    De har ja inte provat ... kan man ha de i gröten? Kanske ska prova de imorrn ist för katrinplommon.
    jag hade en klick i varje ersättnings/välling flaska tills de bajsa men om du ammar kan ju det bli svårt Flört men det går lika bra i gröten
    Simon-Ludvig-Molly
  • Agnes72
    Linevik skrev 2010-07-01 22:05:59 följande:
    Katrinplommon har vi i gröten varje dag.
    Semper magdroppar han han haft, men jag slutade faktiskt med dom nu när jag börjae med Lactulos, kände att ja inte vill ge för mkt ...
    Svårt. Får se på fredag, annars ringer ja BVC igen.

Struntar i morot nu, får bli potatis å palsternacka :)
    Du behöver inte oroa dig att det blir för mycket med semper magdroppar och laktulos. Han får en mkt liten dos laktulos, och magdropparna har inte samma funktion som laktulos. Tvärtom dropparna hjälpa till.
    Vi fick rådet att köra på med magdropparna länge.
  • Maline85
    Mamma till Simon skrev 2010-07-01 22:11:38 följande:
    jag hade en klick i varje ersättnings/välling flaska tills de bajsa men om du ammar kan ju det bli svårt Flört men det går lika bra i gröten
    Jaa jag ammar ju !! Får ha de i gröten imorrn :)
    Längtar efter våran lilla pojke !!
  • Mamma till Simon
    Linevik skrev 2010-07-01 22:12:36 följande:
    Jaa jag ammar ju !! Får ha de i gröten imorrn :)
    ja prova det! Hoppas det hjälper!
    Simon-Ludvig-Molly
  • Maline85
    Mamma till Simon skrev 2010-07-01 22:13:30 följande:
    ja prova det! Hoppas det hjälper!
    Jaa jag hoppas det.
    Men vill egentligeninte ge för mkt "lösande" ... kanske han får ont av de ist.
    Fast han får iof bara lactulos åså katrinplommon i gröten., Men nu tar ja messmör ist för katrinoplommon
    Miliam
Svar på tråden Lactulos. verkningstid??